סגור
הדמיית תחנת אתא דרום של הרכבת הקלה
הדמית תחנת אתא דרום של הרכבת הקלה "נופית". תקופת המכרז היא 25 שנה (הדמיה: in3D)

בלעדי
הרכבת הקלה של הצפון יוצאת מהתחנה: 4 קבוצות יגישו הצעות להקמה ותפעול של הקו

התקדמות משמעותית במיזם התחבורה הענק להקמת קו רכבת קלה שיחבר בין חיפה לנצרת. 4 קבוצות יגישו מחר הצעות בסכומים המוערכים ב-3-4 מיליארד שקל. בין המתמודדות במכרז: אלקטרה, שפיר ומנרב. חברת חוצה ישראל תבדוק היתכנות להאריך את הקו לטירת הכרמל

התקדמות משמעותית באחד ממיזמי התחבורה הכי מזדחלים שידעה ישראל, קו הרכבת הקלה שיחבר בין חיפה לנצרת: ארבע קבוצות בנייה יגישו מחר הצעות כספיות למכרז ההקמה והתפעול של הקו.
לפי ההערכה, הקבוצות יגישו הצעות בסכומים של 4-3 מיליארד שקל. המכרז כולל את המימון, התכנון, ההקמה והתפעול של הרכבת הקלה למשך 25 שנה. כמו כן ל"כלכליסט" נודע כי על חברת חוצה ישראל הוטל לבדוק היתכנות להארכת הקו לטירת הכרמל.
ארבע קבוצות צפויות להגיש הצעות למכרז, זאת לעומת שש שעברו את הסינון הראשוני. הקבוצה הראשונה מורכבת מהחברות דניה, דן, קומסה, מובנטיה וסקודה; הקבוצה השנייה מורכבת משפיר וכאף; הקבוצה השלישית מורכבת מאלקטרה, אלסטום ומנרב; והקבוצה הרביעית מורכבת משיכון ובינוי, L&T, אגד, שטדלר, היטאצ'י ודאונר. חברות סיניות ורוסיות שבמקור התכוונו להגיש הצעות במכרז, ובהן חברת CRCC, לא ייגשו למכרז. תאריך ההגשה המקורי של המכרז היה אמור להיות דצמבר 2022.
הרכבת הקלה נצרת־חיפה, שזכתה למיתוג "נופית", היא פרויקט ייחודי מבחינה זו שהרכבת צפויה לפעול גם בתוואי עירוני וגם בתוואי בין־עירוני. אך היא גם פרויקט שנוי במחלוקת: במשרד האוצר התנגדו בעבר להקמתה בטענה כי הפרויקט אינו משתלם עקב מיעוט ריכוזי אוכלוסייה לאורך התוואי ומפני שהמרחק הגדול בין נצרת לחיפה יוביל לכך שנסיעה מקצה לקצה בקו תיקח 50 דקות. מנגד, מדובר בפרויקט הרכבת הקלה היחיד שצפוי לשרת ריכוזי אוכלוסייה ערבית.
תכנון הקו החל ב־2006 והתוואי הסופי שלו אושר בוועדה לתשתיות לאומיות ב־2017. שנה לאחר מכן הממשלה אישרה את קידום הפרויקט, בתקופת כהונת ישראל כץ כשר התחבורה. החברה הממשלתית שקיבלה את האחריות על הפרויקט היא חוצה ישראל. הפרויקט המלא, שכולל גם עבודות תשתית מקדימות של חוצה ישראל, תוקצב בכ־7.6 מיליארד שקל בתקופת ממשלת בנט־לפיד בעקבות דחיפת שרת התחבורה הקודמת מרב מיכאלי, ולמרות התנגדות האוצר.
לפי התוכנית האסטרטגית לתחבורה למטרופולין חיפה שנעשתה ב־2015, אמורות להתווסף לקו בעתיד "זרועות" לכיוון חוף הכרמל בחיפה ולכיוון הקריות, ול"כלכליסט" נודע כי משרד התחבורה מבצע בימים אלו בדיקת היתכנות לכך. בנוסף, בעקבות החלטה שהתקבלה בממשלה הקודמת על ידי משרדי ראש הממשלה והאוצר, הוחלט להקצות 3 מיליון שקל לבחינת היתכנות ראשונית להארכת המסילה לטירת הכרמל.
אורכו של הקו כ־41 ק"מ, והוא יחל בתחנת מרכזית המפרץ בחיפה, יעבור דרך קריית אתא (כביש 781 החדש), לאורך כביש 79 בסמוך לשפרעם, ריינה, ביר אל מכסור, יחצה את נוף הגליל ויסתיים בעיר נצרת. בקו יוקמו 20 תחנות איסוף והורדה, מסופי תחבורה וחניוני "חנה וסע", מתחם דיפו ומרכז בקרה ושליטה. בקו יפעלו כ־30 רכבות במהירות של עד 100 קמ"ש ובתדירות נסיעה מרבית של כל ארבע דקות. במשרד התחבורה טענו בעבר כי מספר הנוסעים ביום יהיה כ־100 אלף.