סגור
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל ב מודיעין
מרכז הסחר המקוון של דואר ישראל ב מודיעין (צילום: אוראל כהן)

הפרטת הדואר: מכירה דו־שלבית או במכה אחת?

האוצר צפוי לדון היום במחלוקת אם להנפיק 40% מהמניות בשלב ראשון ורק לאחר מכן את היתר, או להפריט 100% בפעם אחת

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר התקשורת יועז הנדל יכנסו היום דיון במשרד האוצר בניסיון לקבל החלטה שתוציא לדרך את הפרטת חברת הדואר, שמצויה במצב של סף חדלות פירעון. שאלת מתווה ההפרטה הציתה מאבקי כוחות בצמרת האוצר: מנכ"ל האוצר רם בלינקוב והממונה על התקציבים יוגב גרדוס דורשים להיצמד לתוכנית הדו־שלבית שלפיה 40% ממניות הדואר יונפקו בבורסה, ולאחר מכן המדינה תמכור את ה־60% הנותרים כגרעין שליטה או בהנפקה. מנגד, החשב הכללי יהלי רוטנברג ומנהלת רשות החברות הממשלתיות מיכל רוזנבוים טוענים כי אין תועלת במכירה של 40% שכן אז החברה תישאר עדיין ממשלתית, על כל הבעייתיות שבדבר. השניים גורסים כי יש למכור 100% בפעם אחת.
רוטנברג ורוזנבוים גם סבורים שאין סיכוי להנפקה של 40%, שכן לא יהיו גופים מוסדיים שיסכימו להיות שותפים באחזקת מיעוט בחברה, בעוד המדינה ממשיכה להיות בעלת השליטה. אל מול העמדה הזו, טוענים בכירים בממשלה כי המשמעות של מכירת 100% תהיה עיכוב בהפרטת הדואר.
לפני שלושה חודשים החליטה ועדת השרים להפרטה, בראשות ליברמן, על הפרטה מלאה של הדואר בשני שלבים. באוצר מאשימים את רשות החברות בגרירת רגליים, ולראיה מביאים את העובדה שלמרות החלטת ועדת השרים, רשות החברות טרם פרסמה מכרז לבחירת חתמים שיובילו את הנפקת הדואר. גם תוכנית ההבראה של הדואר, שהיקפה מגיע ל־1.6 מיליארד שקל, טרם סוכמה סופית. בינתיים אישרה המדינה לחברה סיוע ביניים של 100 מיליון שקל, כדי לשלם את משכורות יולי. רק לאחר חתימה על תוכנית ההבראה יתאפשר להתחיל בתהליך צמצום מספר העובדים מ־5,000 ל־3,850 ולסגור סניפים הפסדיים.