סגור
מרב מיכאלי על רקע רכבת קלה תל אביב
מרב מיכאלי על רקע הרכבת הקלה (צילום: קובי קואנקס אור חיים)

עתירה לבג"ץ נגד מיכאלי: "הורי על הפעלת הרכבת הקלה בשבת"

לדברי העותרים, בהם סגן ראש עיריית תל אביב-יפו ראובן לדיאנסקי, וחבר המועצה אברהם פורז, שרת התחבורה יוצרת מצג שווא שלפיו הסכמות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת נמצאת אצל גורמים פוליטיים אחרים - ואולם היא הגורם המוסמך בנושא

הבוקר (ד') הוגשה עתירה לבית המשפט העליון בשבתו כבג"ץ בדרישה ששרת התחבורה מיכאלי תפעיל את סמכותה ותחייב את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה גם בשבתות וחגים. העותרים מבקשים לקיים דיון דחוף בעתירה וזאת מפני שמדובר "בהזדמנות היסטורית" להפעלת תחבורה ציבורית בשבת.
העתירה הוגשה נגד שרת התחבורה מרב מיכאלי, החברה הממשלתית נת"ע וחברת תבל מטרו בע"מ (החברה שתפעיל את הקו האדום של הרכבת הקלה בגוש דן המורכבת משיתוף פעולה של אגד וחברות סיניות), והגישו על ידי סגן ראש עיריית תל אביב-יפו ראובן לדיאנסקי, אברהם פורז המכהן כחבר מועצת עיריית תל אביב-יפו וכיהן בעבר כשר הפנים בממשלת שרון, וסיעת "חי חילונים ירוקים". העתירה הוגשה על ידי עורכי הדין ד"ר רענן הר-זהב ויונתן ברמן.
העותרים מתייחסים בעתירה להודעה שפרסמה מיכאלי בדף הפייסבוק שלה, בה כתבה השרה כי "יש לנו הזדמנות היסטורית לאפשר תחבורה ציבורית בשבת ואסור לנו לפספס אותה. כל מי שמטרפד את המהלך הזה – פוגע בחוליות החלשות ביותר ובציבור הישראלי כולו". לפי העותרים, מיכאלי מציגה מצג שווא שהסכמות להפעלת תחבורה ציבורית בשבת נמצאת אצל גורמים פוליטיים אחרים, אך לטענתם "שרת התחבורה היא הגורם המוסמך להורות על הפעלת הרכבת הקלה בשבת". לטענתם, מיכאלי יכולה לעשות זאת באמצעות תקנות או באמצעות הנחיית מפעילי הרכבת הקלה, וזאת על בסיס פקודת מסילות הברזל ומבלי שתידרש לאישור של גורם נוסף כלשהו. העותרים מדגישים את ההבדל בין פקודת התעבורה (העוסקת בין השאר בהפעלת אוטובוסים) ומכילה הוראות ספציפיות לגבי הפעלה של רכבות בימי מנוחה לבין פקודת מסילות הברזל שבה אין התייחסות לדברים הללו.
הטענה שמציגים העותרים דומה במידה רבה לחוות דעת של עוה"ד חגי קלעי ועדיה שיינוולד ממשרד קלעי רוזן ושות', עבור עמותת "ישראל חופשית", לפיה סמכותה של שרת התחבורה בכל הנוגע לאסדרת פעילות הרכבת הקלה קבועים בפקודת מסילות הברזל, והוסיפו כי אין מגבלה בחוק בנוגע להפעלת רכבת קלה בשבת, וגם שאין תקדימים של תקנות או החלטות ממשלה שמונעות הפעלה כזו.
לפני כחודש הודיעה מיכאלי כי היא "מקדמת את הפעלת הרכבת הקלה בגוש דן בשבת", וכי היא הנחתה את יו"ר חברת נת"ע, עו"ד מיה ליקוורניק, לבצע ניתוח השלכות תפעוליות ותקציביות על מנת לאפשר את הפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה בשבתות באופן קבוע. עם זאת, בניגוד למה שנטען בעתירה, בלשכת השרה טוענים כי היא אינה יכולה לקדם את המהלך עקב התנגדות השותפים הקואליציוניים שלה ובגלל חוק הממשלה הפריטטית שמחייב הסכמה על כל צעד שמשנה את הסטטוס קוו. בלשכת מיכאלי מכוונים את החצים לראש הממשלה לשעבר נפתלי בנט שמטרפד את המהלך, ולראש הממשלה יאיר לפיד שלא מפעיל את כובד משקלו לטובת העניין.