סגור

כסף או ערכים? הסיבות שבגללן עובדים בני דור ה-Z מתפטרים

דור ה-Z נחשב ככזה שעקרונות וערכים הם חשובים עבורו יותר מאשר עבור הדורות הקודמים בשוק העבודה. מסתבר ששלוש מתוך ארבע הסיבות העיקריות שגורמות לצעירים בשנות העשרים לחייהם להתפטר הן אופורטוניסטיות - כאלה שקשורות בשאלה 'מה יוצא לי מזה?'

בני דור ה-Z, הצעירים שעושים את צעדיהם הראשונים בשוק העבודה (בשנות העשרים לחייהם) שהשתנה בשנתיים האחרונות כפי שלא השתנה בעשור האחרון, נמצאים בשלבי בניית ועיצוב הקריירה שלהם. לכן, למרות שהם נחשבים לדור הכי אידיאליסטי בשוק התעסוקה - זה שאכפת לו משינויי האקלים, משיוויון ובאופן כללי מהערכים שאותם מייצגים המעסיקים - הדברים שמעניינים אותם בבחירת מקום העבודה הם בעיקר כאלה שקשורים בשאלה 'מה יוצא לי מזה'.
בגל ההתפטרויות הגדול שפוקד את שוק העבודה הצעירים, באופן לא מפתיע, מובילים את הטרנד. 65% מבני דור ה-Z עברו לתעשייה אחרת או מעוניינים לעשות זאת, כך לפי סקר האמון בשוק העבודה של לינקדאין. סקר מוקדם יותר שנערך באוגוסט על ידי Personal Capital בארה"ב מצא ש-91% מבני דור ה-Z מעוניינים להחליף עבודה. אחריהם נמצאים בני דור המילניום (בני ה-25 עד 40) שאמנם מעוניינים לעשות שינויי קריירה אך יש להם שיקולים נוספים כמו פרנסת משפחה או משכנתא.
שלושה מתוך ארבעת הנושאים החשובים ביותר לבני דור ה-Z בבחירה לעזוב מקום עבודה ולעשות שינויי קריירה הם כאלה שקשורים באופורטוניזם – בשאלה 'מה יוצא לי מזה': שכר גבוה יותר, הזדמנויות רבות יותר להתקדם בארגון והטבות מפתות יותר, כך לפי הסקר של לינקדאין שנערך בקרב 9,437 עובדים בארה"ב בתקופה שבין ה-9 באוקטובר ועד ה-5 בנובמבר.
במקום השני, וכאן באה לידי ביטוי העובדה שעדיין כנראה מדובר בדור הכי אידיליסטי בשוק העבודה, הסיבה שבגללה הצעירים מעוניינים להחליף מקום עבודה ולעבור לתעשייה אחרת הוא שהמקום החדש יתאים יותר לאינטרסים ולערכים שלהם. 69% מהם השיבו שזו סיבה שתגרום להם לעזוב.

1 צפייה בגלריה
ראיון עבודה צעירים דור ה-Z סמארטפון
ראיון עבודה צעירים דור ה-Z סמארטפון
דור ה-Z, מצליחים לשפר תנאים בעולם דיגיטלי
(צילום: שאטרסטוק)
סיבות נוספות שבגללן בני דור ה-Z יבחרו לעזוב הן יציבות תעסוקתית רבה יותר וגמישות בשעות העבודה. אגב, גמישות היא הנושא היחיד שחשוב יותר לבני דור המילניום, שנמצאים בשלב אחר בחיים כאשר רבים מהם מתמודדים עם ניסיון לאזן בין הורות לקריירה.
בני דור ה-Z רוצים משכורת גבוהה יותר ותנאים טובים יותר והם רוצים את זה בזמן ששוק העבודה משווע לעובדים. עובדים מתחת לגיל 35 מובילים את העזיבה הגדולה של משרות בארה"ב והם משפרים תנאים. 40% מאלו שהתפטרו מעבודתם במהלך המגיפה דיווחו כי המצב הכלכלי שלהם השתפר בהשוואה לתקופה שלפני הקורונה, כך לפי לשכת הסטטיסטיקה לתעסוקה בארה"ב.
אבל זה לא רק המחסור בעובדים שגורם לכך שבני דור ה-Z משגשגים בשוק העובדה עכשיו. מעסיקים היום מבינים שכדי לפנות לעובדים הצעירים צריך להיות היכן שהם נמצאים, והם לא נמצאים בכנסים או מחלקים כרטיסי ביקור. עוד לפני הקורונה הם ידעו ליצור קשרים וירטואליים ולשמר אותם. הם גדלו לתוך העולם הדיגיטלי.
שבעה מתוך עשרה מחפשי עבודה בני דור ה-Z מאמינים שהם לא צריכים להיפגש פנים מול פנים עם מישהו על מנת ליצור קשר מקצועי משמעותי, כך לפי סקר של פלטפורמת חיפוש העבודה האמריקאית Handshake. סקר אחר מצא שמחצית מבני דור ה-Z התחברו עם מישהו שהם מכירים אך ורק אונליין. היכולת ליצור ולתחזק קשרים וירטואליים הייתה קריטית בשנה וחצי האחרונות ולדור ה-Z יש כאן ייתרון. הם מצליחים להתקדם בקריירה גם בעולם דיגיטלי ולא חוששים לייצר את רשת הקשרים המקצועית הנחוצה לשם כך מבלי להיפגש פנים מול פנים. הם מצליחים לשפר את מצבם התעסוקתי גם מבלי לצאת מהבית.