סגור
נועם זילברשטיין מנכ"ל HP Indigo _alt Scitex
נועם זילברשטיין מנכ"ל HP Indigo

דווקא עכשיו: הזמן להזכיר לעולם את החדשנות הישראלית

ההייטק הוא תעודת הביטוח של הכלכלה הישראלית, וכשהוא נמצא תחת איום התפקיד של כל מנהל ומנהלת ישראלים הוא לחזור ולהדגיש בפני העולם את המשוואה שלפיה חדשנות = ישראל

את שנת 2022 בהייטק הישראלי אפשר לדמות להנגאובר שאחרי מסיבה רוויית אלכוהול. ב-2021 היו הנפקות במיליארדים, חדי-קרן נולדו מדי שבוע, המשכורות זרמו כמו הבירה בהאפי-האוור, והתעשייה חגגה בלי חשבון.
אירוע Tech On The Beach יתקיים ב-30.4. לפרטים לחצו כאן
ואז הגיע הבוקר שאחרי עם ירידה דרמטית בהשקעות הזרות, התייעלויות משמעותיות וזעזועים גיאו-פוליטיים וכלכליים שכיבו את המוזיקה. מניות חברות הטכנולוגיה ירדו בכ-30%, מחירי הנפט עלו ויחד עם הסגרים הנמשכים בסין שרשראות האספקה חרקו והעלויות האמירו. האינפלציה הגלובלית התגברה והריביות עלו, הכלכלה האמריקנית חלתה - ולכולנו כאן עלה החום.
נדמה שתנועת המטוטלת של 2022 החזירה בהרבה מובנים את השפיות להייטק, הישראלי והעולמי, אחרי ההוצאות המופרזות, המשכורות המנופחות, הערכות השווי המוגזמות וההשקעות המופרכות של 2021. כעת, בסיומו של הרבעון הראשון של 2023, כשהתעשייה עדיין מתאוששת והמציאות עדיין סוערת, צריך אולי גם לחזור ולהישען על המכנה המשותף הבסיסי ביותר שלנו: החדשנות הישראלית.
זו החדשנות שהביאה לעולם את עגבניות השרי, הדיסק-און-קי, הטפטפות, waze והדפוס הדיגיטלי. זהו ההון האנושי הייחודי שמשך לכאן ענקיות כמו IBM בשנות ה-50, אינטל בשנות ה-70, מיקרוסופט בשנות ה-90 ו-HP בשנות ה-2000. הכוחות הכבירים הללו לא נעלמו; ההיפך - הם רק התעצמו והשתכללו.
המסר שיוצא מכל שורת קוד, ומכל בורג של מוצר ישראלי צריך להיות ברור: המוצר הישראלי הזה הוא ייחודי, והוא תולדה של חדשנות שלא יכולה להתקיים במקומות אחרים
ישראל היא אי של חדשנות, וכמו שמנהלים ומנהלות מצוינים מתחזקים תרבות ארגונית שתורמת לפיריון, כך הם צריכים לתחזק את תרבות החדשנות והחשיבה היצירתית. כך ניתן לבנות גשר בין חלום להגשמה, וזהו המפתח ליצירת שווקים חדשים, ומוצרים עם יתרון מבדל בשוק תחרותי.
חדשנות יכולה להופיע בפריצת דרך מדעית או מוצר שמשבש את השוק - אבל גם בשורת קוד לא שגרתית, בעיצוב מוצר, בשירות יוצא דופן, אפילו באריזה שמספרת את סיפור המוצר שהיא עוטפת. את הרוח הזו אנחנו צריכים לשמר.
והאמת שאף אחד לא עושה את זה טוב מאיתנו, כרגע. אולי זה בגלל תחושת השליחות והדחיפות של מדינה שקמה אחרי אלפי שנים של רדיפות. אולי זה כי בשכונה שבה אנו גרים על כדור הארץ אין לנו ברירה אלא להיות חדשניים ולעשות הרבה ממעט. ואולי זה בגלל האופי שלנו, המוכר כל כך בעולם, שהופך כל בקשה של מנהל לתחילתו של שיח (לרוב קולני), עם מגוון הצעות ודעות אבל כשמתקבלת ההחלטה - זה כמו חץ שנורה למטרה.
ההייטק הוא תעודת הביטוח של הכלכלה הישראלית, וכשהוא נמצא תחת איום - ולא משנה אם הסיבה חיצונית או פנימית - התפקיד של כל מנהל ומנהלת ישראלים הוא לחזור ולהדגיש בפני העולם את המשוואה חדשנות = ישראל. לכל אחת ואחד יכולה להיות עמדה ודעה עצמאית ואישית, וכל אחד ואחת מאיתנו פועל במסגרות מורכבות מרובות אינטרסים, אך המסר שיוצא מכל שורת קוד, ומכל בורג של מוצר ישראלי צריך להיות חד וברור: המוצר הישראלי הזה הוא ייחודי, והוא תולדה של חדשנות ייחודית שלא יכולה להתקיים במקומות אחרים.
בימים האלה, כשהמדינה סוערת ונדמה לפעמים שאנחנו נמצאים על קצה הצוק, זה בדיוק הזמן להבין שהאחריות נמצאת בידינו. זה הזמן להוביל, להמשיך את התנועה קדימה, לדבוק באחדות שמאפשרת מגוון דעות כי שם העוצמה שלנו. זו גם ההזדמנות הגדולה קדימה. לעשות טוב זה לזה. עשינו זאת 75 שנה. זו רק ההתחלה.
הכותב הוא מנכ"ל Hp Indigo & Scitex