סגור

ליברמן על "שיבא-טרגט": "ננקוט צעדים. תאגידי בתי החולים כתופעה זה לא בריא"

בעקבות הפרסום היום ב"כלכליסט" כי מאות מיליוני שקלים זרמו ללא פיקוח לתאגיד שיבא לביצוע בדיקות קורונה, ודרכו לחברת ההפקות הפרטית טרגט, שבפועל ניהלה את האופרציה, אמר שר האוצר: "קיבלנו טלפונים מטרידים אחרי הפרסום, ובעקבות זאת אני מתכוון לשוחח עם שר הבריאות ונחשוב מה הצעדים שיש לנקוט"

"עשינו כמה דיונים בשנה האחרונה על נושא תאגידי בתי חולים. הפרסום היום ב"כלכליסט" הוא מטריד. מטריד מאוד. מה שפורסם זה מטריד ביותר. אני מתכוון לשוחח היום עם שר הבריאות בנושא. בעקבות הכתבה קיבלנו כמה וכמה טלפונים ולצד הממצאים המטרידים, גם הטלפונים שקיבלנו בעקבות הכתבה - מטרידים לא פחות. אנו נחשוב יחד עם משרד הבריאות מה הצעדים שיש לנקוט. כל התופעה של תאגיד כתופעה בפני עצמו היא לא בריאה".


את הדברים הללו אמר היום (ב') שר האוצר אביגדור ליברמן במסיבת עיתונאים אחרי ישיבת סיעתו ישראל ביתנו בכנסת. זאת בתגובה לבדיקת "כלכליסט" שפורסמה הבוקר בנוגע לתופעת "טרגט-שיבא", שחשפה כי מאות מיליוני שקלים זרמו, ללא פיקוח, ללא בקרה וללא מכרז, לתאגיד שיבא ודרכו לחברת הפקות פרטית (טרגט), שבפועל ניהלה את אופרציית בדיקות הקורונה.

2 צפייה בגלריה
מנכ"ל שיבא יצחק קרייס
מנכ"ל שיבא יצחק קרייס
מנכ"ל שיבא יצחק קרייס
(צילום: שרון צור)

מדובר בסכום כסף משמעותי מהתקציב שהממשלה כבר הקציבה, 6 מיליארד שקל, לטובת בדיקות PCR, ועד חצי מיליארד שקל לבדיקות אנטיגן. שיבא־טרגט, שפועלת תחת החסות של המרכז הרפואי שיבא, שהוא בית החולים הגדול והעשיר במערכת הבריאות, היא אחת הנהנות הגדולות מהסכום הזה. למרות זאת, מבדיקת "כלכליסט" עולה כי כלל לא ברור מהו הגוף שיבא־טרגט, שמגלגל מיליונים רבים - משום שאין ישות משפטית בשם זה, וגם לא חברה בע"מ בעלת ח.פ.
בשיבא, שמנוהלת על ידי יצחק קרייס, לשעבר קצין רפואה ראשי, הסבירו שאכן אין חברה כזו וכי מדובר ב"פלטפורמה" שמופעלת על ידי בית החולים ביחד עם חברת טרגט – שהיא חברה הפקות פרטית, בבעלות של ניר נובק ומירי סיני, שגם מכהנת כמנכ"לית החברה.
טרגט אינה קשורה לעולם הבריאות, אבל היא זאת שעושה את רוב העבודה - סדרנים, סוקרים, שליחה למעבדה, הכנסה למחשב ועוד. בנוסף עולה מבדיקת "כלכליסט" כי לא בית החולים שיבא מפעיל את הפלטפורמה, אלא "קרן המחקרים" שלו - שידועה גם בשם "התאגיד של שיבא", שמתנהל הרחק מעיני הרגולטורים.

2 צפייה בגלריה
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
שר האוצר אביגדור ליברמן
(צילום: יואב דודקוביץ)

בכירים באוצר הופתעו לשמוע על ממצאי הבדיקה, ומסרו ל"כלכליסט" כי חייבים לבחון לעומק את הקשר בין בתי החולים הממשלתיים לתאגידים שלצדם, לרבות הרכש. גורם נוסף במערכת הבריאות שנחשף לממצאי הבדיקה סיכם את הדברים בפשטות: "יש פה דלת קסמים: שיבא ניגש למכרז של המדינה -》חברה פרטית מבצעת ללא מכרז את העבודה (כל הדוגמים הם עובדי טרגט ולא שיבא — א"פ) במקום שיבא ובניגוד לתנאי המכרז -》עשרות או מאות מיליוני שקלים מכסף ציבורי מוצאים את דרכם לכיס פרטי בניגוד לכללי מינהל תקין".