סגור
העיתון הדיגיטלי
12.05.25
אגד אוטובוס חשמלי
בשנת 2030 יתגוררו כ-115 אלף איש במרחק 500 מטרים מתחנות הקו הצהוב (צילום: אגד)

הקו הצהוב יוצא לדרך: האם זה הפתרון לפקקים במטרופולין ת"א?

במשרד התחבורה מקדמים חלופה זולה ומהירה לרכבת הקלה המתעכבת. מערכת אוטובוסים חשמליים בנתיב בלעדי תחבר בין חולון, מזרח תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק ורמת השרון. "בשנת 2030 יתגוררו כ-115 אלף איש בקרבת תחנות הקו"

משנות ה-90 עוסקים בישראל בהקמת הרכבת הקלה, ועל פי קצב ההקמה הנוכחי, קשה לראות את האור בקצה המסילה. לאחרונה חלה התקדמות בפיתוח של מערכת BRT (Bus Rapid Transit) ובמשרד התחבורה מקווים שהיא תצליח לחלץ את הפקק של גוש דן.
השבוע קיימה הוועדה לתשתיות לאומיות דיון רב משתתפים להצגת התכנון הראשוני של קו BRT הצהוב. מדובר בשיטה שמקובלת בכל העולם, קו תחבורה ציבורי הפועל באמצעות אוטובוסים בתדירות גבוהה ועתירת נוסעים שמחברת בין אזורי מגורים, תעסוקה ופנאי, עם גישה גם לקווי תחבורה נוספים. השיטה דומה לרכבת קלה אך עם יותר גמישות תפעולית ובעלויות נמוכות יותר. השיטה הקלה משמעותית על הפקקים בברזיל ובקולומביה, בארה"ב נעשה שימוש חלקי בשיטה, וכך גם בצרפת ובאיסטנבול שבטורקיה.
לשיטה יתרונות רבים, עלות הקמה זולה ומהירה, שילוב של מערכות תחבורה קיימות, גמישות בתפעול ושינוי בקווים וכמובן מהירות הודות לנתיב הבלעדי שעובד בדומה לנת"צים הקיימים בארץ. אך יש לה גם חסרונות, על מנת להקים את המערכת יש ליעד שטח לאורך כל הקו ובאזורים צפופים עם תכנון עירוני מיושן זה יכול להתגלות כאתגר. המערכת מתעדפת את האוטובוסים ולכן לעיתים יכולה לגרום לשיבוש בתחבורה הרגילה (אך מהצד החיובי, גם לעודד שימוש בתחבורה ציבורית) קיבולת הנוסעים נמוכה יותר מרכבות וכמובן שהתדמית הציבורית פחות 'זוהרת', ועדיין, בתכנון נכון היא יכולה להביא בשורה לשטח.
1 צפייה בגלריה
אינפו מפה של הקו הצהוב
אינפו מפה של הקו הצהוב
הקו הצהוב באזור המזרחי של המטרופולין
( צילום: משרד התחבורה)
בישראל הקו נועד ליצור חיבורים מצפון לדרום באזור המזרחי של המטרופולין, כאשר הקו יעבור בחולון, מזרח תל אביב, גבעתיים, רמת גן, בני ברק ורמת השרון. כאשר היעד הוא עשרה קווי BRT בפריסה ארצית, בצפון, במרכז ובדרום עם חיבורים לרכבת הקלה ולקווי המטרו העתידיים. הקו הוא חלק מתוכנית "מחברים את ישראל" של משרד התחבורה והוא מקודם במסגרת התוכנית לתשתית לאומית תת"ל 200, כחלק מתוכנית המתאר הארצית למערכות הסעת המונים בגוש דן.
ממשרד התחבורה נמסר, כי הקו הצהוב יפעל במתכונת מערכת אוטובוסים חשמליים, מהירים ורבי קיבולת הנעים על נתיב בלעדי, וצפוי להוביל אלפי נוסעים ביום. בקו הצהוב מתוכננים ממשקים עם רכבת ישראל בתחנות בני ברק, צומת חולון וגלילות, עם קווי המטרו M1, M2 ו-M3, ועם הקו האדום, הסגול והכחול של הרכבת הקלה. לאורך התוואי מתוכננים מספר פרויקטים למגורים, תעסוקה ומסחר. על פי הנתונים שמסר משרד התחבורה, בשנת 2030 יתגוררו כ-115 אלף איש במרחק 500 מטרים מתחנות הקו הצהוב, ויהיו 44 אלף מקומות עבודה במרחק דומה.