סגור
מוסף שבועי 17.8.23 משה ארבל מנכל משרד הבריאות ה נכנס
שר הפנים משה ארבל (צילום: יואב דודקביץ)

אולי בכל זאת יחולקו לפני החג: בג"ץ הקדים את הדיון על תלושי המזון של ש"ס

התנועה לאיכות השלטון ועמותת חדו"ש עתרו נגד חלוקת כרטיסי המזון בטענה שהיא מעדיפה את בוחרי ש"ס. השופט אלכס שטיין עיכב את חלוקת הכרטיסים לפחות עד ה-21 בחודש - כלומר, אחרי ראש השנה, אך בהמשך השופטת יעל וילנר הקדימה את הדיון ליום רביעי

שופטת בית המשפט העליון יעל וילנר הקדימה היום (ה') את הדיון בעתירות נגד חלוקת כרטיסי המזון של יו"ר ש"ס ח"כ אריה דרעי ליום רביעי הבא. זאת לאחר שמוקדם יותר הוציא שופט אחר, אלכס שטיין, צו ביניים האוסר על משרד הפנים לחלק את הכרטיסים עד למועד הדיון הבא בבג"ץ, ב-21 בספטמבר, באופן שהיה מונע את חלוקתם לפני ראש השנה.
משמעות ההחלטה היא שאם בג"ץ יסיר את צו הבינים בדיון עדיין ניתן יהיה לחלק את הכרטיסים לפני ראש השנה. ההחלטה ניתנה בתשובה לעתירה שהגישה עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון, ווילנר קבעה שהיא תחליף את ההחלטה הקודמת של שטיין בעתירת התנועה לאיכות השילטון לפיה הדיון יתקיים רק אחרי החג. בשעות האחרונות מתחו דוברים חרדים ביקורת קשה על חוסר הרגישות לטענתם של בג"ץ ביחס לנזקקים שאמורים לקבל את הכרטיסים. התשובות לעתירה יוגשו עד יום שני.
התנועה לאיכות השלטון עתרה לבג"ץ לפני שבועיים נגד כרטיסי המזון של דרעי והקריטריונים לחלוקתם שלדבריה "מפלים באופן קיצוני, פוגעים בזכויות יסוד וגובשו בהליך פגומים". התנועה טוענת בעתירתה כי "שיעור הזכאים לתלושי המזון ביחס לשיעור המצויים באי-ביטחון תזונתי גבוה בציבור החרדי פי כמעט 3 מאשר בציבור הכללי, ופי כמעט 5 מאשר במגזר הערבי". כמו כן טוענת התנועה כי "הקריטריונים נקבעו מבלי שהתקיימה היוועצות מספקת עם המועצה הארצית לביטחון תזונתי כנדרש בדין, ובניגוד גמור לעמדת הדרגים המקצועיים הרלוונטיים".
ראש האגף הכלכלי בתנועה לאיכות השלטון עו"ד אריאל ברזילי טוען ש"במתווה החלוקה הנוכחי עולה חשד ממשי לשיקולים פוליטיים זרים שהובילו להטבה עם קהל מצביעיו של שר הפנים על חשבון האזרחים החלשים ביותר בחברה הישראלית - אוכלוסיית הזכאים לביטחון תזונתי. זוהי דרגה חדשה של ציניות פוליטית".
במסגרת הכספים הקואליציוניים קיבל דרעי מיליארד שקל לחלוקת כרטיסי מזון באמצעות משרד הפנים, למרות שבמשרד המטפל בעוני הוא משרד הרווחה, הכרטיסים יחולקו דרך משרד הפנים. הכוונה של ש"ס היא לחלק 400 מיליון שקל לפני החגים הקרובים ועוד שתי פעימות של 300 מיליון בשתי תקופות החגים ב-2024. השאיפה של ש"ס היא לתת 300 שקל בכל פעימת חלוקה להורה ו-225 לכל ילד עד 8 ילדים.
הקריטריון העיקרי לחלוקת הכספים הוא קבלת הנחה של 70% בארנונה, קריטריון שמעניק העדפה ברורה למשפחות חרדיות בכלל ולמשפחות אברכים בפרט. רק 14% מהמשפחות הנמצאות בחוסר ביטחון תזונתי חמור (רעב) עומדות בקריטריון. בעקבות הביקורת הקשה נוספו שורת אוכלוסיות למקבלי הכרטיסים. קשישים מקבלי השלמת הכנסה מהביטוח הלאומי יקבלו אוטומטית בלי להגיש בקשה. הדבר יוסיף 55 אלף משקי בית ל-335 אלף שקיבלו בקורונה.
כן יקבלו 3,000 נכים ניצולי שואה, 11 אלף נשים שמקבלות מזונות מהביטוח הלאומי ו-46 אלף משפחות מקבלות הבטחת הכנסה מהביטוח הלאומי. אלא שמקבלי הקצבאות מהביטוח הלאומי יקבלו קצבאות עבור עד שני ילדים בעוד מקבלי ההנחות יכולים לקבל עד שמונה. בנוסף מקבלי הבטחת הכנסה יקבלו רק 50% מסכום הקצבה.
עמותת חדו"ש לחופש דת ושוויון עתרה גם היא כאמור לבג"צ כנגד חלוקת כרטיסי המזון בטענה שחלוקתם נעשית "בניגוד לעמדת אנשי המקצוע ועל פי קריטריונים שמפלים לטובה את המגזר החרדי". בעתירה שהוגשה באמצעות סמנכ"לית העמותה והיועצת המשפטית שלה עו"ד יפעת סולל נאמר שהקריטריונים הופכים את חלוקת הכרטיסים "מפעולה מוסרית לציניות פוליטית, שכל עניינה העברת כספים לקבוצות מסומנות מראש".
יו"ר הוועדה לשורדי השואה של הכנסת, ח"כ מירב כהן מיש עתיד אמרה בתגובה כי "מנגנון כרטיסי המזון שש"ס יזמה עקום לגמרי. הם מחלקים אותם דרך משרד הפנים על בסיס קריטריונים של זכאות להנחות בארנונה, שמתאימים מאוד לחברה החרדית, במקום בדרך המלך - משרד הרווחה. הצלחנו בדיונים בכנסת לשפר קצת את המנגנון, בעיקר לטובת שורדי שואה ונשים הזכאיות למזונות, אבל הוא עדיין עקום".
ח"כ אוריאל בוסו מש"ס אמר מנגד כי "האכזריות שיש בהחלטת בג"ץ כנגד תווי המזון שיזם הרב אריה דרעי, למען שורדי השואה, הקשישים, והנזקקים, מלמדת שהשבע לעולם לא יבין את הרעב".
יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני אמר ש"וועדת הכספים אישרה את ההעברה התקציבית פה אחד ללא מתנגדים, והיא עשתה את זה במועד שמאפשר לחלק את זה לפני החגים. העתירה והחלטת הבג"ץ היום מעידה על נתק מוחלט לעובדות ולצורך חברתי חיוני של חלוקת תלושי המזון לנזקקים".