סגור
חיים ביבס
חיים ביבס. עמד ארבע פעמים בראש המטה של בנימין נתניהו לקראת הבחירות לראשות הליכוד (צילום: קובי קואנקס)

ריאיון
חיים ביבס: "המדינה רק מושכת את הרשויות המקומיות אחורה"

"העברת כספים מרשויות בישראל לרשויות באיו"ש לא סבירה או הגיונית"; "משרד ממשלתי אחד לא יצליח לשקם את הצפון"; "צריך להכניס פועלי בנייה פלסטינים עם שמירה צמודה". יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין לא פגש את בנימין נתניהו אפילו פעם אחת מאז 7 באוקטובר, אך חושב להחליף אותו יום אחד

חיים ביבס, יו"ר מרכז השלטון המקומי וראש עיריית מודיעין, בשבוע שעבר הכנסת אישרה חוק שיאפשר ליישובים באיו"ש לשאוב כספים מישובים הסמוכים להם בתוך ישראל. כלומר הארנונה שמשלמים תושבי עירך תממן את צורכי מודיעין עילית.
"אנחנו מתנגדים לחלוטין לעיקרון של שימוש בהכנסות של רשות מקומית אחת לטובת רשות מקומית אחרת. החוק שעבר מאפשר חלוקת הכנסות חד־כיוונית בלבד, כלומר רק מרשויות מקומיות שבתוך הקו הירוק אל רשויות מקומיות שמחוץ לקו הירוק. זהו הסדר לא סביר, לא הגיוני, והוא לא מקובל עלינו. המדינה צריכה להעמיד מקורות תקציביים ולתמוך ברשויות שבהן אין די הכנסות. רק ככה מייצרים שוויון וצדק חלוקתי, שנותן איכות חיים לתושבים".
איך אפשר להסביר שב־7 באוקטובר השלטון המקומי הקדים את השלטון המרכזי בהיחלצות למען האזרחים?
"אחרי חמש מערכות בחירות לכנסת שבהן משרדי הממשלה היו בעצם משותקים, ומגפת הקורונה, השלטון המרכזי לא התנהל וסבל מחוסר יציבות. בנוסף משרדי ממשלה לוקים בבירוקרטיה קשה ותהליכים שם מאופיינים בסחבת של חודשים ואף שנים. לעומת זאת, מהרגע הראשון של המלחמה השלטון המקומי פעל להחזיר את הביטחון האישי לרשויות ולא רק באמצעות כיתות הכוננות, והוא לא המתין לסחבת במשרדי הממשלה".
איזה ציון אתה נותן לממשלה בטיפולה בצד האזרחי מפרוץ המלחמה?
"אני לא צריך לתת לה ציון אלא הציבור: מדד אמון הציבור שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה מסוף 2023 דירג את הרשויות המקומיות במקום השני עם תמיכה של 64% (אחרי צה"ל־86.5%), ואילו הממשלה דורגה במקום השלישי לפני הסוף עם 23%, הכנסת עם 19% והמפלגות במקום האחרון עם 13%. הביטחון האישי אבד ב־7 באוקטובר והרשויות נתנו לציבור את הביטחון. תושב מודיעין שנוסע בכביש 443 וחוטף אבנים לא מצלצל לשר הביטחון, אלוף פיקוד המרכז או הרמטכ"ל, אלא לראש העיר".
מדוע?
"יש לנו 67 רשויות מקומיות, כולל מודיעין, שלא נזקקות לסיוע מהמדינה, ובהן מתגוררים 60% מאוכלוסיית המדינה. אנחנו לא צריכים כסף מהמדינה - רק שלא תפריע. המדינה רוצה למשוך אותנו אחורה. מה היה קורה אם שר הפנים ומשרד הפנים יתמקדו רק בפריפריה, בעוטף ישראל בצפון ובדרום. לפקידים ממשלתיים נוח להגיע למודיעין. לא ראיתי אף אחד מהם נוסע לבית שאן, צפת, חצור, נהריה או לדרום".
איך משקמים את הצפון?
"מקימים מנהלת תקומה לצפון כפי שהקימו מנהלת תקומה לדרום בראשות משה אדרי. עם אדרי עבדנו יחד בקורונה, הוא אחד האחד האנשים היותר רציניים במשרדי הממשלה. צריך לקחת את אדרי, להעביר אותו מהדרום לצפון ולנהל את האירוע בצורה מרוכזת. את האגו של פקידי המדינה צריך לשים בצד".
שר האוצר סמוטריץ' רצה להכפיף את המנהלת לשרה אורית סטרוק, לכן לא הוקמה מנהלת צפון. עכשיו מדברים שמנכ"ל משרד ראש הממשלה יוסי שלי ינהל את האירוע.
"המדינה לא יכולה לשים את השיקום של הצפון בידיים של משרד אחד. המנגנונים במשרדי הממשלה מיושנים וקשורים בכבלים. טל בסכס, הפרויקטור האזרחי לשיקום העורף שמונה בתחילת המלחמה, התפטר כי הבין מהר שאין לו שום סמכויות. הוא קיבל תואר בלי סמכות והיה צריך להתחנן למשרדי ממשלה. לא היה לו מנוף מול משרדי הממשלה - ובאותו רגע נגמר האירוע".
הרשויות עובדות בעיקר מול שר הפנים משה ארבל. איך אתה מעריך את תפקודו?
"לארבל עצמו אין לי טענות. הוא אדם עם רגישות גבוהה שרוצה לעשות שינויים אבל יש עליו כבלים של בירוקרטיה. אם היה עצמאי לחלוטין היה אפשר לעשות הרבה יותר דברים. אבל לדעתי משרד גדול כמו משרד הפנים יש להפקיד בידי מפלגת שלטון ולא בידי מפלגה סקטוריאלית שבסופו של דבר חייבת למגזר שלה יותר מאשר לציבור הכללי".

"להציג מתווה גיוס לחרדים"

אגב סקטוריאליות, מה דעתך על חוק ההשתמטות?
"כולם בני גיוס וצריך להקים להם יחידות רלבנטיות, בלי נשים. יש לגייס את החרדים ברגישות ובאחדות לאחר שיח. חברי החרדים אומרים לי שניתן לגייס כמחצית מהמועמדים לגיוס שלא מתגייסים. על כל המפלגות הציוניות לגבש מתווה שיוצג לציבור. כולם צריכים להיכנס תחת האלונקה. מי חושב שבאמצעות תפילות המדינה תתקיים - טועה".
בתקציב המדינה המעודכן ל־2024 קיצצו 15% בכספים לחברה הערבית והעניקו 6 מיליארד שקל כספים קואליציוניים.
"זו טעות גדולה לפגוע בתוכנית לצמצום פערים בחברה הערבית. באמצעות חלוקת משאבים ערבים ישראלים הופכים להיות חלק אינטרגלי מהמדינה. אם רוצים לעשות קיצוץ יש לעשות זאת בצורה חכמה".
צריך להחזיר את העובדים הפלסטינים לאתרי הבנייה?
"הממשלה הבטיחה להביא 100 אלף עובדי בנייה זרים ובקושי הגיעו 5,000 עובדים. אני בעד להחזיר את כל אתרי הבנייה לעבודה אבל עם מנגנוני אבטחה של הבאת העובדים הפלסטינים בהסעה מאורגנת, שמירה עליהם, והחזרה של כולם בהסעה למקום מגוריהם. אם בספירה של העובדים יתגלה שחסר עובד — כל האתר ייסגר. הבעיה היא שיש התנהלות לא נכונה של משרדי האוצר והשיכון. יש אובדן הכנסות בענף של 17 מיליארד שקל מפרוץ המלחמה".
איפה נמצא השלטון המקומי במאבק לשחרור החטופים? למה הרשויות לא מכריזות כעת על שביתה?
"זה לא תפקיד השלטון המקומי וההסתדרות להשבית את המדינה. בשנה שעברה, כשהמדינה בערה עם קבוצה אחת שדחפה בכוח את הרפורמה המשפטית, קראנו לעצור ולהידבר כדי לראות איך לא מתרסקים. מצד שני, קבוצה שנייה קראה לסרבנות. קראנו לעצור הכל ולהידבר בבית הנשיא. בסוף צד אחד, של מתנגדי הרפורמה, עשה ניצול ציני ועזב את השיחות בבית הנשיא".
אתה בעד עסקה לשחרור החטופים בכל מחיר?
"אני מבין את הכאב של משפחות החטופים. זה בלתי נתפס שאנחנו נמצאים חצי שנה עם 133 חטופים בעזה. אמרתי מהרגע הראשון שאין מצב שבו עוצרים את המלחמה ויוצאים מעזה מבלי שכל החטופים איתנו. אסור בתכלית האיסור לאפשר לצה"ל לצאת מעזה מבלי שאחרון החטופים בארץ, כולל אלה שלא חיים".
ומה לגבי "היום שאחרי".
"לא צריכה להיות השלמה יותר עם מצב שבו אזרחים בדרום חיים תחת איום רקטות. כיפת ברזל שמרה בעיקר על אנשי המרכז".
ומה לגבי הצפון?
"או הכרעה צבאית, על כל המשמעויות, או הסכם מדיני בינלאומי עם לבנון, בחסות ארה"ב שבמסגרתו חזבאללה ייסוג. תושבי הצפון רוצים ביטחון".
ראש הממשלה בנימין נתניהו לא לקח אחריות.
"ברור לחלוטין שאין מנהיגות בלי אחריות. האחריות קיימת על ראש הממשלה, השרים, חברי הקבינט המדיני־ביטחוני, משרד הביטחון, צה"ל וכוחות הביטחון. האחריות קיימת על כולם וגם עלי כראש עיר".

"כולם מתגעגעים לליכוד של פעם"

ועדיין נתניהו לא לקח אחריות.
"כמי שמכיר את נתניהו אף אחד אחר לא היה עומד בסיטואציה הקשה הזו: קשה לי להאמין שמישהו אחר היה עומד בלחץ ההפגנות, מערכת פוליטית מסוכסכת, משבר עם ארה"ב. עכשיו צריך להמשיך את המשימה, רק אחר כך יהיה זמן לטפל במחדלים ובוועדות חקירה. עד להשגת המשימות הללו יש להעניק גיבוי מלא לקבינט למלחמה. היום סינואר לא צריך להתאמץ. הוא מבין שיש ויכוח ציבורי ואולי בכלל יוקדמו הבחירות ולכן הוא לא צריך לעשות עסקה".
מאז שביתת ההסתדרות נגד קידום ההפיכה המשטרית במרץ 2023 היחסים בינך לבין נתניהו התקררו.
"עד לשביתה היינו ביחסים מצוינים אבל מאז אותה מחאה אנו פחות בקשר. זה לגיטימי".
לגיטימי? כיו"ר המרכז לשלטון מקומי כמה פעמים נפגשת עם נתניהו מאז המלחמה?
"מאז המלחמה לא פגשתי אותו. אותי רק מעניין שהשלטון המקומי יקבל טיפול מלא. בשנה שעברה כשהיתה לי ביקורת נגד הממשלה הבעתי אותה כי צפיתי התרסקות. שילמתי מחיר פוליטי כי הייתי ונשארתי חבר בליכוד".
מה דעתך על הליכוד של היום שבעצם הפך למפלגה של איש אחד?
"אין אחד שלא מתגעגע לליכוד של פעם — לליכוד הליברלי שמטפל גם בפריפריה. אני יכול לומר בוודאות: נחזיר עם ההדר הבית"רי לליכוד הממלכתי. הלב שלי שייך תמיד לליכוד (המקורי)".
אתמול התפרסם באתר "כלכליסט" שבכוונתך להתמודד על ראשות הליכוד. מתי זה יקרה, אחרי נתניהו?
"אם מישהו חושב שנישאר עם נתניהו לעולמי עד - הוא טועה".
ביבי צריך ללכת הביתה?
"יש רק גוף אחד יכול לשלוח אותו הביתה וזה העם. כל זמן שיש מלחמה ולא סיימנו להשלים את המשימות לא צריך ללכת לבחירות".
באיזה תפקיד היית רוצה לכהן בממשלה?
"הייתי רוצה להיות שר אוצר שיכול לשנות את הכל ובכלל זה החלוקה התקציבית. אבל, בניגוד למה שחושבים כולם שיש בחירות בקרוב, מהיכרותי את המערכת הפוליטית לא יהיו בחירות אלא רק במחצית של 2025".
ובכל זאת, נראה אותך כחבר בכנסת ה־26?
"לא יודע. בוא נדבר לאחר שיתברר תאריך הבחירות".