בקשה לייצוגית נגד ארקיע: "התעשרה על חשבון הצרכנים במהלך מבצע עם כלביא"
נטען כי ארקיע מכרה את המקומות שפונו במחירים מופקעים, ובכך התעשרה שלא כדין. ארקיע: "פועלים מסביב לשעון להשבת ישראלים, נבחן את התביעה לכשתתקבל"
קצת אחרי שהוכרזה הפסקת אש בין ישראל לאיראן הוגשה היום (שלישי) לבית המשפט המחוזי מרכז בבקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד ארקיע, בטענה כי הטעתה כביכול חלק מלקוחותיה. התובענה עוסקת בטענה להפרת דין מצד ארקיע בכל הנוגע להתנהלותה אל מול לקוחותיה שטיסותיהם בוטלו בשל מבצע "עם כלביא". כידוע, על פי הדין לקוח שטיסתו בוטלה זכאי לבחור בין שתי חלופות עיקריות: השבת תמורה או כרטיס טיסה חלופי.
במסגרת הבקשה לאישור ייצוגית טוען הלקוח באמצעות עו"ד אהוד גרי, שמתמחה בליטיגציה ובתובענות ייצוגיות, כי במהלך המבצע ארקיע הטעתה כביכול את לקוחותיה לסבור כי עומדת להם אפשרות אחת בלבד - השבת התמורה בדרך של זיכוי/החזר כספי.
נטען כי בהתנהלותה ארקיע התעשרה שלא כדין על חשבון חלק מלקוחותיה במובן זה שמכרה את מקומות הטיסה אותם נדרשה להקצות למבקש ולחברי הקבוצה לנוסעים חדשים, שרכשו מקומות אלו בסכומים מופקעים וגבוהים בהרבה מאלו ששילמו חברי הקבוצה.
כך למשל, נטען כי על פי פרסומים שונים, במהלך העימות הצבאי "ארקיע מכרה כרטיסי טיסה מרומא ו-וינה במחיר של 750 דולר, בעוד שמחירם הרגיל עומד על כ-300 דולר. בדוגמא הזו נטען כי ארקיע התעשרה על חשבון הצרכן שקיבל ממנה החזר כספי בסך של 400 דולר פר נוסע".
המבקש טוען כי בשל מבצע "עם כלביא", שפרץ ב-13 ביוני, בוטלה טיסת החזור שלו בעודו בפריז עליה שילם 203 דולר, ושהייתה מיועדת ל-17 ביוני ע"י ארקיע. נטען כי ב-15 ביוני קיבל המבקש מארקיע הודעה כי בשל המצב הביטחוני וסגירת המרחב האווירי בישראל טיסתו בוטלה. "כניסה/לחיצה על הקישור הראשון הובילה את המבקש להודעה בה התבקש למלא טופס לצורך קבלת זיכוי/החזר כספי. המבקש וחברי הקבוצה נותבו על ידי ארקיע למלא טופס בקשת זיכוי/החזר כספי, וזאת מבלי שמוצג להם כי באפשרותם לקבל כרטיס טיסה חלופי.
יתרה מכך, במענה לשאלה האם זכאים חברי הקבוצה לטיסה חלופית? השיבה ארקיע כך: 'נוסעים שטיסתם בוטלה יקבלו החזר כספי. ניתן לרכוש כרטיסים לטיסה חדשה באתר עם פתיחת טיסות החילוץ'. ממצגים אלו הבין המבקש את מה שאמור להבין כל צרכן סביר - כי הדרך היחידה הפתוחה בפניו היא קבלת זיכוי/החזר כספי. לפיכך, מילא המבקש את הטופס ובכך ויתר שלא מדעת על זכותו לקבל כרטיס טיסה חלופי. יוער כי חברות אחרות התנהלו באופן שונה", נטען במסגרת הבקשה.
נטען כי הנזק הממוני שנגרם למבקש ולחברי הקבוצה מתבטא בראש ובראשונה בפער בין המחיר ששילמו עבור כרטיס הטיסה/הפלגה החלופי אותו נאלצו לרכוש בשל הביטול ובין הזיכוי/החזר שקיבלו מארקיע. "ויוסבר, בעוד שכרטיס הטיסה מפריז לתל אביב עלה למבקש 203 דולר, ארקיע מוכרת כרטיסים אלו בסך של 549 דולר, קרי מרוויחה סך של 346 דולר כ-1,200 שקל", נטען.
המבקש טוען בנוסף כי נגרם לו גם נזק לא ממוני. "למבקש נגרמו תחושות שליליות מסוג כעס, זעזוע, תסכול, עלבון, אכזבה, עוגמת נפש וכיוצא בזה, עת התברר לו כי ארקיע הטעתה אותו במעשה ובמחדל", נטען.
מארקיע נמסר בתגובה: "מאז תחילת המלחמה פועלת ארקיע מסביב לשעון להשבת ישראלים הביתה. התביעה טרם התקבלה, וכשתתקבל נתייחס אליה בהתאם".