סגור
Dun's 100

רק אנחנו נבנה את הארץ הזאת

קראתם לנו "כרישי נדל"ן"? אז הצחקתם אותי. השנה, על פי הערכה זהירה, כ-800 קבלנים יפשטו את הרגל ועוד מאות רבות ייקלעו לקשיים, ובמיוחד עקב העלאות הריבית שהפכו את המימון ליקר מנשוא ובפועל מחקו לחלוטין במקרים רבים את הרווח הקבלני וזאת עוד בלשון המעטה.
קראנו לא מכבר, שלא במפתיע על כך שבחודש אפריל האחרון לא ניגשו הקבלנים למחצית ממכרזי הקרקע של רשות מקרקעי ישראל ובהמשך התבשרנו, מפי ראשי רמ"י עצמם, שהצעות הקבלנים שכן ניגשו למכרזים היו נמוכות בכ-40 אחוזים לעומת רמות המחירים בעבר הלא רחוק.
זהו, לטעמי, אור אדום מהבהב העלול לבשר, חלילה, על כניסת שוק הדיור אל תוך מיתון עמוק, זאת אם מקבלי ההחלטות לא יתעוררו מייד וישנו את המציאות מהיסוד:
השילוב של התרסקות במספר העסקות, 53 אחוזים פחות, יחד עם התרסקות שוק המשכנתאות, 50 אחוזים פחות, יחד עם 50 אחוזים פחות התחלות בנייה ויחד עם בריחת הקבלנים ממכרזי הקרקע, ממחישה את גודל השבר שאיני זוכר שכמותו בכל עשרות השנים שבהם אני בתחום.
יתרה מכך: שעה שהכתובת מתנוססת על הקיר באותיות קידוש לבנה, כולם ממתינים בחיל ורעדה לשני נתונים המתפרסמים מידי חודש, אולם לטעמי נתונים אלה לא רק שאינם מהווים אינדיקציה כלשהי למצב השוק, אדרבה, הם שניהם מטעים ואף מזיקים.
1 צפייה בגלריה
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
רוני מזרחי נשיא לשכת הקבלנים
(צילום: מנחם עוז)

הנתון הראשון הינו כמובן מדד הדיור המתפרסם מידי 15 לחודש. העובדה שלאחר שנה תמימה של ניסיונות כושלים להוריד את מחירי הדיור, מחירי הדיור ממאנים לרדת, זאת במיוחד בשל העובדה שההיצע התחלות הבנייה, כאמור, התרסק למחצית לעומת התחזיות המוקדמות, כ-45 אלף בלבד, זאת לעומת 80-90 אלף שהיה מתוכנן להיות.
הנתון השני, דרמטי אף יותר, הינו הכרזת שער הריבית על ידי בנק ישראל, מידי יום שני בשבוע האחרון של כל חודש. 10 ההעלאות האחרונות, מסתבר, לא רק שלא הרגיעו וייצבו את השוק, אדרבה, הם שהכניסו אות לשיתוק כמעט מוחלט, הן מצד רוכשי הדירות והן מצד הקבלנים, שלא לדבר על כך שלא טיפלו כהוא זה בבעיית האינפלציה.
ויותר מכל מכעיסה אותי העובד שלמרות כל זאת, עדיין בציבור הרחב ובמיוחד בקרב מקבלי ההחלטות, מדברים עלינו כעל ,"כרישים", זאת שעה שבממוצע כל קבלן עשירים פושט רגל וכל קבלן שלישי נקלע לקשיים כאלה או אחרים.
וכלהב החרב המתהפכת, אם כל זה לא הפסיק, השיתו עלינו במסגרת חוק ההסדרים גזירה נוספת, לפיה כל קבלן שיאחר בהתחלות קידום הפרויקט על הקרקע בה זכה, הקרקע תלקח ממנו בחזרה, זאת גם ועל אף שפעולה זו תעלה לו בהפסדים עצומים עד כדי סכנת קריסה של ממש.
אז אנא מכם: אל תשכחו שיש לנו רק ארץ אחת שאנחנו הם אלה שאמונים על בנייתה ושאם אנחנו, חלילה, נמשיך להיפגע, אזי גם שוק הדיור ייפגע ללא תקדים, הזוגות הצעירים ומשפרי הדיור ייפגעו והכי קשה, תפגע כלכלת ישראל ששוק הדיור היווה מאז ומתמיד את הקטר המוביל שלה!
חומר למחשבה למקבלי ההחלטות וגם לציבור הקוראים הרחב.
*כותב המאמר רוני מזרחי הוא נשיא לשכת הקבלנים ובעלי קבוצת "מזרחי ובניו"
d&b – לדעת להחליט