סגור
אוטובוס של מטרופולין
אוטובוס של מטרופולין. תפצה את הציבור על שירות לקוי (צילום: בן ניקסון)

בלעדי
הסדר פשרה: מטרופולין תפצה את הציבור ביותר ממיליון שקל על אי הגעת אוטובוסים

בית המשפט המחוזי מרכז אישר את הפשרה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד החברה, שבה נטען לאי ביצוע נסיעות או איחורים מעל ל-10 דקות בקווי התחבורה הציבורית באוטובוסים, בשיעורים הגבוהים מרמת השירות המינימלית לפי ההסכם עם משרד התחבורה

בית המשפט המחוזי מרכז אישר לאחרונה הסדר פשרה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה נגד חברת האוטובוסים מטרופולין - תחבורה ציבורית, במסגרתו תשלם החברה פיצוי לטובת הציבור בשווי של 1.1 מיליון שקל.
עניינה של הבקשה לאישור הוא בטענת המבקש, שיוצג על ידי עו"ד אלון שגיא ועו"ד צח אורי, לאי ביצוע נסיעות או איחורים מעל ל-10 דקות בקווי התחבורה הציבורית באוטובוסים אותם מפעילה מטרופולין, בשיעורים הגבוהים מרמת השירות המינימלית אשר הוגדרה בהסכמי ההפעלה שבין החברה למשרד התחבורה. לביסוס טענות המבקש צורף בין היתר תיעוד שביצע המבקש ביחס למקרים רבים של אי ביצוע או איחורים בנסיעות.
מנגד, מטרופולין - תחבורה ציבורית חלקה על כל טענות המבקש וטענה כי פעלה כדין. בין השאר טענה כי הסכם ההפעלה בינה לבין המדינה אינו חוזה לטובת צד שלישי - תוכנו של הסכם זה הוא בגדר חוזה "השתדלות" (ולא התחייבות ל"תוצאה") לפיו החברה התחייבה לעשות כל שביכולתה לעמוד בלוחות הזמנים שנקבעו ברישיונות הקווים שניתנו לה על ידי המפקח על התעבורה, אך זאת בהינתן אילוצים תעבורתיים ואילוצים נוספים שמשרד התחבורה ער להם, ואף יש לו חלק נכבד ביצירתם. עוד טענה כי מעולם לא התחייבה לעמוד בלוחות הזמנים ללא איחורים וב"אפס תקלות", וכי ניסיון החיים והגיונם של הדברים הם הנותנים כי תקלות עלולות לקרות מעת לעת, ועל האדם הסביר לצפות כי תקלות כגון אלו עלולות לקרות.
בסופו של יום, בלי שמי מהצדדים מודה בטענות הצד האחר, ולאחר הליך של גישור, הגיעו הצדדים להסכם פשרה שכאמור אושר על ידי השופט אבי פורג. לפי הסדר הפשרה, מטרופולין תחבורה ציבורית תשלם לקרן לניהול וחלוקת כספים שנפסקו כסעד, והוקמה לפי חוק תובענות ייצוגיות, סך של 200 אלף שקל, אשר ככל הניתן ייועדו לטובת שיפור השירות בתחבורה ציבורית באוטובוסים.
בנוסף החברה תעניק במהלך תקופה של עד שנתיים הנחות לעמותות בהזמנת אוטובוסים לביצוע הסעות מיוחדות בשווי כולל של 450 אלף שקל. בנוסף במהלך תקופה של עד שנתיים תהיה החברה רשאית להציע לבאי כוח המבקש ביצוע של פרויקטים בתחום התחבורה הציבורית, אשר יביאו לשיפור השירות לציבור הנוסעים ואשר לא תוכננו על ידה בשווי כולל של עד 450 אלף שקל.
ככל ובתום שנתיים מהמועד הקובע ההטבות (ההנחות לעמותות וביצוע פרויקטים) הנ"ל לא ימומשו במלואן, יועבר בחלקו הסכום שלא ינוצל מתוך ה-900 אלף שקל כפיצוי לקרן באופן שהשווי הכולל של הסעד לא יפחת ממיליון שקל. השופט אישר את הסדר הפשרה וקבע כי "סיום ההליך בהסדר הפשרה המוצע הוא הדרך היעילה וההוגנת להכרעה במחלוקת".
מטעם באי כוח המבקש, עו"ד אלון שגיא ועו"ד צח אורי, נמסר בתגובה: "אישור הסכם הפשרה מחזק את כוחו של הצרכן ומוסיף להרתעה של חברות האוטובוסים מלהפר את לוחות הזמנים להם הן התחייבו. אישור הסכם הפשרה הוא דוגמה מובהקת של תובענה ייצוגית ככלי לאכיפה אזרחית מעבר לפיקוח הרגולטור על פעילות החברות".