סגור
טנק מרכבה ש צה"ל מכר לצבא פיליפינים
טנק מרכבה שצה"ל מכר לצבא פיליפינים

משרד הביטחון מכר לפיליפינים טנקי מרכבה שצה"ל עוד לא רכש

לקוח זר שני לטנק הישראלי: הפיליפינים רכשו טנקי גישור חדשים למעבר מכשולים ב-28 מיליון דולר, בזמן שצה"ל עדיין משתמש בטנקי גישור על בסיס טנקי מגח בני 50 שנה. את הטנקים סיפקו יחד אלביט ומינהלת הטנק במשרד הביטחון

צבא הפיליפינים הפך בשבוע שעבר ללקוח הזר השני של טנק המרכבה, כאשר קיבל לידיו שני טנקי גישור מדגם מרכבה סימן-4 בעסקה בשווי 28 מיליון דולר, שבוצעה באמצעות אלביט.
טנק גישור הוא טנק הנדסי מיוחד, שבמקום צריח ותותח נושא גשר מקופל, שעם פריסתו מאפשר לטנקים אחרים לחצות מכשולי מים, תעלות נגד טנקים ומכשולים אחרים.
פיתוח גרסת הגישור על בסיס טנק המרכבה התנהל עד כה בחשאיות, וקיומו נחשף רק כאשר צבא הפיליפינים הודיע על הגעת המשלוח. גולשים ערניים בפורום צבא וביטחון באתר פרש היו הראשונים לזהות שהטנקים החדשים מבוססים על המרכבה.
מדובר בשיתוף פעולה בין אלביט, תעשייה ביטחונית ציבורית שנמצאת בבעלות פרטית, לבין מינהלת הטנק במשרד הביטחון, האחראית לפיתוח ולייצור טנק המרכבה. חטיבת היבשה-תעש של אלביט סיפקה את הגשר עצמו, ומנת"ק את תובת הטנק שנושאת אותו.
בניגוד לשאר מערכות הנשק של צה"ל, שמיוצרות בידי תעשיות ביטחוניות בארץ ובחו"ל, טנק המרכבה מיוצר באופן חריג בידי גוף המשותף לצה"ל ולמשרד הביטחון, בידי עובדים אזרחי צה"ל, קצינים ונגדים במדים.
בעסקה הזו השתמש משרד הביטחון באנשיו לייצור הכלים כחלק מעסקה מסחרית, ולא עבור צה"ל. אף שצי טנקי הגישור שלו מתבסס עדיין על טנקי מגח אמריקאיים ישנים מימי מלחמת יום כיפור, משרד הביטחון עדיין לא רכש במקומם טנקי גישור מדגם מרכבה.
בשנות ה-90 רכשה מדינה זרה טנקי מרכבה סימן-4, בעסקה שהתפרסה על יותר מעשור. אז בוצעה העסקה, בשווי כמה מאות מיליוני דולרים, ישירות בין הממשלות בתקופה רגישה עבור מנת"ק וסייעה למימון פיתוח הדור הנוכחי של המרכבה.
בעבר התעקש משרד הביטחון לשמר את ייצור המרכבה בידיו בטענה כי מדובר בפרויקט קריטי לצה"ל, אך כאן הוא שימש כבסיס לעסקת יצוא מסחרית של תעשייה ביטחונית ישראלית פרטית. וזאת בתקופה שבה ידי עובדי מנת"ק עמוסות עבודה בהכנות לייצור טנק המרכבה סימן-4 ברק המחודש, נגמ"שי נמ"ר וננמ"שי האיתן החדשים.
מקור ביטחוני אמר ל"כלכליסט": "טנקי הגישור הנוכחיים של צה"ל סובלים מבלאי, מקושי להשיג להם חלפים, הם חלשים ואטיים ומתקשים לא פעם לעבוד עם טנקי המרכבה המבצעיים של הצבא. היה מתבקש שלפני שמוכרים את טנק הגישור החדש ללקוחות זרים, ייצרו אותו לצה"ל".
ממשרד הביטחון נמסר כי המשרד אינו מתייחס לעסקאות יצוא. מדובר צה"ל לא נמסרה תגובה.