סגור

מחולון ועד רמלה: אושר תוואי קו המטרו שיפעל בדרום גוש דן

קו M1 הדרומי עובר דרך 7 רשויות מקומיות בחלקו הדרומי של מטרופולין גוש דן, ומחבר את נס ציונה, רחובות, רמלה, לוד, באר יעקב, ראשל"צ וחולון עם ת"א; התוכנית כוללת תוואי באורך של כ-43 ק"מ עם 31 תחנות לאורכו, חלקן בממשק עם מערכות הסעת המונים נוספות

קו המטרו M1 אושר הבוקר (ב') בוועדה לתשתיות לאומית במינהל התכנון (ות"ל). ההחלטה התקבלה פה אחד. קו המטרו אושר במסגרת תת"ל 101 א, שמהווה את התוכנית לחלקו הדרומי של קו המטרו M1. השלב הבא הוא אישור הממשלה.
קו M1 הדרומי עובר דרך 7 רשויות מקומיות בחלקו הדרומי של מטרופולין גוש דן, ומחבר את נס ציונה, רחובות, רמלה, לוד, באר יעקב, ראשל"צ וחולון עם ת"א. קו M1 הדרומי הוא קו "מפוצל": הוא יוצא מתל אביב לחולון וראשון לציון, ומשם מתפצל לשתי הסתעפויות. ההסתעפות המערבית עוברת דרך ראשון לציון לנס ציונה ורחובות, וההסתעפות המזרחית יוצאת מראשון לציון ועוברת דרך באר יעקב, רמלה ולוד.
תת"ל 101 א היא תוכנית המטרו השנייה שמאושרת על ידי הוות"ל, לאחר שבאפריל האחרון אישרה הוועדה את תוכנית 103 לקו המטרו M3. בהמשך צפויות להגיע לאישור שתי תוכניות נוספות של קווי המטרו M2 ו-M1 הצפוני.
התוכנית כוללת תוואי באורך של כ-43 ק"מ עם 31 תחנות לאורכו, חלקן בממשק עם מערכות הסעת המונים נוספות כגון רכבת ישראל, קו מטרו M3, קו הרק"ל הירוק והקו החום. קו M1 הוא הקו הארוך ביותר ברשת, ולפי נת"ע אמור לתמוך במעל למיליון נוסעים ביום.
1 צפייה בגלריה
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
קו מטרו M2 פתח תקוה תל אביב נתע
קו מטרו M2
(צילום: נתע)
לפי נת"ע, כחלק מעקרונות התכנון של רשת המטרו ומיקום התחנות בסמיכות למוקדי עניין אסטרטגיים מרובי קהל, נותן התוואי מענה תחבורתי של הסעת המונים למוקדי מסחר ותעסוקה, כמו גם למוקדי מגורים קיימים ועתידיים ותכניות רבות להתחדשות עירונית. התוכנית צפויה לשרת את תוכנית הפיתוח מע"ר בן צבי, תוכנית הפיתוח ח/500 בחולון, קניון עזריאלי בראשל"צ, בית החולים שמיר (אסף הרופא), בית הסוהר כלא איילון, מתחמי המגורים הנרחבים המתוכננים ומוקמים כרגע במקום מחנה צריפין המתפנה, אזור תעשייה פארק המדע בנס ציונה-רחובות, הפקולטה לחקלאות של האוניברסיטה העברית, מכון וייצמן, בי"ח קפלן, מרחב צפון לוד ועוד. בנוסף לכך, לאורכו של הקו מתקדמות כיום תוכניות רבות להתחדשות עירונית וציפוף המרקם האורבני - בערים לוד, רמלה, חולון, ראשל"צ ועוד.
חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, בירך על ההחלטה והוסיף כי האישור המהיר של הקווים מוכיח שוב ושוב את מקצועיות צוותי התכנון בנת"ע, ואת מוכנות החברה לפרויקט התחבורה והתשתיות מהגדולים שבוצעו בישראל.
מאיר שמרה, ראש מנהלת המטרו בנת"ע: "אישור התוכנית הזו הינו אבן דרך חשובה למהפכה של התחבורה הציבורית והסעות ההמונים במטרופולין תל אביב. בחברה כבר נערכים להמשך ביצוע המטרו, בגיוס כוח אדם מקצועי ברמה הגבוהה ביותר בכדי להתמודד בהצלחה עם האתגר".

"סייע להפחתת הגודש בדרכים"

בעקבות השגות רבות שהוגשו לתוכנית, החליטה הוות"ל על שינוים, לרבות שינוי במיקום פתחים, צמצום הריסת מבנים, צמצום ושינוי מיקום של אתרי התארגנות ומתקני תשתית, וזאת כדי להקטין ככל הניתן את הפגיעה הקניינית. כמו כן, התקיים הליך של פרסום נוסף שבמהלכו נשמעו מתנגדים נוספים.
באפריל המליצה הות"ל לאשר את קו M3. אורכו הכולל של קו M3 הוא 40 ק"מ והוא כולל 25 תחנות. הקו מתחיל בהרצליה, עובר ברמת השרון, תל אביב, פתח תקוה, גבעת שמואל, קריית אונו, רמת גן, אור יהודה, אזור, חולון ומסתיים בבת ים. כמו כן, הקו כולל שלוחה לנתב"ג מאזור התעסוקה הדרומי המתוכנן באור יהודה.
יו"ר הוות"ל ויו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי היילזר, ציין כי "אישור חלקו הדרומי של קו M1 מהווה נדבך נוסף בהקמת מערכת המטרו המקודמת במטרופולין תל אביב, שתהיה לה תרומה רבה לשימוש בתחבורה ציבורית במטרופולין ולבעיות הגודש בדרכים".