סגור
כיתה סגורה קורונה חינוך בית ספר סגר
כיתה סגורה קורונה חינוך בית ספר סגר (צילום: רויטרס)

דו"ח: מחסור במורים ב-85% מבתי הספר היסודיים

על פי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, קיים מחסור במורים ב-85% מבתי הספר היהודים. המחסור חריף בהרבה בתל אביב ובמרכז (כ-95%) לעומת שאר הארץ. המחסור במורים מחמיר ככל שרמת אוכלוסיית הישוב גבוהה יותר

85% מבתי הספר היהודים מדווחים על מחסור במורים. המחסור חריף בהרבה בתל אביב ובמרכז (כ-95%) לעומת שאר הארץ. רוב המנהלים ימלאו את החסר באמצעים בעייתיים, ו-58% מהם ייקחו מורים ללא הכשרה מתאימה. כך עולה מדו"ח שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת בהזמנת ח"כ עופר כסיף מחד"ש לקראת פתיחת שנת הלימודים.
משרד החינוך פרסם לאחרונה סיכום של הנתונים שאסף ולפיהם "חסרים בחינוך העברי הממלכתי והממ"ד 5,671 עובדי הוראה, בהם 117 גננות, 2,351 מורים בחינוך היסודי, 855 מורים בחטיבות הביניים, 1,245 מורים בחטיבה העליונה ו-1,103 מורים בחינוך המיוחד. ביולי2022 פנה מרכז המחקר והמידע של הכנסת ל-4,000 מנהלי בתי הספר בשאלונים לגבי המחסור במורים. התקבלו כ-600 תשובות.
בין הממצאים המרכזיים העולים מהסקר: בקרב למעלה מ-85% מבתי הספר בחינוך העברי ובחלק גדול מבתי הספר בחינוך הערבי דווח על מחסור במורים. במחוז תל אביב 96% מהמנהלים דיווחו על מחסור במורים, ובמחוז המרכז 94%, כלומר המחסור גבוה משמעותית מאשר בשאר הארץ. ביתר המחוזות דווח על מחסור ב-75% עד 80% מהמוסדות. בבתי ספר שבהם לומדת אוכלוסייה ברמה חברתית-כלכלית גבוהה דווח יותר על מחסור במורים ביחס לבתי ספר בהם לומדת אוכלוסייה ברמה חברתית-כלכלית נמוכה.
בחלק גדול מבתי הספר שדיווחו על מחסור במורים, במיוחד בחינוך הערבי ובחינוך העל-יסודי, חסרים פחות מ-10% מהמורים. עם זאת, בחינוך העברי בכלל ובחינוך היסודי בפרט בכ-40% מבתי הספר חסרים בין 10% ל-25% מהמורים. כ-77.5% מהמנהלים העריכו שהמחסור השנה גדול או גדול במידה ניכרת מבשנים קודמות. בחינוך העברי קרוב ל-85% מהמורים העריכו שהמחסור חמור יותר השנה. כ-63% מהמנהלים ציינו כי המחסור יגרום לפגיעה בפתיחה התקינה של שנת הלימודים, ו-20% ציינו כי המחסור לא יפגע בפתיחת שנת הלימודים.
רוב מנהלי בתי הספר ימלאו את המחסור באמצעים שיש להם השלכות שליליות על הלמידה, ובהם שיבוץ מורים ללא הכשרה מתאימה להוראה בכיתה (58% מהמשיבים); גיוס מורים בפרופיל שאינו מתאים לבית הספר (52% מהמשיבים) והטלת תפקידים נוספים על מורים וחברי הנהלה, כולל שיבוץ מחנכת אחת לשתי כיתות (51% מהמשיבים). אסטרטגיות אחרות, בהן ויתור על מקצועות (33%) והגדלת כיתות קיימות (15%) נפוצות פחות אך עדיין קיימות.
.