הנכים מחכים לבג"ץ: האם יכפה על משרד התחבורה הנפקה מיידית של תג נכה
עד מחר נדרש משרד התחבורה להגיש עמדתו לבג"ץ בעתירה שהגישו 200 נכים. מאז תחילת השנה הוקפאה לחלוטין הנפקה של תגי נכה חדשים בעקבות חקירה משטרתית שחשפה מרמה וסחר סדרתי בתגים. עד שייכנס לתוקף מתווה חדש, לאלפי נכים חדשים אין פתרון
משרד התחבורה נדרש להשיב עד מחר לעתירה לבג"ץ שהוגשה באפריל על ידי 200 נכים, בדרישה לחייב הנפקה מיידית של תגי חניה לנכים. החל מינואר השנה הושהתה לחלוטין בדיקת בקשות חדשות לתג לשם רפורמה בתחום.
הצורך ברפורמה יסודית בתחום נולד מכך ששירות של משרד התחבורה להגשת בקשה מקוונת לתג נכה, שהושק ביוני 2021, הפך לקרקע פורייה עבור עבריינים שניצלו פרצות בנהלי ההפקה החדשים. חברות ייעודיות, חלקן לגיטימיות, השתלטו על השוק שנועד לעזור לנכים להתמודד עם הבירוקרטיה והציפו את המערכת באינספור בקשות, כולל חוות דעות מזויפות. התוצאה: עד סוף 2024 זינק מספר הזכאים לתג נכה מפחות מ־100 אלף ל־650 אלף.
לאחר חקירה סמויה שארכה 10 חודשים, בדצמבר 2024 עצרה היחידה הארצית לחקירות הונאה בלהב 433, שמונה חשודים וחשפה ארגון שעסק בסחר סדרתי ושיטתי באלפי תגי נכה, שהופקו במרמה ונמכרו לאזרחים, גם כאלה שאינם זכאים לתג. על פי הערכה, הפגיעה מכך בקופת המדינה בשנים 2021־2024 עומדת על רבע מיליארד שקל.
הפתרון של משרד התחבורה היה הקפאת המערך להענקת תגי נכים וציפייה מהציבור להמתין בסבלנות לרפורמה. מתחילת השנה לא ניתן להגיש בקשות חדשות לתג, וגם חידוש תג הפך מורכב יותר. חלק מהזכאים קיבלו הארכה אוטומטית עם תוקף של חצי שנה בלבד, בניגוד לתוקף של שנה לנכות זמנית ותוקף קבוע לנכות קבועה.
בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת בפברואר האחרון, טען מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, יוסי ניזרי, כי משרדו יפרסם תוך חודש מתווה מקיף שאחריו תיפסק הקפאת מתן האישורים. באותו שבוע פרסם משרד התחבורה כי במסגרת הרפורמה החדשה, המוסד לביטוח לאומי יעביר לאגף הרישוי רשימת זכאים לתג נכה שבטיפולו וכי משרד הביטחון יעביר לאגף הרישוי רשימת זכאים שבטיפולו, זאת כיוון שגופים אלו עורכים ועדות רפואיות מסודרות. אלא ששלושה חודשים חלפו והנושא טרם הוסדר.
200 נכים שלא קיבלו מענה התאגדו והגישו את העתירה לבג"ץ באמצעות עו"ד דניאל ארנסט, שופט שלום בדימוס. בפנייה למיצוי הליכים ששלחו אל משרד התחבורה השיב זה כי מאחורי הבג"ץ עומדת חברה הגובה תשלום עבור הגשת הבקשות לתג. במשרד מתעלמים מאחריותם לכך שחברות אלה פרחו נוכח הבירוקרטיה הרבה והמסורבלת בהנפקת תג נכה, וגם מהעובדה שהקפאת השירות פוגעת באלפי נכים, ביניהם כאלה הסובלים ממחלות סופניות. עו"ד ארנסט גם פנה למבקר המדינה שהחל בבדיקת העיכוב.
יממה לאחר הגשת הבג"ץ הודיע משרד התחבורה על נוהל חדש להנפקת תגי חניה לנכים, שנפתח להערות הציבור ושצפוי להיכנס לתוקף רק באוגוסט, לפיו ניתן יהיה להגיש ערר רק אם חלה החמרה במצב הרפואי. במידה שאדם מבקש לערער על החלטה של רופא הוא יידרש לעשות זאת באמצעות חוות דעת רפואית נוספת. ערעור על החלטה בה אין שינוי במצב הרפואי ניתן יהיה להגיש רק לאחר שישה חודשים. הנוהל תקף לבקשות שאינן מגיעות דרך ביטוח לאומי או משרד הביטחון - המטופלות גם כעת - ואלו יוגשו באמצעות מסמכים מרופאים שהפיקוח עליהם ייעשה באופן קפדני, בין היתר לא יהיה ניתן לשלוח מסמכים שדורשים פענוח (כמו צילומי רנטגן) ונקבעו האבחונים הנדרשים בהתאם לנכות. תוקפו של הנוהל נקבע כהוראת שעה למשך שנה. במהלך תקופה זו ייבחן השינויים על מנת שיהיה ניתן להפיק לקחים מיישום הנוהל.
בעצומה הקוראת לתמיכת הציבור, שפרסמו מגישי הבג"ץ, הם קובלים: "אנו, מאות א.נשים עם מוגבלויות, בהם קשישים וחולים סופניים, כלואים בבתינו ומנועים מלהגיע לטיפולים רפואיים מצילי חיים, בגלל גחמה בירוקרטית. לאחר חודשים ארוכים של סבל עתרנו לבג"ץ כדי להזכיר לשרה מירי רגב ולאנשי משרדה כי תו נכה הוא לא פריבילגיה אלא זכות בסיסית".
"אני לא מצליחה להבין את ההתנהלות של משרד התחבורה", אומרת זיוה שלו, שמתמודדת בעצמה עם מוגבלות ברגליה והצטרפה למאבק ולעצומה. "המוגבלות שלי היא לצמיתות - אבל במקום לתפוס את מי שרימו, מקשים על הזכאים שזקוקים לתו חניה כאוויר לנשימה. מדצמבר מעכבים לי את חידוש התו ואני צריכה לחשוב כמה וכמה פעמים האם לצאת מהבית מחשש שלא אמצא מקום חנייה. לרוב אני מוותרת ולצערי נשארת בבית. המדינה צריכה לעשות הכל אבל הכל כדי לעזור לנו ובפועל היא עושה את ההיפך, מקשה ופוגעת אנושות בניידות שלנו ובחיי היום-יום".
השופט בדימוס עו"ד דניאל ארנסט: "עתרנו לבג"ץ משום שמדיניות משרד התחבורה שהקפיא את הנפקת תווי הנכה לא מסתיימת בהתעמרות בציבור האנשים עם מוגבלויות, זו פגיעה בזכויות וחירויות הפרט בהתאם לחוקי יסוד ולחוק הנגישות".
ממשרד התחבורה נמסר: "משרד התחבורה חשף לפני כשנה רשת של זייפני תגי חניה לנכה בהיקפים גדולים. מיד עם גילוי הרשת, העביר משרדנו את המידע ליחידה הארצית לחקירות הונאה במשטרת ישראל ובעקבות הממצאים שעלו ממנה, הוחלט במשרד על שינוי דרמטי בכל הקשור לקריטריונים והגבלות. עם הפיכת החקירה לגלויה, החל משרד התחבורה בהליכי שימוע מול הזכיין וסיים את ההתקשרות בעקבות הממצאים החמורים. ב-20 לפברואר 2025, הסתיימה ההתקשרות עם הזכיין, והמשרד החל בהליכים להתקשרות עם זכיין חדש. במקביל, יזם משרדנו רפורמה מקיפה בנושא בתיאום עם כל ארגוני הנכים בישראל במסגרתה ביצע אגף הרישוי במשרד התחבורה שדרוגים ושינויים במערך הנפקת תגי נכה. התגים החדשים לא יאפשרו שימוש שלא כדין בחניות נכים על ידי נהגים שאינם מוגבלים בתנועה ואינם זכאים לתג. במטרה למנוע פגיעה בציבור הנכים שהחזיקו בתג חנייה לנכה ותוקף התג הסתיים, החליט משרדנו להאריך את תקופת הזכאות לנכים אלה לתקופה של חצי שנה, עד לתחילת פעילות הזכיין החדש שאמור להיבחר בימים הקרובים".