סגור

אחרי אלפי טיסות בשמי חדרה ונתניה - ניסוי רחפני המשלוחים מגיע לת"א

באוקטובר ייערך בשמי תל אביב השלב הבא של המיזם שנועד לגבש את הרגולציה למשלוחים האוויריים. המדינה מנסה לגבש מתווה למשלוחים אוויריים מרשתות המזון: האם יורשו לנחות אצלכם במרפסת, או רק במרכזי משלוחים שכונתיים

אחרי כמעט 4,000 גיחות בשמי חדרה ונתניה, מיזם ניסויי המשלוחים ברחפנים יגיע באוקטובר לתל אביב. כך נודע לכלכליסט.


מיזם נעמ"ה, ראשי תיבות של ניידות עירונית במרחב האווירי, נועד לבחון את היכולת להטיס בו זמנית באותו מרחב אווירי עשרות רחפנים, לבחון את היכולת לפקח עליהם, למנוע התנגשויות ותאונות, לגבש את הרגולציה העתידית לתחום ולאפשר לחברות המשלוחים לבחון את הציוד ואת עלויות התפעול בפועל, באמצעות בדיקה תוך כדי שימוש אינטנסיבי של חיי הסוללה ולהבי הרחפנים, החלקים המתכלים ביותר של הרחפנים.
למיזם שותפים נתיבי איילון, רשות החדשנות, רשות התעופה האזרחית ומנהלת התחבורה החכמה במשרד התחבורה. טיסות הרחפנים מנוהלות בידי מרכז השליטה של נתיבי איילון בחיפה, כשהיעד הוא להגיע למצב שמפעיל אחד שולט על 10 רחפנים, שמבצעים 100 גיחות ביום.
1 צפייה בגלריה
ניסוי הרחפנים בשיתוף עם אושר עד
ניסוי הרחפנים בשיתוף עם אושר עד
ניסוי הרחפנים בשיתוף עם אושר עד
(צילום: אביב בר זוהר, מטריקס )

אחרי משלוחי תרופות, ציוד רפואי ומזון מהיר, בוצע בשבועות האחרונים גם ניסוי של אחת מחברות המשלוחים בהובלת משלוח מזון מסניף של רשת אושר עד בחדרה, למוסד לימודים חרדי בסביבה. גם צוות מרשת רמי לוי נכח באירוע.
"אחת המטרות שלנו היא לסייע לחברות להוריד את עלויות המשלוחים, כדי שיהיו זמינים לכמה שיותר תחומים ויוכלו להוריד כמה שיותר רכבי משלוחים מהכביש", מסביר שגיא דגן, סמנכ"ל הצמיחה והמדיניות ברשות החדשנות. "גודל הרחפן קובע גם את גודל המשלוח, כאשר כעת השימוש הוא בכלים במשקל 25 ק"ג, שיכולים לשאת מטען בן 3-4 ק"ג, שכבר יכולים להספיק לקניות קטנות בסופר, אבל עדיין לא לקנייה משפחתית שבועית".
בשוק יש כבר רחפנים במשקל 250 ק"ג שיכולים לשאת מטענים בני עשרות ק"ג, אך הפעלתם תחייב שינויי רגולציה. "אחד הדברים שנצטרך לבחון לגבי משלוחים מרשתות המזון, הוא האם הרחפנים יוכלו להגיע למרפסת של כל דירה, או שינחתו במרכזי משלוחים שכונתיים ושם יורידו את הקניות", אומר דגן.
בניסויים האחרונים בחדרה השתתף לראשונה גם רחפן המצויד בכנף קבועה, כלי שמצד אחד ממריא ונוחת אנכית, ומצד שני מסוגל לטוס למרחקים של עשרות קילומטרים. כלי כזה יוכל להוביל משלוחי תרופות ובדיקות, שכיום נשלחות עבורן מוניות מיוחדות במחיר של מאות שקלים, אבל הטסה שלו מחייבת פיתוח יכולת בקרה אווירית לכלי אוטונומי שצריך "לדבר" עם הבקרה האווירית בזמן שהוא טס בין בועות הפעלה עירוניות של כלי משלוחים לא מאוישים. גם היכולת הזאת צפויה להיבחן בטיסות שימריאו מתל אביב.