סגור
מירי רגב שרת התחבורה
מירי רגב, שרת התחבורה (צילום: יואב דודקביץ)

תחקיר: לשכת השרה רגב דירגה ערים לפי יכולת ראשיהן לסייע לה בפריימריז

לפי תוכנית "המקור" בערוץ 13, פעל משרד התחבורה לפי דירוג זה מול צרכים שהועלו מהרשויות; מטעמה של השרה נמסר: "מדובר באוסף של שקרים, טענות שווא, חצאי אמת וסילוף של המציאות"

לשכת השרה מירי רגב הרכיבה דירוג של ערים ויישובים בשיטת "רמזור" על פי מידת היכולת של ראשי רשויות ואנשים מרכזיים ברשות לסייע לרגב בפריימריז. לפי שיטה זו פעל המשרד מול צרכים שהועלו מרשויות אלה. כך עולה מתחקיר תוכנית "המקור" ששודר הערב ברשת 13. במסגרת התחקיר חשף רביב דרוקר שורת מסמכים, התכתבויות, והקלטות של השרה מירי רגב וסביבתה הקרובה. בנוסף התראיין לתוכנית בראיון בלעדי יונתן יהוסף, מי שכיהן כראש המטה המקצועי של שרת התחבורה מירי רגב.
במסגרת הריאיון עמו סיפר יהוסף על שיטת הרמזור שהונהגה במשרד: "זה נקבע בעצם לפי שילוב של תוצאות הפריימריז שמירי רגב קיבלה בבחירות האחרונות בליכוד. ירוק זה רשויות שצריך לתת להן, צריך להילחם בשבילן. צהוב זה רשויות שאם אפשר נחמד. אם נראה שהאוצר זורם איתנו- סבבה. אם לא- לא סוף העולם. לבן זה - שלחו מכתבים, נדבר".
כך למשל, חושף התחקיר, כי בעוטף עזה המועצות מרחבים ושער הנגב זוכות ליחס מועדף עקב קרבתם של שי חג'ג' ותמיר עידאן לשרה רגב. מנגד, המועצה האזורית אשכול בראשות גדי ירקוני (שאינו איש ליכוד) לא זכתה ליחס מצד שרת התחבורה.
בתחקיר נחשפו גם מסמכים בהם רגב חותמת בכתב ידה על החלטות כי הן נעשו "בהתאם להנחיית גורמי המקצוע", כולל במקרים בהם גורמי המקצוע לא הנחו כך או סברו הפוך. כך למשל בערים מועדפות על רגב: נוף הגליל, אשקלון, ביישוב הדרוזי כסרא-סמיע, ובמועצה האזורית נחל שורק בוצעו עבודות שונות בניגוד להמלצות הדרג המקצועי. מנגד, במקרים בהם הדרג המקצועי המליץ על עבודות ופרויקטים בערים שאינן מדורגות אצל רגב, התעלמה השרה מההמלצות. כך למשל העיר בית שמש לא הוכנסה לפרויקט המאיץ של משרד התחבורה.
עוד חושף התחקיר מסמכים בהם מפורטת שיטת הדירוג של רגב את פעילי הליכוד בהתאם ליכולתם לגייס עבורה מצביעים בפריימריז בליכוד. הדרגות הן: יהלום (פעיל משמעותי), עוגן (פעיל חשוב), פעיל מרכזי ופעיל רגיל.
יהוסף סיפר לדרוקר: "כל מי שבקטגוריות הגבוהות יקבל פגישות עם השרה, יגיע לשרה. תוך כדי הפגישה היא גם מכניסה גורמי מקצוע. אני יכול לומר שהיה איזה בחור שהיה לו הוראת נהיגה, ורצה לחייב שהחברה שלו תעשה הוראת נהיגה לכל בתי הספר בישראל. ואז היא מכניסה אותי לתוך הפגישה בשביל לראות אם אפשר לעשות את זה".
גם האופן שבו רגב מורה לטפל בפניות של פעילים פוליטים שפונים אליה באופן אישי נחשף בתחקיר. אחד הסיפורים שנחשפו הוא בקשה של חבר ליכוד שלא להסיר מדרכה שמהווה סיכון תחבורתי סמוך לבית אימו במושב בדרום. במקרה זה הטרקטורים כבר היו בשטח, והעבודות נעצרו ברגע האחרון. הפעיל העביר לשרת התחבורה הודעה שבה כתב בין היתר: "מירי היקרה רוצה להודות לך במיוחד בשם אימי היקרה על העזרה המהירה והדחופה שלא יפגעו במדרכה ליד ביתה. אמרו לי כל הזמן ברגע שמירי תדע, זה ייפתר מיד וכך היה".
יהוסף שכיהן כראש המטה של רגב העיד: "פגישות מקצועיות קורות פעם בשבועיים למשך שעתיים, וזהו. כל שאר הזמן, היא לא מתעסקת במקצועי בכלל. ישיבות עם המנכ"ל, שאמורות להיות הישיבות הכי מקצועיות שיש, עוסקות רק בפוליטי. בג'ובים, בפעיל ההוא, במכון טסטים כזה או אחר. פעם היא אמרה לי, יונתן תקשיב, המקצועי לא מעניין אותי בכלל. בשביל זה יש לי מנכ"ל. אני פה רק בשביל לעשות פוליטי".
דרוקר: ככה היא אמרה לך? וואו.
יהוסף: "ישבנו ראש מטה מקצועי, ראש מטה פוליטי. והיא אומרת לראש המטה הפוליטי, את היחידה שמעניינת אותי. יונתן, לא מעניין אותי. אני פה בשביל לעשות פוליטי, לא בשביל לעשות מקצועי". בתחקיר נחשפת תכתובת בקבוצת ווטסאפ ("המטבחון") של השרה רגב שבה נמצאים בין היתר משה בן זקן מנכ"ל משרד התחבורה, ועופר מלכה המקורב לרגב, ושנפסל לאחרונה כמינוי למנכ"ל רשות שדות התעופה.
כך נחשפת בקבוצה התכתבות בספטמבר 23, חודש לפני פרוץ המלחמה, אז מתחוללת סערה סביב טענת השב"כ כי נהגה של השרה רגב ניסה לדרוס מאבטח של הארגון. לאחר שנחשף הסרטון שבו גוערת השרה רגב בנהגה ומורה לו: "תיסע", מנסים בלשכת רגב למזער נזקים. עופר מלכה מציע למחוק את כרטיס הזיכרון. השרה רגב קובעת כי "השב"כ זה חור שחור", ומלכה מוסיף "המוסד יותר גרוע. זה שמאל על מלא מלא".
בקבוצת "המטבחון" נחשף מה חושבים רגב וסביבתה על יריבים פוליטיים. על השר אלי כהן אומרת רגב: "מגעיל, חרא של בן אדם", את השרה גילה גמליאל מכנה רגב "בחורה הזויה", עופר מלכה מקורבה של רגב אומר כי יאיר לפיד הוא "כמו נסראללה", מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן מכנה את שר הביטחון גלנט "אפס מאופס", ואת שר האוצר בצלאל סמוטריץ: "גמד, קנאי, נפוליאון".
בריאיון סיפר יהוסף: "אני לא חשבתי בחיים שאני אופיע מול מצלמה ואדבר על מה שקרה. ואז כש-7 באוקטובר קורה, נופלת לי איזו אפלה כזאת על הנשמה, כל רגשות האשם שהיו על כל יתר הדברים שקרו בשנה שאני איתה, פתאום צפים. פתאום כזה: לא. וכשאני מסתכל על עצמי אני אומר: 'אני כשלתי'".
מטעמה של השרה רגב נמסר בתגובה לתחקיר: "מדובר באוסף של שקרים, טענות שווא, חצאי אמת וסילוף של המציאות. צר לנו שהתבססתם על דבריו של יונתן, עובד לשעבר, שגנב מסמכים מלשכת משרד התחבורה כדי להכין תחקיר מכפיש ושקרי נגד שרת התחבורה. "מכלול הטענות שהועלו נבדקו על ידינו, אחת לאחת, ונמצאו לא נכונות ברמה העובדתית. בידינו מסמכים השוללים את הטענות.
"הניסיון האומלל והשקרי לייצר הטיה מדומה לטובת ערים 'ליכודיות' הוא מגוחך. שרת התחבורה, נפגשת באופן שוטף עם ראשי ערים או נציגיהם מימין ומשמאל, מהפריפריה ומהמרכז, יהודים ושאינם יהודים כדי לקדם פרויקטים תחבורתיים לטובת כלל הציבור משיקולים ענייניים בלבד. גם הטענה כאילו השרה מסייעת רק לאנשי הליכוד שקרית. השרה רגב חרטה על דגלה מתן מענה לכל פונה. לא מתקבל על הדעת שהשרה תתעלם או תפלה לרעה 'אנשי ליכוד'".
מנכ"ל משרד התחבורה משה בן זקן מסר בתגובה: "איני עוסק ברכילות זולה שהוצאה מהקשרה ובושלה באופן מגמתי". ברשת ציינו כי חלקו השני של התחקיר ובו התמקדות בתקופת המחאה כנגד המהפכה המשפטית והמלחמה ישודר בשבוע הבא.