סגור
 מימין בצלאל סמוטריץ' שר ה אוצר ו אסי מסינג
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' והיועץ המשפטי של האוצר אסי מסינג. נחשב לאחד משומרי הסף האחרונים (צילום: אלכס קולומויסקי דוברות משרד האוצר)

בלעדי
סמוטריץ' תופר דיל: להעביר את היועמ"ש של האוצר לרשות שוק ההון

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה אל היועצת המשפטית לממשלה בבקשה להחליף את אסי מסינג, יועמ"ש המשרד. משנענה בשלילה, כעת הוא מנסה להעבירו לתפקיד יו"ר רשות שוק ההון והביטוח

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' פנה לאחרונה אל היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה בבקשה לבדוק את החלפתו של היועץ המשפטי של משרד האוצר אסי מסינג. ל"כלכליסט" נודע כי סמוטריץ', שיחסיו עם מסינג אינם טובים בלשון המעטה, נענה בשלילה בידי משרד היועמ"שית. עוד נודע כי בימים אלה מנסה סמוטריץ' להגיע עם מסינג להבנות לפיהן יפרוש מהתפקיד ויקבל את תפקיד יו"ר רשות שוק ההון.
שני הצדדים מתקשים להגיע להבנות בשל מחלוקות על נושא הפנסיה התקציבית שמסינג זכאי או לא זכאי לקבל, וכן סביב שאלת קציבת הקדנציה שלו והסדר כספי לגבי הקדמת פרישתו. לפי הערכות, מסינג דורש תוספת לאחוזי הפנסיה להם הוא זכאי תמורת הסכמה לפרוש.
דוברו של סמוטריץ' הכחיש בתוקף הן את הפנייה ליועמ"שית והן את המגעים לקבלת תפקיד יו"ר רשות שוק ההון. ממשרד המשפטים לא התקבלה תגובה.
ככל הידוע, מסינג לא הסתיר בעבר את העניין שלו בתפקיד יו"ר רשות שוק ההון ועם פרישתו של משה ברקת לפני שנה וחצי אף פורסם ב"כלכליסט" כי מסינג מועמד לתפקיד. מסינג מכיר היטב את הרשות משום שהוא היה היועמ"ש שלה בתקופה בה היתה אגף באוצר. הוא עבד לצדו של ראש האגף דאז יואב בן־שלוש, שאחריו כיהנו ידין ענתבי ועודד שריג. בשש השנים האחרונות מסינג הוא יועמ"ש האוצר והקדנציה שלו תסתיים בעוד שנתיים.
מאז לא מונה יו"ר לרשות במקום ברקת ובתפקיד משמש על תקן של ממלא מקום עמית גל, בפרק זמן הארוך ביותר של יו"ר רשות. סמוטריץ', שהיה עסוק ברפורמה המשפטית, אתגרי התקציב למיניהם ואחר כך המלחמה לא הגיע לטפל במינוי מחליף לברקת. כשכבר מינה ועדה לפני כחמישה חודשים התעוררה בעיה עם נציג הציבור שמונה לוועדה — יפתח רון טל, שהיה עד לפני שנתיים מנכ"ל חברת הביטוח מגדל ומינויו היה בעייתי לאור יחסיו הלא טובים עם בעל השליטה במגדל שלמה אליהו. הוא הוחלף בוועדה בסופו של דבר בשמעון יצחקי, שהיה מנכ"ל אלביט הדמיה בתקופת קריסתה תחת בעל השליטה מוטי זיסר ז"ל.
לפני כחודש החלה הוועדה סוף סוף לעבוד, ובראשה עומד שלומי הייזלר, מנכ"ל האוצר. הוועדה בוחנת 15 מועמדים לתפקיד, בראשם גל. מסינג ככל הידוע לא הציג מועמדות לתפקיד, והוועדה לא פנתה אליו מיוזמתה. למרות ששמו לא עלה בצורה פורמלית עד כה, סמוטריץ' יכול להשפיע על הוועדה להציג פנייה יזומה אל מסינג במקרה שיגיעו להסכמות. מינויו לתפקיד יו"ר הרשות יכול להיות פתרון מבחינת סמוטריץ' שיוכל להיפרד מהיועץ המשפטי בצורה אלגנטית. עם זאת, מינוי בצורה כזו יכול להיתפס כבעייתי ופחות מקצועי, ככזה העטוף בשיקולים לא ענייניים.
מסינג מונה כיועץ המשפטי של האוצר ב־2017 ובמקרה של קציבת קדנציה הוא אמור לסיים את התפקיד ב־2025. מסינג החל לעבוד בלשכה המשפטית של האוצר ב־2002 ומאז כבר 22 שנה במשרד. היועץ המשפטי של האוצר הוא אחד מהתפקידים המובילים, במשרד המשפיע ביותר, והוא אמון לא רק על ליווי משפטי אלא נדרש גם לעמוד תחת לחצים כבדים של פוליטיקאים וראשי אגפים במשרד, במיוחד בזמן תקופת אישור תקציב המדינה. מסינג נחשב לאחד משומרי הסף האחרונים באוצר.