סגור

בלעדי
מתניעים רכבת קלה לכנסת: האוצר יתקצב את התשתית

העירייה מקדמת את הקמת הקו הזהוב שיעבור בקריית הממשלה בתקצוב ראשוני של 70 מיליון שקל. בנוסף חתמה על הסכם שיעניק לשפיר ו־CAF כ־10 מיליון שקל על כל חודש הקדמה של הקו הירוק

עיריית ירושלים פועלת לזירוז עבודות הביצוע של קווי הרכבת הקלה, כך נודע ל"כלכליסט". העירייה ומשרד התחבורה מקדמים מקטע נוסף של הרכבת הקלה, הקו הזהוב, שיעבור ליד בית המשפט העליון, משרדי הממשלה, הכנסת ומוזאון ישראל, וגורמים באוצר אישרו שיש כוונה לתקצב אותו. בנוסף לכך בכירים בעיריית ירושלים אומרים כי הקו הירוק צפוי להיפתח בזמן, ובחמישי חתמה העירייה על הסכם שיעניק לחברות הביצוע שפיר ו־CAF כ־10 מיליון שקל על כל חודש הקדמה.
עיריית ירושלים ומשרד התחבורה פועלים לקדם מקטע נוסף של רכבת קלה, שייתכן וישולב כחלק מהקו הכחול. המקטע הנוסף הוא החלק המערבי של "הקו הזהוב", באורך של 1.5 קילומטר, שצפוי לעבור דרך קריית הממשלה ועד למוזאון ישראל. ההחלטה לקדם את המקטע התקבלה לאחר שברשות לפיתוח ירושלים (הרל"י) התקבלה תרומה של כ־5 מיליון דולר להקמת שביל אופניים על רחוב קפלן, הרחוב של הכנסת ומשרדי ממשלה רבים. מאחר שקיים תכנון להקים בתוואי זה רכבת קלה עתידית, העדיפו במשרד התחבורה ובעירייה לא "לפתוח את הרחוב" פעמיים, ובחנו אפשרות לקדם שם באותה הזדמנות תשתית ראשונית לבניית מסילת הרכבת הקלה. במשרד האוצר, שממוקם בעצמו על רחוב קפלן, תמכו בהצעה, ונכון לעכשיו קיימת כוונה לתקצב את העבודות הראשוניות ואת התכנון המפורט של המקטע הזה בכ־70 מיליון שקל. גורמים באוצר אישרו ל"כלכליסט" כי זו הכוונה, אך הדגישו כי עדיין אין אישור סופי לתקצוב.
לפי התכנון, הקו יתפצל מאזור התחנה המרכזית ויכלול ארבע תחנות: הראשונה תהיה בצמוד לבניין הביטוח הלאומי בשדרת שז"ר, השנייה ליד בית המשפט העליון ומשרד ראש הממשלה, השלישית בסמוך למשכן הכנסת, והתחנה הרביעית תשמש כתחנת קצה ותמוקם במוזאון ישראל. הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה אישרה את תוואי הקו בסוף שנת 2020, למרות התנגדות מוזאון ישראל, משרדי ממשלה רבים והכנסת. נכון לעכשיו אין כוונה לקדם את חלקו המזרחי של הקו הזהוב, שאמור להגיע עד שער האשפות בעיר העתיקה, אף שזה יכול להוות תחליף לתוכנית הרכבל לכותל, שאליה מתנגדת שרת התחבורה מיכאלי. במקום זאת, בוחנים במשרד התחבורה ובעירייה אפשרות שהקו יסתיים באחת מתחנות הקו האדום, כמו שער שכם או גבעת התחמושת.
כמו כן העירייה חתמה עם הקבלניות שמקימות את הקו הירוק על הסכם שיאפשר לה להקדים את הזמנים לקו הירוק. בהסכם נקבע כי על כל חודש שהחברה תקדים היא תזכה ב־5 מיליון שקל פלוס כל ההכנסות מרכישות הכרטיסים, שמוערכות ב־5 מיליון שקל נוספים.
2 צפייה בגלריה
ועידת Mind The Tech משה ליאון ראש עיריית ירושלים
ועידת Mind The Tech משה ליאון ראש עיריית ירושלים
ראש עיריית ירושלים משה ליאון
(צילום: אוראל כהן)
בכיר בעיריית ירושלים הבקיא בנושא אמר ל"כלכליסט" כי נכון לעכשיו לא צפויים עיכובים משמעותיים בעבודות הקו הירוק, למרות ההפגנות התכופות של העדה החרדית נגד מעבר הקו בשכונות החרדיות בסמוך לצומת בר אילן. למרות זאת, אותו גורם אמר כי החברות שפיר ו־CAF, המקימות את הקו, פועלות בקצב לא מספק, ויש מקטעים שבהם הן מתקדמות בקצב של 7 מטר ביום במקום 14 מטר ביום. מנגד, בכיר אחר בעירייה אמר: "הם התחילו קצת פחות חזק, אבל נכון להיום הם עומדים בלוחות הזמנים. אנחנו רואים אותם היום עובדים בכמה וכמה מקטעים והם פרוסים די יפה".
ירושלים היא העיר הראשונה בארץ שפועלת בה רכבת קלה. קו הרכבת שפועל היום בירושלים הוא הקו האדום, ובימים אלו מתקיימות עבודות להארכתו מהדסה עין כרם בדרום עד נווה יעקב בצפון העיר. במקביל מוקמים בעיר שני קווי רכבת קלה נוספים – הירוק והכחול. התוואי הירוק של הרכבת הקלה ייסלל משכונת גילה בדרום העיר עד הגבעה הצרפתית בצפונה, עם שלוחות למלחה ולגבעת שאול, והפעלה מלאה שלו צפויה ל־2025. הקו הכחול נמצא בתהליך מכרז לתשתית.
משפיר ו־CAF נמסר: "העבודות מתקיימות בקצב המתוכנן, ובכפוף לאבני הדרך שנקבעו, ואנו אף שואפים להקדים את לוחות הזמנים. יתרה מכך, למרות השיבושים בעולם באספקת רכיבים ובשל מגפת הקורונה, הצלחנו להקדים בחצי שנה את אספקת הרכבות הראשונות, שיגיעו כבר במאי השנה".