סגור

הרכבלית בחיפה מחכה לחילוץ ממשרד התחבורה

המשרד דחה פשרה בסכסוך מול דופלמאייר האוסטרית שהקימה את הרכבל, והאוסטרים עזבו את הארץ עד לחתימת חוזה חדש. מחר ישובו הצדדים למו"מ

בפברואר 2019 הכריז משרד התחבורה כי הרכבלית בחיפה "תעבוד כבר בשנה הבאה". מאז חלפו כבר יותר משנתיים וחצי – והרכבלית עדיין לא נוסעת. מתברר כי מי שמעכב את הפרויקט הוא משרד התחבורה עצמו שנמנע מלהגיע להסדר עם החברה האוסטרית דופלמאייר שמבצעת את הפרויקט. מחר הצדדים צפויים לשוב לשולחן המשא ומתן בתקווה שהתסבוכת המשפטית תיפתר.
המכרז להקמת הרכבל באורך 4.4 ק"מ, שיחבר בין מרכזית המפרץ לטכניון ולאוניברסיטת חיפה, פורסם ב־2017, והחברה שקיבלה את האחריות על הפרויקט היתה חברת התשתיות החיפאית יפה נוף. בשנה שעברה החליטה שרת התחבורה לשעבר מירי רגב להפסיק את כל ההתקשרויות עם יפה נוף בגלל עיכובים בלוחות הזמנים בפרויקטים של החברה, ופרויקט הרכבלית הועבר לאחריות החברה הממשלתית נתיבי ישראל.
1 צפייה בגלריה
רכבלית ב חיפה
רכבלית ב חיפה
הרכבלית בחיפה. ניתן להפעילה תוך מספר שבועות
(צילום: עופר בן עוז ,Ofly)
העברת האחריות לנתיבי ישראל הובילה לעיכוב נוסף, מפני שזו היתה צריכה ללמוד את כלל המורכבויות של הפרויקט שעלותו עומדת על כ־330 מיליון שקל. משבר הקורונה שמנע מהאוסטרים להגיע לארץ הוביל גם הוא לאיחור בזמנים. לאחר מספר חודשים נתיבי ישראל הצליחו לגשר על הפער, וכעת הפרויקט מוכן להפעלה ברמה הטכנית. ואולם החברה האוסטרית מסרבת להפעיל את הרכבל כל עוד החוזה לא יעבור במלואו לנתיבי ישראל. דופלמאייר מעוניינת לעבוד מול חברה אחת בכדי שאחר כך היא תוכל להתחשבן מולה על פיצויים שנבעו מהעיכובים, או לבצע כל הליך משפטי אחר.
מי שמנע את העברת החוזה לנתיבי ישראל הוא משרד התחבורה שהציע לדופלמאייר לחלק את החוזה לשניים: עד תאריך מסוים החוזה של דופלמאייר יהיה מול יפה נוף, ולאחר מכן החוזה יהיה מול נתיבי ישראל. בדופלמאייר סירבו להצעה ופנו לבית המשפט בבקשה שהחוזה יועבר במלואו מיפה נוף לנתיבי ישראל. בדיון שנערך לפני כשלושה חודשים בביהמ"ש המחוזי בחיפה הוצעה פשרה על ידי השופטת תמר שרון נתנאל, שטענה כי היא אינה מבינה איך קורה שמסבכים דבר כל כך פשוט. "כל מה שמגיע במסגרת הפרויקט ישולם על ידי משרד התחבורה, בין אם זה מגיע עבור התקופה של יפה נוף ובין אם זה מגיע עבור התקופה של נתיבי ישראל... למשרד התחבורה צריך להיות אינטרס ראשון במעלה לפתור את העניין", כתבה. במשרד התחבורה סירבו להצעה זו.
מיד לאחר הסירוב החליטו נציגי דופלמאייר לעזוב את הארץ. בשלב הנוכחי הם מסרבים להפעיל את הרכבלית ולסיים את העבודה.
גורמים ממשלתיים אמרו ל"כלכליסט" שברגע שהעניין החוזי ייפתר יהיה ניתן להפעיל את הרכבלית בתוך מספר שבועות.
בכירים המעורים בפרויקט טענו כי הדרישה של האוסטרים מוצדקת ומתחו ביקורת על התנהלות משרד התחבורה. לדברי גורמים ממשלתיים, העיכוב בפרויקט מוביל לעלויות גבוהות יותר למשק וכל עיכוב נוסף גורם לצבירת ריבית על חובות המדינה לדופלמאייר.
בכירים במשרד התחבורה אמרו כי המשרד מבקש להגיע עם האוסטרים להסכם בהקדם אך לא מעוניין ליצור תקדים שבו המדינה מקבלת את כל התכתיבים של הקבלן "שעלה על עץ גבוה למרות שהלכנו לקראתו ב־95%". לדבריהם, "העיכוב הוא ירושה של תקופת מירי רגב, ולא ברור מדוע החוזה לא עבר בשלמותו מלכתחילה".
מי שסובל מהעיכוב הם הסטודנטים שקיוו שהפרויקט יאפשר להם להגיע לטכניון ולאוניברסיטה בקלות וכעת נאלצים למצוא אלטרנטיבות אחרות.
ממשרד התחבורה נמסר: "המשרד פועל לפתרון המצב המשפטי המורכב וקידום לוחות הזמנים להפעלה של הרכבלית. בשבוע הבא נכנס את כל הגורמים הרלוונטיים לפתרון המחלוקת, הסדרת היערכות וקביעת מועד חדש להפעלה".