סגור

פרסום ראשון
הממשלה תאשר תוכנית לנטיעת 450 אלף עצים ב-100 רשויות

העלות המוערכת של התוכנית מגיעה לכ-2.25 מיליארד שקל, עם זאת התועלת הכלכלית הישירה מנטיעת העצים היא כ-3.6 מיליארד שקל. המטרה - עד שנת 2040 ברחובות מרכזיים ברשויות 70% מהמדרכות יהיו מוצלות על ידי עצים. בנט: "ממשלת ישראל הציבה את נושא האקלים כיעד לאומי"

הממשלה צפויה לדון ביום ראשון הקרוב בתוכנית שתגדיל דרמטית את מספר העצים ב-100 ערים ברחבי הארץ, ותשפר את ההצללה ברחובות מרכזיים בהם. המטרה הסופית היא להגיע למצב בו עד שנת 2040 ברחובות מרכזיים ברשויות האלה 70% מהמדרכות יהיו מוצלות על ידי עצים. הערכות הן כי להשגת היעד הזה תידרש נטיעה של 450 אלף עצים בעלות מוערכת של 2.25 מיליארד שקל.
עם זאת התועלת הכלכלית הישירה מנטיעת העצים היא כ-3.6 מיליארד שקל. לכך יש הוסיף תועלות כלכליות עקיפות כגון תרומה לחסכון באנרגיה על ידי צל שמקרר את הבתים ברחובות, שגשוש עסקים מקומיים, השבחת ערכי הנדל"ן, צמצום נזקי חשיפה לשמש, והפחתת הסיכון לסרטן העור, עידוד פעילות גופנית על ידי הפחתת התלות ברכב, והגברת השימוש בתחבורה ציבורית אפקט שנובע מכך שעצים מצלים על תחנות.

2 צפייה בגלריה
עץ ל שתילה נטיעות
עץ ל שתילה נטיעות
פרוייקט נטיעות נרחב בשטחי באר שבע
(צילום: חיים הורנשטיין)
לתוכנית 2 פעימות מרכזיות, הראשונה שלה הוקצו כבר 10 מיליון שקל בתקציב המשרד להגנת הסביבה לייעור עירוני עד שנת 2030. הרשויות יצטרפו לתוכנית הזו בצורה וולונטרית לאחר שממשלה תפרסם קול קורא.
התוכנית תתבסס על מיפוי של כיסוי צל עצים ברשויות המקומיות שיבוצע על ידי המרכז למיפוי ישראל. פרויקט המיפוי יעלה 2 מיליון שקלים שיגיעו בחלקים שווים מתקציבי המשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, המרכז למיפוי ישראל ומשרד ראש הממשלה.
הפעימה השנייה היא פרוייקט רב שנתי שנועד להוציא לפועל את תוכנית הייעור העירוני. השלב הזה יושלם בשנת 2040 משום שבממוצע עץ מגיע לבשלות תוך עשור. התקציב לחלק הביצועי שמטרתו כאמור להגדיל משמעותית את מספר עצי הרחוב יגובש ויובא לאישור ממשלה במקביל לדיונים לאישור תקציב המדינה לשנים 2024-2023.
בפעימה השנייה צפויים להישתל כ-450 אלף עצים ב-20 השנים הקרובות. עץ עולה כ-5,000 שקלים ומכאן שהעלות התקציבית היא 2.25 מיליארד שקל. למימון הפרויקט הזה יהיו כמה מקורות. ראשית יקודם חוק שמטרתו לשפר באופן מהותי את הגבייה מהיטלי נטיעות, והערכות הן כי הוא ייצר לאוצר המדינה הכנסות של כ-150 מיליון שקל בשנה. על פי חוק על כל עץ שניכרת יש לטעת עץ אחר, אם אי אפשר לטעת אותו הגורם שקיבל את רישיון הכריתה חייב בהיטל של כמה אלפי שקלים שנועד לממן נטיעת עץ. אבל בחוק הזה יש פריצה שגורמת לאבדן כספים - בשטחים שעוברים פיתוח מחוץ לגבלות הרשויות המקומיות הגבייה לא מבוצעת כראוי, ובנוסף יש רשויות מקומיות שלא גובות את מלא ההיטלים. החוק החדש שיגובש בשנה הקרוב יאפשר לממשלה לגבות את ההיטלים שנופלים בין הכיסאות.
בנוסף בממשלה יגייסו לפרוייקט הנטיעות גם תקציבים ממוסדות פילנטרופיים כגון קק"ל, חברות עסקיות, ומהרשויות המקומיות.
ההחלטה כוללת גם כמה תיקונים בחוק התכנון והבנייה שיובילו להגברת הנטיעות בפרויקטי בנייה, בין היתר מוצע להגדיר את העצים כתשתית וכך לשמור לשורשים שלהם מקום בתת הקרקע לצד תשתיות אחרות.
2 צפייה בגלריה
נפתלי בנט ראש הממשלה 5.9.21
נפתלי בנט ראש הממשלה 5.9.21
נפתלי בנט ראש הממשלה, "נושא האקלים - יעד לאומי"
(צילום: סבסטיאן שיינר)
המטרה היא לשנות עד היסוד את המצב היום בו בהליכי פיתוח שכונות נכרתים עצים, לעומת זאת לרוב התכנון לא כולל נטיעות חדשות ובנוסף תשתיות מונחות באופן שמקשה על שגשוגם של עצי רחוב.
התוכנית הזו היא חלק ממאמצי הממשלה להתמודדות עם משבר האקלים. על פי התחזיות הטמפרטורות בישראל צפויות לעלות ב-4 מעלות בממוצע עד סוף המאה. עד שנת 2050 ישרור בישראל 90 יום שבהם יותר מ-35 מעלות לעומת 30 יום כיום.
את ההחלטה הזו הובילה המועצה הלאומית לכלכלה במשרד ראש הממשלה, והוא גובש במסגרת צוות בינמשרדי שסו לקחו חלק גם בין היתר נציגים מהמשרד להגנת הסביבה, משרד החקלאות, השיכון והבינוי, רשות מקרקעי ישראל, משרד הפנים.
הפרוייקט ארוך השנים הזה ינוהל על ידי המשרד להגנת הסביבה שאף יהנה מתוספת תקציב. כמו כן משרד החקלאות שאמון על פקיד היערות, ובמסגרת התוכנית יש כוונה להרחיב את פעילות פקידי היערות.
ראש הממשלה, נפתלי בנט מסר, "ממשלת ישראל הציבה את נושא האקלים כיעד לאומי. מעל 90% מתושבי המדינה חיים ביישובים עירוניים, וככל שהאקלים נהיה חם יותר יהיה קשה יותר להסתובב בחוץ. צל עצים משפר באופן דרמטי את השהייה ברחוב, והעצים תורמים גם לשיפור איכות האוויר ולהתמודדות עם גשמים חזקים. ייעור הערים לא רק יסייע במאבק במשבר האקלים, אלא גם יהפוך את הסביבה בה אנו חיים לירוקה ונעימה יותר".
השרה להגנת הסביבה, תמר זנדברג, "משבר האקלים כבר כאן ומצריך מאיתנו היערכות. אחד מהמקומות הבולטים שבהם נחוש אותו הוא עומס החום העירוני. הערים שלנו צריכות יותר צל, יותר עצים ויותר פתרונות מבוססי טבע, ואין מועד מתאים יותר מט"ו בשבט על מנת להביא החלטת ממשלה שתבטיח תכנון עירוני מותאם אקלים. נפעל עם השותפים שלנו בממשלה ובשלטון המקומי לקדם שימוש בעצי רחוב, הליכתיות, ולהפוך את מרכזי הערים למקומות ירוקים, מוצלים ופעילים כל השנה"
שר החקלאות ופיתוח הכפר, עודד פורר: "חשיבות עצים היום כבר ברורה לכול, ובעידן של התחממות גלובלית חשיבותם אף עולה. באמצעות תכנית זו ניתן לקדם את הייעור העירוני ולהשיג שתי מטרות חשובות – שמירה על הסביבה ושיפור פני המרחב העירוני"