סגור

באיחור של חצי שנה: הרכבלית בחיפה תחל מחר בפעילות מסחרית מלאה

לאחר עיכובים רבים שנבעו, בין היתר, בגלל משבר הקורונה, הפסקת ההתקשרות עם הקבלן המבצע, סכסוך משפטי ועיכוב במתן טופס 4, הרכבל שמחבר בין תחנת לב המפרץ לבין אוניברסיטת חיפה והטכניון יחל לפעול מחר באופן מלא. עלות הנסיעה תעמוד על 6 שקלים

הרכבל שמחבר בין תחנת לב המפרץ לבין אוניברסיטת חיפה והטכניון וזכה לכינוי "הרכבלית" יחל לפעול מחר באופן מסחרי מלא. הרכבלית היתה אמורה להיפתח לפעילות מסחרית כבר לפני כחצי שנה, עם תחילת שנת הלימודים האקדמית, אך הפתיחה עוכבה עקב משבר הקורונה, הפסקת ההתקשרויות של משרד התחבורה עם חברת יפה נוף, סכסוך משפטי בין הקבלן האוסטרי של הפרויקט לבין משרד התחבורה ועיכוב במתן טופס 4 מצד עיריית חיפה למיזם התחבורתי.

החברה שמפעילה את שירות הרכבלית היא Cable Express מקבוצת עפיפי הנצרתית. ביצוע הפרויקט נוהל על ידי חברת יפה נוף ולאחר מכן על ידי חברת נתיבי ישראל שהחליפה אותה והקבלן המבצע היה חברת הרכבלים האוסטרית דופלמאייר.

1 צפייה בגלריה
רכבלית ב חיפה
רכבלית ב חיפה
רכבלית בחיפה
(צילום: עופר בן עוז ,Ofly)

הרכבלית תפעל בימים א'-ד' משעה 06:00 בבוקר עד 00:00, ביום ה' משעה 06:00 בבוקר עד שעה 02:00 בבוקר (ביום למחרת), ביום ו' משעה 06:00 עד שעה 17:30 ובמוצאי שבת משעה 20:30 עד שעה 00:00. תדירות הקו צפויה להיות קרונית בכל 15 שניות, וקיבולת הנוסעים היא 2,400 נוסעים לשעה בכל כיוון. שרת התחבורה מרב מיכאלי רצתה כי שירות הרכבלית יפעל גם בשבת, אך ראש עיריית חיפה עינת קליש רותם שנמצאת בקואליציה עירונית עם המפלגות החרדיות התנגדה לכך ונכון לעכשיו היא לא תופעל בשבת.
התוכנית להקמת רכבל בחיפה מלב המפרץ מתגלגלת כבר יותר מעשור. בשנת 2010 פורסם ב"כלכליסט" כי "משרד האוצר מחדש את תוכנית הרכבל לאוניברסיטת חיפה, בכוונה שיתחיל לפעול כבר בסוף 2011". אלא שהמכרז פורסם ב-2017, והחברה שקיבלה את האחריות על הפרויקט היתה חברת התשתיות החיפאית יפה נוף. חברת הביצוע שנבחרה להקים את מערך קרוניות הרכבל בפועל היא חברת דופלמאייר האוסטרית, שהקימה בארץ גם רכבלים באתר החרמון ובראש הנקרה.
לפני כשנה וחצי החליטה שרת התחבורה לשעבר מירי רגב שמשרד התחבורה יפסיק את כל ההתקשרויות שלו עם חברת יפה נוף עקב אי-שביעות רצונה מעיכובים בלוחות הזמנים של פרויקטים של החברה. כתוצאה מכך, באוקטובר 2020 פרויקט הרכבלית "נלקח" מחברת יפה נוף והועבר לחברה הממשלתית נתיבי ישראל.
העברת האחריות מיפה נוף לנתיבי ישראל הובילה לעיכוב נוסף בפרויקט, מפני שהחברה היתה צריכה ללמוד את כלל המורכבויות של הפרויקט שעלותו עומדת על כ-330 מיליון שקל. עיכוב נוסף התרחש בעקבות משבר הקורונה שמנע מהאוסטרים להגיע לארץ. לאחר כמה חודשים נתיבי ישראל הצליחה לגשר על הפער, וכעת הפרויקט מוכן להפעלה ברמה הטכנית.
מה שעיכב עד לאחרונה את הפרויקט הוא סכסוך משפטי-חוזי בין משרד התחבורה לבין חברת דופלמאייר האוסטרית. למרות העברת האחריות לנתיבי ישראל, דופלמאייר היתה חתומה על חוזה מול חברת יפה נוף בלבד – אף שזו כבר לא מנהלת את הפרויקט. בדופלמאייר סירבו לתת אור ירוק לפרויקט ולהפעיל את הרכבל כל עוד החוזה של החברה לא יעבור במלואו על כל סעיפיו מיפה נוף לנתיבי ישראל. הסיבה לכך היא שדופלמאייר מעוניינת לעבוד מול חברה אחת כדי שאחר כך היא תוכל "להתחשבן" מולה על פיצויים שנבעו מהעיכובים, או לבצע כל הליך משפטי סטנדרטי אחר שכמעט תמיד מתבצע בפרויקטים בסדר גודל כזה. כעת במשרד התחבורה הסכימו לדרישות של דופלמאייר, והצדדים הגיעו להסכמות שיאפשרו את תחילת פעילות הרכבלית.
פרויקט הרכבלית מחבר בין תחנת הרכבת מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטת חיפה. אורך תוואי הרכבל הוא כ-4.4 קילומטר. תוואי הרכבלית כולל שש תחנות שונות, אך נכון לעכשיו השירות יינתן רק בתחנות לב המפרץ, הטכניון ואוניברסיטת חיפה. עלות הנסיעה היא 6 שקלים וניתן יהיה לשלם באמצעות הרב-קו או אפליקציות התשלום.