האלגוריתם עולה למגרש: הבינה המלאכותית משנה את חוויית הצפייה בספורט
לראשונה בהיסטוריה, הצפייה בשירותי סטרימינג בארצות הברית עקפה את הצפייה בטלוויזיה המסורתית. לפי נתוני חברת נילסן, בחודש מאי האחרון עמד נתח הסטרימינג על 44.8 אחוזים מסך שעות הצפייה בטלוויזיה, לעומת 44.2 אחוזים בלבד לשידורים מסורתיים – ברודקאסט וכבלים גם יחד. זו נקודת מפנה שממחישה עד כמה השינויים בהרגלי הצפייה כבר אינם מגמה אלא מציאות חדשה שמעצבת את כללי המשחק.
גם מאחורי הקלעים נרשם שינוי משמעותי: בשנת 2024, לראשונה, נוצרו ב־WSC Sports יותר סרטונים ורטיקליים מאשר סרטונים בפורמט רוחבי, עדות ברורה לכך שהתוכן עצמו משתנה בהתאם לאופן שבו הקהל צורך אותו.
בתוך המציאות הזו, עולם הספורט שהיה תמיד ממבצרי גופי השידור המסורתיים, עובר תהליך מואץ של התאמה. הצרכנים לא רק משנים פלטפורמה; הם משנים פורמט, קצב ותפיסת זמן. במקום לחכות לשידור בטלוויזיה או לחפש תקציר באתרים המסורתיים, הצופה של היום פותח את הטלפון, מקבל קטע קצר בפורמט ורטיקלי, עובר הלאה, ואז חוזר אליו שוב כי האלגוריתם הבין שהוא אוהב ריאל מדריד, מתעניין בתכנים של קיליאן אמבפה ורוצה לראות תכנים קצרים בין פגישות.
עבור ליגות, מועדונים, גופי שידור וחברות טכנולוגיה שפועלות בתחום, מדובר באתגר מערכתי. השאלה כבר איננה רק איפה משדרים את המשחק, אלא איך אורזים אותו מחדש לעשרות ולעיתים מאות גרסאות שונות. תקציר סטנדרטי של חמש דקות כבר לא מספיק. צריך לייצר גרסה מותאמת לטיקטוק, גרסה לטוויטר, גרסה לחובבי סטטיסטיקה, גרסה לפי שחקן, גרסה המותאמת לגיל הצופה ולעיתים גם גרסה בשפה המקומית של קהל היעד. היכולת לעמוד בדרישה הזו נשענת על בינה מלאכותית. אין גוף שידור או מחזיק זכויות שיכול לייצר את כל זה ידנית. רק טכנולוגיות מבוססות AI מסוגלות לזהות כל רגע במשחק, לפרק אותו לפי הקשר, ולהפיק ממנו גרסאות שונות בזמן אמת – לפי הפלטפורמה, הסגנון והקהל.
השלב הבא הוא חוויית צפייה פרסונלית שלא מתקיימת רק בתוך פלטפורמה אחת, אלא מלווה את האוהד לאורך כל הדרך. בספורט, האתגר הוא לבנות פרופיל אהדה שמתעדכן בזמן אמת על פני פלטפורמות שונות. רק טכנולוגיה שנמצאת בכל נקודות המגע יכולה לספק חוויה עקבית ורלוונטית. זה הבסיס לכלכלת האוהד החדשה, שבה האלגוריתם יודע מה מעניין אותך גם לפני שצפית.
השינוי במודל הצפייה מחייב גם שינוי במודל ההפצה. לצד שיתופי פעולה עם יוצרים עצמאיים, מחזיקי זכויות כמו ליגות וקבוצות משקיעים בהקמה של אפליקציות ואתרים משלהם כדי לבנות יעד צפייה ישיר ולהעמיק את הקשר עם הקהל. בעולם שבו התוכן נצרך במקומות שונים ובזמנים שונים, זהו צעד הכרחי. גם כאן הבינה המלאכותית ממלאת תפקיד מרכזי. האפליקציה החדשה של הליגה האנגלית, למשל, מציגה יכולות מתקדמות של התאמה אישית, כולל שילוב של קופיילוט מבית מיקרוסופט בתוך חוויית המשתמש.
המעבר לסטרימינג אינו רק שינוי במסך שעליו צופים, אלא טלטלה בלב הכלכלה של עולם הספורט. זכויות שידור, רייטינג, פרסום ותמחור חבילות- כולם נכתבים מחדש. כשצריכת הספורט הופכת מבוזרת ורבת ערוצים, ההגדרות משתנות. אין עוד שעת צפייה אחת, ואין מדד פשוט לחסות אפקטיבית. מחזיקי זכויות נדרשים להפיק ערך מכל רגע, לפני המשחק, במהלכו וגם אחריו. כדי לעמוד בקצב נדרשת יצירת תוכן בהיקף גדול, התאמה אישית מדויקת וגמישות באופן ההפצה. כל זה מתאפשר רק באמצעות בינה מלאכותית. במציאות החדשה, בלי כלים מבוססי AI, קשה להישאר רלוונטיים. צמיחה אמיתית כבר אינה אפשרית בלעדיהם.
חשוב להדגיש: הספורט לא איבד את מקומו – הוא רק שינה את מקומו במסך. ועדיין, לא כל מי שמחזיק בזכויות שידור ידע להסתגל. מי שיישאר צמוד לשיטות ההפצה המסורתיות יתקשה לעמוד בקצב. דווקא בתוך עולם שמתרחש כולו על מסך בגודל כף יד, הדגש הוא על התאמה, דיוק והבנה של הקהל – לא פחות מהתוכן עצמו.
שי דיאמנט הוא VP Account Management בחברת WSC-Sports






























