סגור
בצלאל סמוטריץ שר ה אומר יור ה מיונות ה דתית ישיבת סיעה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. קוטף לעצמו קרדיט על סיפור שאין לו יד ורגל בו (צילום: אלכס קולומויסקי)

פרשנות
הסיבוב של סמוטריץ' על בית החולים החדש בב"ש

מאז שנת 2014 שלוש ממשלות קודמות החליטו כבר על הקמת המוסד הרפואי החדש בדרום. הערכות השר לתקציב ולביצוע הן מופרכות

1. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' לקח במוצאי שבת פסק זמן מניסיונו לטרפד את עסקת החטופים, נזכר לרגע כי הוא גם שר האוצר, והוציא הודעה: "אחרי שנים של דיבורים וטכסים, הקמת בית החולים הנוסף בבאר שבע יוצאת לדרך. בית החולים יהיה בבעלות קופות החולים לאומית ומאוחדת והוא יוקם ויופעל באמצעות בית החולים שיבה (כל הטעויות במקור - א"פ)". סמוטריץ' הנלהב רץ לבשר שהממשלה בה הוא חבר צפויה לאשר אתמול בבוקר את הקמת בית החולים. עם זאת, במערכת הבריאות ובמשרד האוצר, שבראשו הוא עומד, פחות התלהבו. קודם כל החלטת ממשלה כזאת כבר התקבלה בעבר, ויתר על כן – מדובר על מהלך בן עשור. היה נראה בעיקר שהשר מנסה לקטוף לעצמו קרדיט על סיפור שאין לו יד ורגל בו.
היוזמה להקים בית חולים חדש בבאר שבע נולדה במשרד הבריאות ב־2014 וקודמה על ידי שלושת שרי בריאות קודמים, יעל גרמן, יעקב ליצמן וניצן הורוביץ, שגם דאגו להעביר החלטות ממשלה להקמתו. עם כל הכבוד לכוונות הטובות, איש עדיין לא רואה סימנים ראשונים לבניית בית החולים, והדבר נובע מהבעיה המרכזית בסוגיה: היעדר תכנון, ביצוע ותיאום.
2. ההצבעה הנוספת אתמול בממשלה התאפשרה לאחר שלפני כשבועיים הוכרע סוף סוף מי יקים את בית החולים. ההחלטה שהתקבלה שבית החולים יהיה בבעלות קופות החולים לאומית ומאוחדת וינוהל על ידי בית החולים שיבא תל השומר, היא פשרה בין דרישת משרד הבריאות שבית החולים יוקם על ידי שיבא, לבין הדרישה של פקידי אגף התקציבים שזה לא יהיה בית חולים ממשלתי - ובטח לא שיבא.
היה זה משה בר סימן טוב, אשר שב לכס מנכ"ל משרד הבריאות, שדאג לשנות מקצה לקצה את תנאי ואופי בחירת המקים. הוא קבע כי מי שיקים את בית חולים יהיה גוף ממשלתי, לרבות בית חולים ממשלתי, וכי ההליך לא יהיה מכרזי ולא יהיה תחרותי, בניגוד מוחלט לעמדת האוצר ולעמדתו הקודמת של משרד הבריאות. בספטמבר 2023 אף דווח כי מנכ"ל האוצר שלומי הייזלר הכריע לטובת בר סימן טוב.
בנוסף, הסיבה שמנכ"ל האוצר נאלץ להכניס בסוף את הקופות הקטנות לסיפור הקמת בית החולים היה לחץ גדול מצד גורמי המקצוע במערכת הבריאות, שהתריעו בפני האפשרות ששיבא יישאר שחקן בודד במגרש הדרומי. כלומר, אם יש ניצחון כאן, הוא של משרד הבריאות ושל הפקידות באוצר, שהתנגדה לעמדה העקרונית של הייזלר, נציגו של סמוטריץ' במגעים. לפיכך, מהלך העניינים עומד בניגוד גמור לאותה הודעה של סמוטריץ' לפיה "בכך התקבלה דרישתו של שר האוצר לשילוב של שיבא לבין הצורך לחזק את קופות החולים הקטנות".
3. הבשורה הגדולה בהחלטת ממשלה אמורה להיות הקמת מינהלת בראשות החשכ"ל שתתחיל לקדם את העניינים. הבעיה הגדולה שמינהל כזו אושרה כבר לפני שנתיים (החלטת 1564). הבשורה השנייה היא הבטחת סמוטריץ' לפיה בית החולים בבאר שבע יוקם בין 3 שנים ועד ל־4 שנים לכל היותר. למרות ששר האוצר הבטיח בהודעה שלא יפרסם הבטחות סרק - אין סיכוי קלוש שההבטחה הזו תתקיים.
הקמת בית חולים היא פרויקט ענק שמצריך יכולות ניהול, ביצוע ותכנון שהממשלה הזו לא מסוגלת להן. לבטח לא העומד בראשה ולא שר האוצר שלה. לשניהם גם אין אינטרס פוליטי שימריץ אותם לבצע את הפרויקט. גם המספרים שהציג סמוטרי'ץ, 2 מיליארד שקל, נראים לא רציניים. ההערכה באוצר היא של 3 עד 3.5 מיליארד שקל.
תזכורת: מכבי הקימה את אסותא אשדוד ב־2017 עם מענק מדינה התחלתי של 650 מיליון שקל, שקפץ ל־855 מיליון שקל והגיע בסוף ל־1 מיליארד שקל. תוך חודשים בודדים הוא צבר גירעון של כמעט 170 מיליון שקל והכניס את כל המערכת הממשלתית לסחרור.
אפרופו סחרור: הסוגיה הקריטית ביותר אחרי התכנון, הבנייה, האישורים, הציוד, התקצוב ארוך טווח, התיאום בין המקימים ועוד ועוד, היא סוגיית כוח האדם. יש חשש אמיתי למאבקים חריפים על המשאב האנושי בין סורוקה של הכללית למיזם של שיבא-מאוחדת-לאומית. זאת בעידן של מחסור חריף בכוח אדם, לרבות בפריפריה. כלומר, תחרות פרועה על רופאים ואחיות שתוביל לסחרור שכר. הדברים מקבלים משנה תוקף כאשר נזכרים כי שליש מעובדי שיבא מועסקים דרך תאגיד הבריאות שלו הרחוק מפיקוח של האוצר ושכר רופאים שם הוא 42.5% גבוה יותר לעומת בית החולים הרגיל. אסור להגיע למצב בו יהיו שני בתי חולים בינוניים עם מחסור חמור בכוח אדם ועם שכר מופרז.