סגור

איגוד תעשיות המזון: להחריג את מוצרי החלב מרפורמת היבוא

רפורמת יבוא המזון נועדה לקצר את ההליכים, אך יש בה שורת חריגים, ועתה באיגוד רוצים שגם מוצרי החלב יצטרפו לרשימה זו בטענה שקיצור ההליכים מהווה סכנה בטיחותית. עם זאת, לא מתייחסים באיגוד לפגיעה באינטרסים הכלכליים של היצרנים המקומיים; הרפורמה צפויה לחסוך לציבור כ-3 מיליארד שקל בשנה

איגוד תעשיות המזון פנה למינהל שירות המזון הארצי בדרישה להחריג את מוצרי החלב מרפורמת היבוא המקודמת במסגרת חוק ההסדרים.
הרפורמה נועדה לקצר את הליכי יבוא המזון ולהוריד את עלותו לצרכן, אך כבר עתה כלולים בה כמה מוצרים שהוחרגו ממנה.
באיגוד, שהוא חלק מהתאחדות התעשיינים, מעוניינים כאמור להוסיף גם את החלב בטענה לסיכון בטיחותי בהליך המקוצר, אך במקביל מתעלמים בפנייתם למינהל המזון מהפגיעה הכלכלית בחברי האיגוד.

3 צפייה בגלריה
מקרר גבינות גבינה צהובות ו מוצרי חלב חברת תנובה
מקרר גבינות גבינה צהובות ו מוצרי חלב חברת תנובה
מקרר גבינות בסופר
(צילום: אוראל כהן)
בפנייתו, שהגיעה לידי "כלכליסט", כתב איגוד תעשיות המזון: "מוצרי חלב – בדומה לבשר, דגים, וביצים – הם מוצרים מן החי, בעלי רגישות גבוהה עם סיכוני בטיחות מהותיים. ולכן יש לכלול גם את מוצרי החלב".
נכון להיום, חוק הגנה על בריאות הציבור קובע כי מזון המוגדר כ"מזון רגיש" כפוף לנוהל יבוא מורכב של משרד הבריאות. הנוהל כולל אישור יבוא מקדים ממשרד הבריאות, שלוקח לעתים כעשרה חודשים, והופך את היבוא ללא כדאי.
הרפורמה הנוכחית מבקשת לתקן את החוק, כך שיהיה ניתן לייבא על סמך העובדה שהמזון מאושר ומשווק באירופה, כך שהיבואן יסתמך על הרגולציה האירופית. עם זאת, בשל העובדה כי מדובר במזון רגיש, הרפורמה מטילה תנאים מיוחדים על המבקש לייבא במסלול האירופי, ובהם שמירת מסמכים, תיעוד תלונות וכדומה. האוצר העריך בוועדת הכלכלה כי המסלול יקצר משמעותית את זמני היבוא ויחסוך לציבור כ-3 מיליארד שקל בשנה.
3 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: טל אזולאי)
הסעיף המחריג ברפורמת היבוא מתייחס לקבוצה משמעותית של מוצרים, אשר לגביה לא יחול המסלול האירופי המקוצר, ויבואן שיבקש לייבא אותם יישאר כפוף לנוהל היבוא הנוכחי למזון רגיש, שהוא נוהל מורכב וארוך.
הרשימה הנוכחית שנכנסת להחרגה כוללת תשע קבוצות של מוצרים (מזון ייעודי, תוספי תזונה, מזון לתינוקות, בשר ומוצריו, דגים ומוצריהם, ביצים ומוצריהן, משקאות משכרים, מוצרים מחלב לא מפוסטר ועלי צמח הגת), אך כעת איגוד תעשיות המזון מבקש להרחיב את ההחרגה ולהכניס את כל מוצרי החלב לתוספת השלוש עשרה, ולהקשות על היבוא החופשי של מוצרי החלב לישראל.
מוצרי החלב בארץ גבוהים בכ-80% מממוצע ה-OECD
האינטרס הכלכלי של היצרנים המקומיים הוא ברור. ראשית, מחירי מוצרי החלב בארץ גבוהים בכ-80% מממוצע ה-OECD, ובכך מוצרי החלב מהווים את אחת הקטגוריות היקרות ביותר לצריכה בישראל. שנית, תחום מוצרי החלב בישראל מאופיין בריכוזיות גבוהה, כך לדוגמה שלושת השחקנים הגדולים בקטגוריית הגבינות הצהובות שולטים בלמעלה מ-95% מהשוק, ושלושת הגדולים בקטגוריית הגבינות המלוחות שולטים בלמעלה מ-80% מהשוק.
3 צפייה בגלריה
רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים כנס תחזיות
רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים כנס תחזיות
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים
(צילום: דנה קופל)
איגוד תעשיות המזון, שהוא חלק מהתאחדות התעשיינים, בחר להתנגד לחלק זה ברפורמה דווקא בטענות מעולם בטיחות המזון, ונמנע מלהציג טענות ישירות הקשורות לפגיעה הכלכלית שתסב לו הרפורמה בענף היבוא. גורמים באוצר אמרו ל"כלכליסט": "בכל הזדמנות התאחדות התעשיינים אומרת שהיא לא מתנגדת לרפורמה, הדרישה הזו מראה את ההפך".
דרישה זו מופיעה במסמך בן שמונה עמודים שנשלח על ידי עורכת הדין רוית ארבל בשם איגוד תעשיות המזון. רוב המסמך כולל תיקונים טכניים לחוק והתמקדות בכך שהיצרן המקומי גם ייהנה מהרגולציה האירופית המקלה. כמו כן המסמך כולל מספר הצעות להקלות נוספות ביבוא חומרי גלם ומוצרים הנוגעים לתעשייה.