סגור

בלעדי
קרבות בצמרת האוצר: מנהלת רשות החברות יוצאת נגד החלטות מנכ"ל האוצר על היקף המשרה של היו"רים

בישיבה שערכו ליברמן ורוזנבוים עם יו"רי ומנכ"לי החברות הממשלתיות אמרה רוזנבוים כי היא "אינה מכחישה שדעתה איננה נוחה מכל מיני דברים שנאמרו או נכתבו בעבר". עוד הוסיפה: "ככל שיהיה צורך, לא אהסס לבחון מחדש כל דבר שנדרש". מסביבתו של בלינקוב נמסר: "לאחר שרוזנבוים תלמד את החומר, והוא רב - דעתה תנוח"

המנהלת החדשה של רשות החברות הממשלתיות במשרד האוצר, מיכל רוזנבוים, יצאה בצהריים (ד') נגד ההתנהלות של מנכ"ל האוצר רם בלינקוב, ששימש בתפקידה עד לאחרונה כממלא מקום - כך נודע לכלכליסט.

בישיבה שערכו שר האוצר אביגדור ליברמן ורוזנבוים עם יו"רי ומנכ"לי החברות הממשלתיות, ביקשו כמה מהיו"רים את התייחסותה של רוזנבוים לגבי "ההתנהלות הכוחנית וחוסר שיתוף הפעולה הבוטה שהוביל ממלא מקום מנהל הרשות", כך עולה ממידע שהגיע לכלכליסט ממשתתפים בישיבה. רוזנבוים השיבה כי היא "אינה מכחישה שדעתה איננה נוחה מכל מיני דברים שנאמרו או נכתבו בעבר". גורמים באוצר אישרו את הדברים.
2 צפייה בגלריה
מוסף שבועי 25.7.19 זרועות השלטון עו"ד מיכל רוזנבוים
מוסף שבועי 25.7.19 זרועות השלטון עו"ד מיכל רוזנבוים
המנהלת החדשה של רשות החברות הממשלתיות, מיכל רוזנבוים
(צילום: אלעד מלכה)
הדברים באים על רקע החלטתו של בלינקוב כממלא מקום מנהל רשות החברות הממשלתיות להפחית את העסקת היו"רים בחברות הממשלתיות לחצי משרה. בלינקוב אף הגן על ההחלטה הזו בכנס שוק ההון של כלכליסט שנערך בשבוע שעבר. אולם, ההחלטה הזו של בלינקוב גרמה לתרעומת בקרב יושבי ראש של חברות ממשלתיות.
נזכיר כי בלינקוב עמד בראש ועדת האיתור לבחירת מנהל רשות החברות הממשלתיות. הוא הסתייג ממיניויה של רוזנבוים לתפקיד, בעוד ליברמן תמך בו. ברגע האחרון, יממה לפני תחילת עבודתה של ועדת האיתור, התפטר ממנה בלינקוב בנימוק של עומס עבודה.
עוד הוסיפה רוזנבוים בדבריה: "אנחנו נמצאים כאן, כדי לבחון כל דבר מבעד לעדשה אחת ואחת בלבד - מה נכון לחברות הממשלתיות ומה יביא לתועלת הציבורית הגדולה ביותר לאזרחים. שום שיקול אחר לא ייכנס. ולכן, ככל שיהיה צורך, לא אהסס לבחון מחדש כל דבר שנדרש".
בלינקוב, שגדל באגף התקציבים של משרד האוצר בשנות ה-80, נחשב לאיש החזק בקרב הפקידות הבכירה במשרד. גורמים מקצועיים אומרים כי "שום דבר לא זז בלא אישורו של בלינקוב". בלינקוב מכיר את עבודת כל האגפים, והוא זוכה לאמונו של ליברמן. בפגישה עם מערכת כלכליסט בתחילת מרץ העניק ליברמן לבלינקוב גיבוי מוחלט ואמר: "יש לנו קשר הדוק של הרבה שנים, אנו עובדים יחד ברמה יומיומית. יש עבודה מאוד צפופה והיחסים מצויינים, לא רק טובים. יצא לנו להצטלב בכל מיני צמתים, מאז 1996".
יצויין כי חילופי הדברים האמורים התרחשו לאחר שליברמן עזב את הישיבה. בפתח דבריו הוא הביע הערכה לבלינקוב כממלא מקום מנהל הרשות עד לאחרונה.
2 צפייה בגלריה
ועידת שוק ההון 2022 רם בלינקוב מנכל משרד האוצר בשיחה עם צבי זרחיה
ועידת שוק ההון 2022 רם בלינקוב מנכל משרד האוצר בשיחה עם צבי זרחיה
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב
(צילום: אוראל כהן)
במהלך הישיבה הנחה ליברמן את רוזנבוים לגבות באופן מיידי מהחברות הממשלתיות דיבידנדים ועודפים בסכום של מיליארד שקל. רוזנבוים השיבה כי תפעל לשם כך בהקדם על מנת שכספים אלו ישרתו את תקציב המדינה, יקדמו מטרות ציבוריות חשובות ושכלל הציבור הישראלי ייהנה מפירות העשייה וההצלחה. "היעד לגביית דיבידנד בשנת 2022 יעמוד על לא פחות ממיליארד שקל ממגוון רחב של חברות ממשלתיות", אמרה.
עם כניסתה לתפקיד הציגה רוזנבוים את עיקרי תוכניותיה, ובכלל זה הובלת החברות הממשלתיות להעלאת שיעורי הרווחיות, למקסום ערך החברות ומתן תשואה לבעלי המניות – אזרחי מדינת ישראל. כל זאת, לצד יצירת רגולציה דיפרנציאלית כדרך להסרת חסמים, וכן קידום וחיזוק מעמדם של הדירקטורים ויושבי הראש.
כמו כן, רוזנבוים אמרה כי תפעל לגיוון מגדרי מלא בחברות הממשלתיות, זאת לאחר גיבוש תכנית מדורגת כך שעד לסוף הקדנציה יעמדו החברות ביעד של 45% נשים ואוכלוסיות גיוון. כיום מכהנות 4 יושבות ראש בלבד ו-7 מנכ"ליות ב-70 החברות הממשלתיות.
בנוסף, בכוונתה לקדם הליכי הפרטות, לעודד את החברות לגייס חוב באמצעות הבורסה ולקדם צעדים לטובת שיפור השקיפות בחברות והממשל התאגידי באמצעות הכפפתן לרגולציה של רשות ניירות ערך, כך שיהפכו לחברות אטרקטיביות בשוק.
מקרוביו של בלינקוב מסרו כי הם גאים במהלכים שנקט לטובת החברות הממשלתיות. עוד הוסיפו כי "לאחר שרוזנבוים תלמד את החומר, והוא רב - דעתה תנוח".