סגור
מסיבת עיתונאים במשרד האוצר בצלאל סמוטריץ'

דו"ח מודי'ס: באוצר ניסו לתקן את הרושם המזלזל מהודעת סמוטריץ', אבל לא בטוח שהצליחו

במשרד האוצר מנסים לצנן את הביקורת על היחס המזלזל שהפגינו אמש שר האוצר וראש הממשלה להודעת חברת הדירוג לפיה קיים "סיכון משמעותי להשלכות שליליות על כלכלת ישראל". באוצר מסרו שהשר קיים דיון עם בכירי משרדו - אבל ניסו להמעיט בחשיבות הדו"ח

משרד האוצר פרסם הערב כי שר האוצר קיים דיון עם בכירי משרדו על המשמעויות של הודעת חברת הדירוג מודי'ס לפיה קיים "סיכון משמעותי להשלכות שליליות על כלכלת ישראל". הודעת משרד האוצר מגיעה על רקע הביקורות החריפות על תגובת ראש הממשלה נתניהו ושר האוצר סמוטריץ' להודעת חברת הדירוג שסימלה כי השניים לא מייחסים חשיבות יתרה לסיכונים הכלכליים שעשויים לנבוע מהמשך החקיקה והמחאות סביבה. נזכיר כי נתניהו וסמוטריץ' הגיבו כי "זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד".
מטרת ההודעה היא לנסות לתקן את המסר המזלזל וקל הדעת שהעבירו אמש נתניהו וסמוטריץ', ולכן כתבו באוצר: "משרד האוצר מתייחס להודעה בכובד ראש". אך כובד הראש הזה לא ניכר מהדיווח היבש על ישיבת ההנהלה. ההודעה לא מפרטת מי נכח באותו דיון, האם הדיון לווה בניתוח של תרחישי סיכון, והאם הדיון הסתיים בקבלת החלטות כלשהן.
גורמים במשרד האוצר ששוחחו עם "כלכליסט" הטילו ספק האם התיאור בהודעה לפיו "התקיימה ישיבת הנהלה לדיון במשמעויות הודעת מודי'ס" הוא תיאור כנה. לדבריהם, לא נקבעה ישיבה מסודרת ומתוכננת לדיון בנושא, וייתכן שהישיבה הזו אינה אלא ישיבת הנהלה שגרתית שתוכננה קודם לכן, נושא ההודעה של מודיס' עלה לצד שאר נושאים, והדיון בו לא כלל ניתוח עומק של ההודעה, של הסיכוי להורדת דירוג, של הצעדים שניתן לעשות בכדי להקטין את הסיכון, ושל ההשלכות המשקיות מהורדת דירוג". לדברי גורמים באוצר, בישיבה נכחו שר האוצר סמוטריץ', מנכ"ל המשרד שלומי הייזלר, הממונה על התקציבים יוגב גרדוס והחשב הכללי יהלי רוטנברג.
הטענה הנוספת שמבקשים להעביר באוצר, היא שהסכנה להורדת דירוג רחוקה. בניסוח טענה זו ניכרות טביעות האצבע של החשב הכללי יהלי רוטנברג. האוצר הדגיש כי ההודעה אמש אינה "הודעת דירוג". יתר על כן, באוצר ביקשו לרמוז כי החששות מהורדת דירוג מוגזמים וכתבו "הודעת מודי'ס לא כללה התייחסות לאפשרות של שינוי בפרופיל דירוג האשראי של ישראל". עם זאת, מדובר בקריאה פורמלית ודווקנית של הודעת חברת הדירוג שכן החברה מדגישה כאמור כי "קיים סיכון משמעותי להשלכות שליליות על כלכלת ישראל". בנוסף, החברה ציינה כי היא הורידה את תחזית הדירוג מ"חיובית" ל"יציבה" בעקבות "הידרדרות הממשל בישראל". כך שהחברה העבירה במגוון דרכים את האפשרות כי בתנאים מסוימים החברה תוריד את דירוג האשראי גם אם הנתוני המאקרו-כלכליים של ישראל יישארו חזקים.
בסוף ההודעה הזכירו באוצר כי כלכלת ישראל נהנית ממגוון משתנים מאקרו-כלכליים חיוביים התורמים לדירוג אשראי גבוה, כמו מדיניות פיסקלית אחראית, השקעה בתשתיות, שיפור פריון במשק, וסקטור הייטק חזק. אלא שאלמנטים אלו לא מופיעים בהודעת מודי'ס אתמול, ולא במקרה. מהותה של ההודעה של מודי'ס היא כי למרות החוזקות המאקרו-כלכליות של ישראל, תתחיל חברת הדירוג לתת את דעתה גם על משתנים נוספים העשויים להשפיע על הכלכלה הישראלית, כמו עצמאות המוסדות והמתחים החברתיים בישראל.