סגור
גג מגזין נשים דסקטופ
מגזין נשים 2024 ליאת שוב ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי
שוב במשרדי לאומי בתל אביב, החודש. "בהנהלות הבנקים יש נשים רבות. בלאומי, למשל, כמחצית מהנהלת הבנק הן נשים" (צילום: אוראל כהן)

מובילות את ישראל
"המלחמה פרצה אחרי שנה של האטה, מרבית החברות כבר עשו את ההתאמות"

החטיבה העסקית של לאומי, שליאת שוב עומדת בראשה, הציגה קצבי צמיחה חריגים גם בתקופות של עליית ריבית. כאשה, היא מתנגדת לקידום נשים רק בשל מגדרן וסבורה שהיעדר מנכ"ליות במערכת הבנקאית כרגע הוא עניין מקרי


כשליאת שוב נכנסה בתחילת 2023 לתפקיד ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי, היתה זו תקופה מאתגרת של עלייה בריבית, שהאטה את הביקוש לאשראי והכבידה על הלווים. למרות המצב, החטיבה שבראשה היא עומדת המשיכה להציג קצבי צמיחה חריגים ודו־ספרתיים. האתגר הפך מורכב עוד יותר עם פרוץ המלחמה באוקטובר. שוב, שאחראית על תיק אשראי של מעל ל־190 מיליארד שקל, מכירה מקרוב את הדרכים שבהן המגזר העסקי מתמודד עם השלכות המלחמה, והיא יחסית אופטימית.
לכל כתבות המגזין לחצו כאן
"מידת ההשפעה של המלחמה שונה בכל אחד מענפי המשק", היא מציינת. "יש ענפים שהושפעו ממנה בצורה משמעותית יותר, ויש כאלו שפחות. בחלק מהענפים יש גם חברות רבות שהשפעת המלחמה על התוצאות הכספיות שלהן היא חיובית. צריך גם לזכור שהמלחמה פרצה אחרי שנה של האטה כלכלית, ומרבית החברות כבר עשו את ההתאמות הנדרשות. אין ספק שיש קשר בין מוכנות החברה, מידת מינופה ואופן הגעתה לתקופת המלחמה, ובין יכולת ההתמודדות שלה עם האתגרים העומדים לפתחה".
איך את רואה את התפקיד שלך בתקופה הזו, כשמצד אחד יש רצון לסייע ללקוחות ומצד שני את צריכה לשמור על הבנק ולהיזהר מהלוואות בסיכון גבוה?
"הצו 8 שלנו כבנקאים בתקופת המלחמה הוא ליווי הלקוחות שלנו, להיות שם עבורם ולסייע להם ככל יכולתנו, במגוון דרכים, תוך ניהול סיכונים מוקפד. בהתאם לצורכי הלקוחות, בעיקר אלו מקרב העסקים הקטנים שרגישים יותר לשינויים בעקבות המלחמה, בנינו שורת מוצרים ייעודים על מנת לסייע להם לצלוח את האתגרים".
ובכל זאת, אי אפשר לעזור לכולם. מה הגישה שלך בהתמודדות עם לקוח שנקלע לקשיים, באיזה שלב נכון לשבור את הכלים וללכת לבית משפט?
"אנחנו תמיד נהיה לצד הלקוח שלנו, כשהבעלים וההנהלה נוקטים את הצעדים החיוניים על מנת לסייע לחברה ולנווט אותה אל חוף מבטחים באופן מיטבי. לצערנו, לעיתים יש מקרים שבהם קברניטי החברה אינם מבצעים את הפעולות הנדרשות, על מנת להציל את החברה. לעיתים, הם אף פועלים בחוסר שקיפות והוגנות כלפי הבנק בפרט וכלפי ציבור המשקיעים בכלל. במקרים כאלו אנחנו נאלצים לפעול באופן אקטיבי כדי לממש את זכותנו ולמען האינטרס הציבורי הכולל. זה חלק מהמחויבות הציבורית העליונה שלנו, בטח ובטח לאור העובדה שלאומי הוא בנק ללא גרעין שליטה, שהציבור הרחב הוא בעל המניות שלו. הציבור מצפה שנפגין חוסן, עמידות ואחריות עילאית כשאנחנו מנהלים את כספו, וכך אנחנו עושים".
לפני שנתיים היתה תחרות גדולה בין הבנקים במתן אשראי למגזר העסקי, בעיקר בתחום הנדל"ן. האם המלחמה שינתה את המצב, והכוח עבר לבנקים?
"בשנתיים האחרונות חלו שינויים מקרו־כלכליים משמעותיים, בעיקר עליית הריבית והשינוי בסביבת האינפלציה. בנוסף, היו גם שינויים בהיבטים של הרגולציה, שבאופן טבעי שינו את הסביבה המוכרת בתחום האשראי. למרות הכל, גם כיום קיימת תחרות משמעותית בין הבנקים על העסקאות הקיימות. בכך אין שינוי משמעותי, וטוב שכך. תחרות היא דבר בריא".
לפני שהחלה למלא את תפקידה הנוכחי, עמדה שוב בראש חטיבת ניהול הסיכונים בבנק. בעבר כיהנה, בין היתר, כראש אגף ניהול סיכוני אשראי נדל"ן וקצינת ציות ראשית של הבנק. היא מזכירה שכמחצית מתפקידי הניהול בלאומי מאוישים בידי נשים, וסבורה כי העובדה שאין כיום אף אשה בתפקיד מנכ"לית בנק בישראל — לאחר שרק לפני מספר שנים היה רוב נשי בצמרת המערכת הבנקאית, עם שלוש נשים בתפקיד מנכ"ליות — היא רק מקרית.
"זה נכון שבשונה מבעבר אין היום מנכ"לית בנק בישראל שהיא אשה, אבל אני חושבת שזה מקרי ושיש לבצע מינויים בהתאם לכישורים וליכולות הניהוליות של כל מתמודד. אם מביטים על הסוגיה בהסתכלות רחבה יותר, רואים שבהנהלות הבנקים יש נשים רבות. בלאומי, למשל, כמחצית מהנהלת הבנק הן נשים. גם אם ניקח כדוגמה את ההנהלה של החטיבה העסקית שבראשה אני עומדת, רובה המכריע נשי. בראש כל המערכים העסקיים היום בלאומי עומדות נשים", היא מדגישה.
איפה תהיי בעוד חמש שנים, אולי מנכ"לית הבנק?
"אני מאוד נהנית ואוהבת את תפקידי הנוכחי. ניהול החטיבה והעשייה מרגשים אותי בכל יום מחדש. בעתיד אני מאמינה שאמצא את האתגר הבא עבורי, שיכול להיות במגוון תחומים".