האם סוף סוף זה יקרה? שדה התעופה משלים צפוי לקום ליד רהט - ולא בנבטים
ההחלטה התקבלה בדיון בו השתתפו בין השאר ראש הממשלה וראשי מערכת הבטחון; החלופה ליד רהט הועדפה על פני נבטים - והמשמעות היא ששדה התעופה החדש יושלם רק בעוד כעשור
האם שדה התעופה המשלים לנתב"ג יוקם בסמוך לרהט? כך עולה מדיון בו השתתפו ראש הממשלה, ראשי מערכת הביטחון, נציגי רשות התעופה האזרחית, נתיבי ישראל, משרדי התחבורה, האוצר והגנת הסביבה וסגן השר אלמוג כהן, שהתפטר לאחרונה מתפקידו כשר במשרד ראש הממשלה לאחר שלא הצליח לקדם את הקמת שדה התעופה בנבטים, אך משך את ההתפטרות לאחר שיחה עם ראש הממשלה.
המשמעות היא ששדה התעופה החדש יוקם, אם בכלל, רק בעוד כעשור בצקלג, מאחר שבניגוד לנבטים - שם קיים בסיס של חיל האוויר - בשטח הסמוך לרהט אין תשתיות מתאימות. לפי ההערכות, עד 2040 נתב"ג כבר יגיע לקיבולת המרבית.
ראשי מערכת הביטחון הציגו בדיון את התנגדותם לחלופת נבטים, ובהמשך לדרישת ראש הממשלה, הוצעה חלופה בשטח הסמוך לרהט, שבו כאמור הוחלט להקים את שדה התעופה המשלים לנתב"ג.
מפקד ההגנה האווירית ודובר צה"ל לשעבר, תא"ל (מיל') רן כוכב (רנכו), אמר לכלכליסט: "אם חיל האוויר מתעקש על ציקלג זה גם טוב, אבל לא במקום נבטים. לא צריך לחכות עשר שנים, את נבטים אפשר להפעיל תוך שלוש שנים, עם הרבה פחות השקעה וכסף כי התשתית כבר קיימת. הגיעה השעה לממש את החלטת הממשלה המקורית, לפתוח שדה תעופה בנבטים ואחר כך להתקדם עם שאר האפשרויות".
לקראת הדיון, שלחו עשרות ראשי ערים מהדרום והצפון מכתב לראש הממשלה יחד עם מטה "הנגב ממריא מנבטים", בדרישה לקבל הכרעה בנושא, אך לא להחלטה הזאת קיוו.
בין ראשי הערים שחתומים על המכתב: ראש עיריית באר שבע רוביק דנילוביץ', ראש עיריית דימונה בני ביטון, ראש עיריית אשקלון תומר גלאם, ראש עיריית שדרות אלון דוידי, ראש עיריית מגדל העמק יקי בן חיים, ראשת המועצה האזורית עמק יזרעאל שלומית שיחור רייכמן וראש המועצה האזורית מרחבים ויו"ר מרכז המועצות האזוריות, שי חג'ג. לדברי מומחים ממטה "הנגב ממריא מנבטים", ביניהם בכירים לשעבר בצה"ל ובחיל האוויר בפרט, מבצע "עם כלביא" והכאוס שהתרחש כש-150 אלף ישראלים נתקעו בחו"ל הוכיחו את הנחיצות של שדה תעופה בינלאומי נוסף בישראל.
בין היתר, הם ציינו כי מאז תחילת מלחמת "חרבות ברזל" הגיעו אין ספור טיסות של מטוסי מטען אזרחיים לנבטים, בו פועל כבר היום שדה תעופה צבאי. בנוסף, לטענתם, הטיעון המרכזי של חיל האוויר נגד שדה תעופה אזרחי בנבטים הוא כי לא נכון להקים שדה אזרחי בקרבת מטוסי ה-F35, אך טענה זו הופרכה במהלך המערכה מול איראן, כאשר חלק משמעותי ממטוסי ה-F35 שלקחו חלק במבצע ממילא המריאו מרמת דוד בעמק יזרעאל ומבסיס תל נוף, שבקרוב יקלוט טייסת F35 חדשה, כאשר בשני המיקומים האלו הקרבה של מטוסים אזרחיים למטוסי חיל האוויר גדולה בהרבה מנבטים.
"עשורים שהנגב מחכה לבשורה", כתבו ראשי הערים. "ממשלות באו והלכו, איתם הבטחות למכביר - אך מעשים אין. תחת הנהגתך אנו רואים את ההזדמנות להפוך את הנגב למרחב האסטרטגי של מדינת ישראל. הקמתו של שדה התעופה הבינלאומי בנבטים תביא לכך, עם עשרות אלפי משרות חדשות, אלפי עסקים חדשים, תקווה לצעירי וצעירות הנגב, תחבורה מהירה ומתקדמת, משילות ושגשוג לכלל המגזרים המרכיבים את הנגב".
במכתב הם התייחסו לעובדה שגם כהן לא הצליח לקדם את הסוגייה, ולכן על ראש הממשלה האחריות לקבל החלטה: "גם המהלך בו מינית סגן שר במשרדך, לטיפול בהקמת שדה תעופה בדרום, לא השפיע על מינהל התכנון, שממשיך לבזבז משאבים על תכנון שדה ברמת דוד. כל האתגרים בהקמת השדה בנבטים ייפתרו באחת, לאחר החלטה חד משמעית שלך שתורה על פתירת החסמים וזירוז הליכי התכנון הנדרשים לכך. שדה התעופה האזרחי בנבטים מוכן כמעט להפעלה, החלטה שלך על הפעלתו כשדה בינלאומי תחסוך למשק עשרות מיליארדים ותביא להקמת שדה שישרת את כל חברות התעופה לכל היעדים בעולם".
לפני כחודשיים הודיע נתניהו כי שדה תעופה משלים לנתב"ג יוקם בנגב. עם זאת, הוא הנחה את שרת התחבורה מירי רגב ואת מערכת הביטחון להציג במקביל חלופות לנבטים בנגב. כהן, שהעביר בקריאה ראשונה את הצעת החוק להקמת שדה תעופה בנבטים, התפטר לאחרונה על רקע דיון של מנהל התכנון שעסק בהקמת שדה תעופה ברמת דוד בעמק יזרעאל. אומנם הוא חזר בו, אך ממשיך להאשים את "הדיפ סטייט" בהכשלת התוכנית ואף הפנה אצבע מאשימה ישירות נגד מנכ"ל מינהל התכנון, רפי אלמליח.
גורמים במינהל התכנון מסרו כי בזמן שנתב"ג קרוב לקיבולת המקסימלית, נחוצים כבר היום שני שדות תעופה במדינת ישראל, וכי הם ממילא פועלים לקידום שתי התוכניות במקביל, זאת לצד בחינת מיקומים נוספים בנגב.






























