סגור
סניף דואר ישראל ב ירושלים
סניף דואר ישראל בירושלים (צילום: גיל נחושתן)

פרסום ראשון
רשות התחרות ממליצה: לא לאפשר לדפוס בארי להשתתף בהפרטת הדואר

לפי הרשות, השתתפות דפוס בארי בהפרטה תפגע בתחרות בשל ההחזקה שלו במתחרה המרכזית של הדואר - חברת מסר. "מתן הכשר לחבירה בין בארי לדואר ישראל אינו הדרך הנכונה לתמוך במאמץ השיקום", נכתב בחוות הדעת. דפוס בארי: "ההחלטה עלולה לפגוע בסיכויינו להמשיך לפעול בשוק הדואר"

רשות התחרות בראשות הממונה מיכל כהן ממליצה לא לאפשר לדפוס בארי להשתתף בהפרטת הדואר. ההמלצה אינה מחייבת, שכן רשות החברות הממשלתיות היא הגורם המחליט בנושא, אך לרוב ניתן משקל רב לחוות הדעת של רשות התחרות. הסיבה לפסילת דפוס בארי היא האחזקה שלו במתחרה המרכזית של הדואר – חברת מסר, שב־2019 החזיקה 37% משוק הדואר הכמותי, כלומר מכתבי הדואר בתפוצה רחבה כמו חשבונות חשמל.
הדפוס הכמותי מהווה את מרבית שוק הדואר כיום. לפני כחודש התקיים דיון בכנסת בבקשת דפוס בארי לאפשר לו זמן נוסף בגיבוש ההצעה למכירת הדואר, בשל המלחמה, שכן הדפוס הוא המעסיק הגדול ביותר בעוטף עזה.
הפרטת הדואר אמורה להסתיים עד אמצע השנה הבאה, לאחר שהמדינה השקיעה בהליך 1.7 מיליארד שקל במטרה להפוך את החברה הממשלתית לרווחית.
תוכנית ההבראה של הדואר, שכללה פרישה מוקדמת של כ־1,000 עובדים מתוך 5,000, הובילה גם לשיפור חד בתוצאות החברה. לאחר שהדואר הפסיד 1.9 מיליארד שקל בשנים 2020–2022 הוא שמר על רווחיות בתשעת החודשים הראשונים של 2023. על אף השיפור בתוצאות בשנה האחרונה, בדיון בכנסת טען מנכ"ל הדואר דוד לרון כי הכנסות הדואר פחתו בכ־30% מתחילת המלחמה.
בחוות הדעת שלה כתבה מיכל כהן: "המלצה זו לא ניתנת בלב קל. האירועים שפקדו את קיבוץ בארי, את בית הדפוס ואת עובדיו שברו את לב עם ישראל כולו. אני סבורה כי טוב תעשה ממשלת ישראל אם תתמוך בקיבוץ ובבית הדפוס בכל אופן שיגדיל את יכולותיו העסקיות והכלכליות של המפעל, הקיבוץ ואזור העוטף כולו וקוראת לה לעשות כן. עם זאת, לא אוכל להמליץ לדפוס בארי להשתתף במכרז להפרטת דואר ישראל.
"תפקיד רשות התחרות, גם אחרי האירועים הקשים של 7 באוקטובר, הוא להגן על התחרות. לצערי, בטווח הקצר והארוך, התחרות והציבור עלולים להיפגע אם תתאפשר חבירה כאמור. מתן הכשר לחבירה בין בארי לדואר ישראל אינו הדרך הנכונה לתמוך במאמץ השיקום", הוסיפה כהן.
במידה והמלצתה של כהן לא תתקבל ודפוס בארי ישתתפו ואף יזכו במכרז להפרטת הדואר, העסקה עשויה להגיע לשולחנה פעם נוספת, הפעם כעסקת מיזוג בין הדואר לחברת מסר. במצב כזה עשויה הממונה לדחות את העסקה או לאשרה בתנאים מגבילים.
11 קבוצות מתכוונות להתמודד על הפרטת הדואר, ביניהן חברת דלק ישראל, קרן אייפקס וקרן פורטיסימו. באוקטובר המליצה ועדת הריכוזיות הבוחנת שיקולי ריכוזיות כלל־משקיים, ולא רק בענף ספציפי, למנוע את השתתפות הבנקים בהליך ההפרטה. הממונה על התחרות יושבת גם בראש ועדת הריכוזיות.
מדפוס בארי נמסר: "דפוס בארי הינו עמוד השדרה של קיבוץ בארי ומהווה ספק מרכזי לשוק הדואר המוסדי והכמותי. המשך פעילות בית הדפוס היא תנאי חיוני לשיקום חבל הארץ של הנגב המערבי. החלטת הממונה לצד הפרטת הדואר עלולה לפגוע בסיכוייו של דפוס בארי להמשיך ולפעול בשוק זה ולהטיל צל כבד על עתידו. נלמד את החלטת הממונה ונבחן את האפשרויות העומדות לרשותנו".