סגור
אנטנה דור 5 של נוקיה רשת סלולרית
אנטנה דור 5 של נוקיה (צילום: Nokia )

ניתוח
ממתינים למשרד התקשורת: האם חברת החשמל תפרוש תשתיות דור 5?

בשבועות הקרובים צפויים במשרד התקשורת להגיש את המלצות הצוות לקידום פרישת תשתיות סלולר דור 5. אחת הסוגיות המרכזיות היא שילוב חברת החשמל בפרישת התשתיות, שעלול להוביל להתנגדות בוועד בפלאפון; במקביל, בחברות התקשורת טוענים כי אגרות התדרים בישראל הן מהגבוהות בעולם 

רפורמת הסלולר של שר התקשורת לשעבר משה כחלון הייתה בשורה לציבור – בעיקר במחיר חבילות התקשורת. עם זאת הירידה החדה במחירים הובילה גם לפגיעה כלכלית בחברות התקשורת, שרק בשנים האחרונות, עם כניסת הסיבים האופטיים, החלו להתאושש. למעשה, מחקר מ-2020 הראה כי מחיר חבילות הסלולר בישראל הוא השני הכי נמוך בעולם.
הפגיעה בהכנסות וברווחיות חברות הסלולר הובילה גם להשקעה נמוכה יותר בתשתיות. לפי הדירוג של חברת OOKLA רמת הרשת הסלולרית בישראל מדורגת 67 בעולם, בין קזחסטן למרוקו. כעת, עם כניסת רשת דור 5 והרצון בקידום פרישה רחבה של התשתית, נראה כי ישראל ממשיכה להשתרך מאחור.
אחד ההבדלים המרכזיים של רשת דור 5 הוא הצורך ביותר אנטנות סלולריות. בעוד שברשת דור 4 אנטנה יכולה לספק טווח של 1-2 ק"מ, בדור 5 הנתון יורד לכמה מאות מטרים. העלייה הצפויה במספר האנטנות שתידרש מייקרת את העלויות של חברות התקשורת הנדרשות לבצע את ההשקעות.
לכן, במשרד התקשורת הקימו צוות בין-משרדי שכולל נציגים מרשות התחרות ומשרד האוצר במטרה לבחון כיצד יש לקדם את פרישת תשתיות דור 5. הצוות צפוי להגיש את המלצותיו בשבועות הקרובים, אך נראה שכבר כעת תהיה מחלוקת משמעותית בנושא מרכזי: כניסתה של חברת החשמל לשוק תשתיות הסלולר. ככל הנראה, המלצות הצוות הבין-משרדי לא יעסקו ישירות בחברת החשמל, אך יכינו את הבסיס שיאפשר את שילובה בשוק תשתיות הסלולר בעתיד.
כבר בפברואר אישר שר התקשורת שלמה קרעי לקדם את המהלך שיאפשר לחברת החשמל להתקין אנטנות סלולר זעירות על מתקני החברה במטרה לקדם את תשתיות דור 5, אך טרם פורסם שימוע בנושא. גורמים בשוק התקשורת אמרו אז כי סיכויי ההצלחה של המהלך תלויים בעיקר במנגנון הכלכלי שיקבעו במשרד התקשורת לאופן שבו תשתלב חברת החשמל בשוק.
מנגד, בדו"ח שהכינו בוועד העובדים של פלאפון הביעו יו"ר הוועד יחיאל שמן וד"ר דני וזאנה התנגדות לכניסת חברת החשמל לשוק תשתיות הסלולר. במסגרת הדו"ח, נסקרו פתרונות שמטרתם קידום תשתיות דור 5 בישראל, בהם הקמת קרן תמרוץ להשקעות בתשתיות הסלולר והקלה בפרישת התשתיות על נכסי מדינה. נראה שבמשרד התקשורת ראו בחיוב את מרבית הדו"ח, מלבד החשש של הוועד מכניסה של חברת החשמל לשוק תשתיות הסלולר.
על פי הוועד, השילוב של חברת החשמל בשוק תשתיות הסלולר מעלה שני קשיים מהותיים: הראשון הוא החשש מפגיעה בתחרות בשוק, בעיקר במקרה של אפשרות לאיחוד תשתיות סלולר בשל המהלך. בוועד מעלים גם קשיים טכניים בשילוב חברת החשמל בפרישת תשתיות סלולר על מתקני החברה.
לדברי שמן, יו"ר הוועד, "מתוקף תפקידנו כוועד הרואה סכנה ברורה ומיידית לא רק לעובדי פלאפון, אלא לכלל אזרחי ישראל, בטח לאחר 7.10, גיבשנו תוכנית מעמיקה ויסודית המפרטת את כשלי השוק ולא פחות חשוב, מתן מענה באמצעות סל כלים יעיל ואפקטיבי. אנחנו נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להרחיק לאלתר את חברת חשמל שהיא מונופול ממשלתי גרעוני משוק הסלולר. היא בוודאי לא הפתרון ליצירת תחרות אמיתית ושיפור התשתיות, אלא רק תגרום להעמקת הכשלים בשוק ולעליית מחירים בצורה חדה שתשפיע על כולנו".

בסיבים זה עבד

למרות עמדת הוועד ועל אף שבחברת החשמל טרם החלו בהתקנת תשתיות דור 5, הכניסה של חברת החשמל לתשתיות התקשורת אינה חדשה, ומבחינה כלכלית דווקא היה מדובר בהצלחה. חברת החשמל מחזיקה ב-30% מחברת התשתיות IBC (יחד עם קרן תש"י, סלקום ו-HOT). IBC היא המתחרה המרכזית בתשתית הסיבים של בזק, עם נגישות ל-1.6 מיליון משקי בית בישראל, ולחברה יש נגישות לכל התשתיות של חברת החשמל ברחבי הארץ.
עם זאת, יש הבדלים בין המצב בו שוק תשתיות הסלולר נמצא כיום לבין מצב התשתיות הקוויות. בעוד שבתשתיות האינטרנט הקווי הייתה רשת אחת גדולה בפרישה רחבה (רשת בזק), הכניסה של חברת החשמל נועדה להפעיל לחץ על בזק לקדם את פרישת הסיבים האופטיים – שכן אחרת תהיה אלטרנטיבה שתפגע בשליטה הכמעט בלעדית של החברה בתשתיות הקוויות.
המצב כיום בשוק הסלולר הוא שפועלות ברחבי הארץ 3 רשתות סלולריות: של פלאפון, סלקום ו-Wecom, ושל פרטנר והוט מובייל. יתר המפעילות, כמו למשל רמי לוי תקשורת, הן מפעילות וירטואליות השוכרות את השימוש ברשת מהחברות. עיקר ההשקעה בתשתיות הסלולר היא של החברות עצמן, המחויבות גם בתשלום אגרות תדרים אחת לשנה בעקבות השימוש בתדרים – השייכים לכלל הציבור.
הפער בין מצב תשתיות הסלולר לתשתיות הקוויות מחדד את השאלה בהצלחת המהלך לשילוב חברת החשמל: המודל הכלכלי שיאשרו במשרד התקשורת לכניסה של חברת החשמל. על אף שהמודל הכלכלי של IBC צלח, עולה קושי תחרותי: אם כל החברות ייכנסו למיזם לא תהיה תחרות בשוק תשתיות הסלולר בין החברות, אך אם חברה אחת תיכנס היא תקבל יתרון משמעותי על פני האחרות.
לכן, בימים אלה עולים לאוויר מודלים שונים, כמו למשל שחברת החשמל תהיה הבעלים על חלק מהאנטנות ותאפשר לחברות התקשורת להשתמש במתקנים של החברה במודל של השכרה.
לפי מנכ"ל חברת החשמל מאיר שפיגלר, "אנחנו מקדמים פרויקט שהוא אינטרס לאומי על גבי התשתית של חברת החשמל. מה שאנחנו מציעים הוא לנצל את העמודים שלנו ולהתקים עליהם מיקרו-משדרים שישפרו את תשתיות התקשורת והקליטה באזורים רבים. אנחנו רוצים להוביל למצב שכל הצדדים ירוויחו – אנחנו נקבל תמורה לשימוש במתקנים, החברות יקבלו גישה למתקנים להרחבת פרישת דור 5 והציבור ירוויח איכות סלולר יותר טובה".
עם זאת, שפיגלר הוסיף את מה שעלולה להיות נקודת התנגשות מרכזית מול ועד עובדי פלאפון: "אנחנו אלה שנתחזק את הרשת, כאשר הגבייה של זכות השימוש תיגזר גם מעלות ההשקעה, התקנת המיקרו-משדרים, והתחזוקה".

אגרות גבוהות

במקביל, בחברות הסלולר הגישו למשרד התקשורת סקירה לפיה אגרות התדרים אותן הן משלמות גבוהות בעשרות אחוזים מהממוצע העולמי. בחברות מזהירים שאגרות התדרים הגבוהות משפיעות על המוטיבציה שלהן להשקיע בתשתיות. בשל כך, אחת האפשרויות שנבחנות היא הנחה לחברות באגרות בתמורה להבטחת ההשקעה בדור 5. יש לציין שההנחה באגרות היא למעשה סבסוד ממשלתי של פרישת התשתיות, מהלך שלא נהוג בשוק תשתיות התקשורת.
ממשרד התקשורת נמסר: "משרד התקשורת פועל בדרכים שונות על מנת לקדם פריסה נרחבת יותר של רשתות סלולר מתקדמות ושיפור איכות השירות הסלולרי בישראל. המיזם המוצע ע"י חברת חשמל צפוי לקדם פיתוח אמצעים בתחומים שונים ולהשיג תועלות משקיות והמשרד בוחן את הנושא וצפוי לפרסם שימוע בעוד כמה חודשים".