סגור
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' דיון התקציב בכנסת
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. הלחץ עליו עזר (צילום: עמית שאבי)

ברגע האחרון: נפתר המשבר שסיכן את הבנקים ברשות הפלסטינית

על אף התנגדות שר האוצר סמוטריץ', הוארך השיפוי לבנקים הישראליים מטעם המדינה, כך שהם יוכלו להמשיך ולבצע העברות כספים לבנקים ברשות; החשש היה שבהיעדר השיפוי יחל כדור שלג שיסתיים בהתמוטטות הבנקים ברשות, ולפיכך שב"כ והמל"ל התערבו במשבר

משרד האוצר האריך הרגע האחרון את השיפוי לבנקים פועלים ודיסקונט על פעילותם מול הבנקים של הרשות הפלסטינית. המשמעות היא שהבנקים הישראליים ימשיכו לתת שירותי העברת כספים לבנקים ברשות (שירותי קורוספונדציה). מדובר בשירות קריטי, שבלעדיו היו עלולים הבנקים ברשות לקרוס.
נזכיר כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' סירב להאריך את השיפוי שנותנת המדינה לבנקים הישראלים מפני סיכון בנושאי הלבנות הון. השיפוי מסתיים בסוף החודש, והבנקים הישראליים התכוונו להפסיק לספק את השירות לבנקים ברשות ללא שיפוי חדש, שכן פעילות זו חושפת אותם לחקירות פליליות ותביעות אזרחיות. הסיבה לכך היא שהבנקים ברשות הפלסטינית לא עומדים בסטנדרטים המחמירים של כללי איסור הלבנת ההון.
החשש היה שבהיעדר השיפוי יחל כדור שלג שיסתיים בהתמוטטות הבנקים ברשות הפלסטינית, ויהיו לכך השלכות מדיניות וביטחוניות. גם השב"כ והמל"ל התערבו בסוגיה, ובסופו של דבר השיפוי הוארך.