סגור
מאגר תמר
מאגר תמר. הליכוד רוצה להסיט את הכספים לפרויקטי תשתיות (אלבטרוס)

בצל הירידות בשווקים: קרן העושר רשמה תשואה של 1.2% בלבד בשנת 2022

מתחילת פעילותה בקיץ 2022, צברה קרן העושר 2.2 מיליארד שקל של כספים חלוטים, הניתנים להשקעה. עם זאת, שאלת ההשקעה שלהם נותרה פתוחה; סך הכספים בקרן, כולל אלו שטרם קיבלו את אישור רשות המסים עומד על 4.54 מיליארד שקל

קרן העושר הישראלית רשמה תשואה של 1.2% בלבד בשנת 2022. ממועד תחילת פעילותה, בקיץ 2022, נאספו 617 מיליון דולר של כספים חלוטים, (כלומר, כאלו שקיבלו את אישור רשות המסים וניתן להשקיע אותם), שהם 2.2 מיליארד שקל.
סך הכספים בקרן, כולל אלו שטרם קיבלו את אישור רשות המסים עומד על 4.54 מיליארד שקל, מתוכם 3.3 מיליארד נגבו בשנת 2022.
תיק ההשקעות של קרן העושר מוטה מניות והוא מורכב מ-60% מניות, 36.5 אג"ח קונצרני והיתרה במזומן.
השקעות הקרן נקבעות על ידי ועדת השקעות מטעם בנק ישראל, שמחליטה כיצד יושקעו הכספים המשולמים על ידי חברות שעושות שימוש במשאבי הטבע של ישראל. ההשקעות חייבות להיות מחוץ לישראל על מנת לבזר את הסיכון שבהשקעה, וגם על מנת למנוע פוליטיזציה של הכספים. ובכל זאת, כיום מונחת הצעה מטעם הליכוד שתאפשר לשנות את ייעוד כספי הקרן להשקיע את הכספים גם בפרויקטים של תשתיות בישראל - למרות התנגדות גורמי המקצוע, ביניהם מייסדי הקרן – פרופ' איתן ששינסקי ופרופ' יוג'ין קנדל.
לפי הערכה העדכנית של רשות המסים, ייגבו בקרן עוד 45 עד 53 מיליארד דולר עד סיום ההפקה ממאגרי הגז הקיימים בישראל. עד 2032, צופים ברשות המסים שהקרן תגייס 10-12 מיליארד דולר.
עם גילוי מאגרי הגז הטבעי לחופי ישראל, בתחילת העשור הקודם, הקים שר האוצר יובל שטייניץ ועדה בראשות פרופ' ששינסקי, שמטרתה לעדכן את שיעור המסים ששילמו חברות המשתמשות במשאבי טבע בישראל. אחת ההמלצות המרכזיות של הוועדה הייתה הקמת קרן עושר ישראלית, אליה יעבירו חברות המשתמשות במשאבי הטבע של ישראל חלק מהכנסותיהן.
התשלומים לקרן מצטרפים למסים האחרים בהן החברות יחויבו: מס חברות בשיעור 23%, תמלוגים בשיעור של 12.5% מההכנסות ומע"מ. עם זאת, הוחלט שהתשלומים לקרן העושר יתחילו רק לאחר שהחברות המחזיקות ברישיונות לפיתוח המשאבים, יחזירו את ההשקעה בתוספת 50% רווח. בסוף כל שנה, חלק מפירות ההשקעה של הקרן יועברו לקופת המדינה.
על מנת למנוע מצב שבו כספי הקרן יושקעו במטרות פוליטיות, הוחלט כי כל הכספים יושקעו מחוץ לישראל (ורווחי ההשקעות יועברו לתקציב המדינה). לעמדה זו, הצטרפו גם ראש הממשלה בעת הקמת הקרן והיום בנימין נתניהו, ויו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני. למרות זאת כאמור, בחוק ההסדרים האחרון הציעה מפלגת הליכוד לאפשר לקרן להשקיע גם בפרויקטי תשתית בישראל.
מקימי הקרן, פרופ' ששינסקי וקנדל, טענו בדיון בכנסת בחודש שעבר שההצעה מסוכנת שתוביל ללחצים פוליטיים שיעוותו את השקעות הקרן ויפגעו ברווחים שלה בטווח הארוך.