סגור
תחנת הכוח של OPC ב חדרה
תחנת הכוח של OPC בחדרה (צילום: אתר החברה)

הממשלה תאשר הקמה של תחנות כוח חדשות במרכז הארץ

ביום ראשון צפויה הממשלה לדון בהקמת תחנות כוח חדשות, לאחר שנים שבהן נמנעו ממשלות מקידום הנושא בשל התנגדות ראשי ערים במרכז. הממשלה אמורה להצביע על הרחבה של התחנות של דוראד באשקלון ושל OPC בחדרה, על הקמת תחנת קסם ליד ראש העין ותחנת ריינדיר בדרום השרון. על פי הערכות, רק חלק מהתחנות יאושרו בממשלה

לאחר ארבע שנים שבהן נמנעו הממשלות השונות מלהעביר את אישור ההקמה של תחנות כוח חדשות במרכז הארץ, ארבע תחנות כוח יעלו להצבעה ביום ראשון הקרוב בישיבת הממשלה. הסיבה המרכזית לעיכוב באישור התחנות הייתה התנגדות ראשי הערים במרכז הארץ, שלא רצו שיקומו בסמוך לעירם. הממשלה תצביע על הרחבת תחנת הכוח של דוראד באשקלון, על הרחבת תחנת OPC בחדרה ועל הקמת תחנת קסם בסמוך לראש העין ותחנת ריינדיר בדרום השרון.
ההערכה היא שרק חלק מהתחנות אכן יאושרו בממשלה בסופו של דבר, אך כולן חייבות לעלות להצבעה יחדיו בשל דרישת הייעוץ המשפטי. לכן ככל הנראה בשלב הראשון יוקמו תחנה אחת או שתיים בלבד, אך בטווח ארוך יותר המשק הישראלי יידרש להקמת תחנות כוח נוספות. על פי תוכנית הפיתוח לרשת החשמל של חברת ניהול המערכת נגה, עד 2035 יידרש להקים בישראל עוד שש-שבע יחידות ייצור חשמל (תחנת כוח חדשה או הרחבה של תחנה קיימת) בגז טבעי.
לחץ ראשי הערים גדל בחודשים האחרונים עם ההתקרבות לבחירות ברשויות המקומיות, ובכל זאת משבר החשמל המתקרב לגוש דן מחייב את ההקמה של תחנות כוח חדשות. הביקוש לחשמל גדל כל שנה בכ-3%, והקמה של קווי רשת חדשים מאזור הדרום או הצפון נמשכת קרוב לעשור. בשל כך ישנה הסכמה רחבה בשוק האנרגיה בישראל שללא הקמת התחנות החדשות (או הפעלה מחדש של תחנת רידינג בתל אביב) החל משנת 2026 יהיו שעות מחסור בחשמל בגוש דן.
עם זאת ההחלטה מגיעה בתזמון חריג יחסית, שכן רק השבוע הועבר חוק התשתיות הלאומיות המאפשר להקים תחנות כוח ללא אישור הממשלה. על פי החוק החדש, תוכנית להקמת מתקן תשתית חיוני תועבר לכנסת או לממשלה, ואם לא תהיה התנגדות מצד אחד משרי הממשלה התוכנית תאושר אוטומטית בתוך 21 יום. אם אחד השרים יגיש התנגדות – הממשלה תחויב להתכנס ולהחליט בנושא הקמת התחנות בתוך 14 יום.