אחרי שלוש שנים וחודש מדמם, הוצא פיילוט לאבטחת התחב"צ
פורסם המכרז להקמת מערך האבטחה למאבק באלימות בתחבורה הציבורית, באמצעות יחידת אבטחה חדשה ומרכז שליטה ובקרה. הוא צפוי להיות מורחב לפריסה ארצית, בכפוף לצרכים, לאחר חצי שנה שבה יופעל כפיילוט
משרד התחבורה הודיע בשבוע שעבר על פרסום מכרז להקמת מערך אבטחה למאבק באלימות בתחבורה הציבורית, שמטרתו למנוע אירועי אלימות ולהגביר את תחושת הבטחון האישי של נהגים, פקחים ונוסעים. העיתוי אינו מקרי, מתחילת נובמבר התרחשו מספר מקרי אלימות קשים נגד נהגי תחבורה הציבורית, בהם אירוע בשבוע שעבר בו נהג רכב פרטי התנגש באוטובוס בשדרות, הכה את הנהג, קרע את חולצתו וסירב לפנות את הכביש. בנוסף התרחשו ב־3 בחודש ארבע מקרים רצופים של הפעלת גז מדמיע כנגד נהגים באוטובוס בקווים 540, 62 ו-72 בירושלים בהם גם הנוסעים נפגעו, ולאחר מכן אוהדי בית"ר ירושלים חסמו את קו 77, השליכו אבוקה על אותו אוטובוס והשליכו אבן על אוטובוס אחר. למחרת, התרחשו שלושה מקרים של יידוי חפצים על אוטובוסים ברחוב יחזקאל.
אושר בתקציב 2023
בשלב הראשון מערך האבטחה מוקם כפיילוט שיפעל בשבע ערים בהן האלימות נגד נהגים חוגגת: ירושלים, חיפה, באר שבע, בית שמש, מודיעין עילית, ביתר עילית ורהט. במקור הפיילוט תוכנן לחמש ערים, אך ניצב בדימוס דורון תורג'מן, ששימש כמפקד מרחב ירושלים והיום הוא פרויקטור של משרד התחבורה בתחום אבטחת התחבורה הציבורית, התעקש להרחיבו. המערך שיוקם במסגרת המכרז הנוכחי יכלול מרכז שליטה ובקרה שיתעד אירועים במרכז נתונים, יכוון כוחות של יחידת אבטחה חדשה שתוקם לשטח, יבצע ניתוחי אירועים, יספק תמונת מצב עדכנית ויגדיר גזרות חמות ושעות פעילות אופטימליות. ממשרד התחבורה נמסר כי לאחר חצי שנה של פעילות והפקת לקחים בפיילוט, המערך צפוי להתרחב לפריסה ארצית בהתאם למדדי ההצלחה שנקבעו ולמיפוי אירועי האלימות.
את ההבטחה להקמת המערך נתן משרד התחבורה כבר לפני שלוש שנים לאיגודי העובדים. התקציב למערך – 20 מיליון שקל – כבר אושר בתקציב 2023, ובינואר 2025 הודיע משרד התחבורה על השלמת ההליך להקמת יחידת אבטחת אוטובוסים ציבוריים בעלות של כ־20 מיליון שקל, אך רק החודש הוא יוצא לפועל באישור הוועדה לביטחון לאומי של הכנסת.
בדיון בוועד למיגור אלימות של עיריית ירושלים שהתקיים בסוף אוקטובר, ציינו אנשי המקצוע כי רק 38% ממקרי האלימות נגד נהגים בבירה מדווחים, בין היתר עקב היעדר שיתוף פעולה של מפעילי התחבורה הציבורית בעיר ואי מסירת חומרים כמו סרטונים. תורג'מן אמר בדיון כי שורש הבעיה היא בהחזרת אמון הנהגים: "נדרשתי להקים את מערך האבטחה והיה לי ברור שעל מנת ליצור את אותה תחושת ביטחון, עבור נהגים ובציבור בכלל, יש לא מעט מרכיבים נוספים מעבר ליחידת אבטחה שתגיע. אין לאף אחד מושג כמה אירועים יש. למה? כל אחד רושם את מה שהוא רוצה לרשום, מדווח את מה שהוא רוצה. אין אחידות, אין סדר פעולות, מבקשים סרטונים ולא מקבלים, אין פה שום בסיס נתונים. יש הרבה מפעילים, יש הרבה נהגים מותשים, שאין להם אמון, מפעילים איבדו אמון. המשטרה לא תגיע לאירועים בזמן כי היא עסוקה בעוד אלף ואחת דברים, מי כמוני מכיר".
אתמול התקיים דיון בוועדה לביטחון לאומי בכנסת בסוגיית האלימות הגוברת בתחבורה הציבורית, ובאיגוד ועדי התחבורה המאוגדים ב"כח לעובדים" התקשו לחגוג את הבשורה על המכרז שמציג משרד התחבורה: "יחידת האבטחה הובטחה לנו כבר לפני למעלה משלוש שנים. אנו מברכים על כך שהמאבק הממושך, שכלל שורת שביתות והפגנות של איגוד ועדי התחבורה בכוח לעובדים מביא להתקדמות נוספת בדרך להקמת היחידה ואנחנו מודים ליו"ר הוועדה לביטחון לאומי, צביקה פוגל ולח"כ נעמה לזימי על תרומתם.
80% מתיקי התקיפה נסגרים
"עם זאת, חשוב לזכור שאנחנו רק בתחילת הדרך. את אמון עובדי התחבורה הציבורית קונים במעשים לא בדיבורים. ההודעה על מכרז הפעלת התכנית היא רק עוד שלב בתוכנית מובטחת שמתגלגלת כבר זמן רב מדי. התקציב להפעלת המכרז קיים כבר מספר שנים והיחידה אמורה להתחיל לפעול כבר בינואר 2025. לא ברור מדוע נדרש זמן ממושך כל כך לאשר את הפעלת יחידת האבטחה? עד שיחידת האבטחה תצא לפועל, יש להבטיח כי תוקפי עובדי התחבורה הציבורית ייענשו בחומרה. 80% ממקרי התקיפה נסגרים עדיין מחוסר עניין לציבור. אנחנו קוראים לכלל הנהגים והמבקרים, אל תתנו לאף אחד להרדים אתכם. לא מכרז וגם לא פיילוט יבטיחו את הביטחון שלנו".






























