סגור
 כנס החירום של ארגון העיתונאים והעיתונאיות נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי
כנס החירום של ארגון העיתונאים והעיתונאיות נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי (צילום: מתוך כנס החירום של ארגון העיתונאים והעיתונאיות נגד סגירת תאגיד השידור הציבורי)

חזית מאוחדת של עיתונאים נגד סגירת התאגיד: ״כולנו כאן״

מאות עיתונאים ממגוון כלי תקשורת מחו בתל אביב נגד תוכנית שר התקשורת קרעי לסגור את תאגיד השידור הציבורי ולהעביר את תקציבו לערוצים מסחריים. אילנה דיין: "להרוג את השידור ציבורי זה לחסל את אחד המנועים החשובים של השיח הציבורי שלנו". עיתונאי כאן יגאל גואטה, לשעבר ח"כ בש"ס: "ברור שאתה רוצה להעביר כספי ציבור מהתאגיד אל בעלי ההון"

מאות עיתונאים מכל כלי התקשורת התאספו היו בתל אביב לכנס וסולידריות עם תאגיד השידור הציבורי "כאן" ועובדיו, במחאה על תוכניתו של שר התקשורת, ד"ר שלמה קרעי, לסגור את התאגיד ולהעביר את תקציבו לערוצים מסחריים בבעלות פרטית. "להרוג את השידור ציבורי זה לחסל את אחד המנועים החשובים של השיח הציבורי שלנו", הזהירה אילנה דיין, מבכירות העיתונאים בישראל, בדברים שאמרה בכנס.
בימים אלו מקדם קרעי תוכנית אגרסיבית לסגירת התאגיד, או צמצום דרמטי של פעילותו באופן שיביא לסגירתו בפועל. זאת, חרף תמיכה ציבורית רחבה, כולל בקרב מצביעי הקואליציה והליכוד בפרט, בהמשך פעילות התאגיד כשהוא משוחרר מהתערבות ממשלתית.
המהלך מעורר התנגדות רחבה בקרב מומחים, חוקרים, אנשי אקדמיה, יוצרים, עיתונאים ועוד, שמעלים על נס את הפיכתו של התאגיד למרכז משמעותי של יצירה ישראלית מקורית, איכותית ומוערכת בישראל ובחו"ל, עם סדרות שחלקן הפכו להצלחה בינלאומית כמו טהרן, חזרות, המפקדת, מנאייכ, קופה ראשית וסליחה על השאלה – ושכולן גרפו שבחים מהקהל ומהמבקרים.
לכנס היום, שנערך במרכז ברודט בתל אביב, הגיעו עיתונאים ממגוון כלי תקשורת בישראל, בהם מתחרים ישירים של כאן בטלוויזיה וברדיו, על מנת להפגין את תמיכתם בהמשך פעילותו כשהוא משוחרר מהתערבות ממשלתית. "יש דברים שאפשר להתווכח עליהם. פסקת ההתגברות, למשל", אמרה דיין, שמגישה את תוכנית התחקירים "עובדה" בערוץ 12 המתחרה בתאגיד. "יש דברים שאמורים להיות מעל לכל ויכוח. חשבנו שקמה כאן מדינה שמושתתת על יסודות החירות, הצדק והשלום, שהיא שוחרת חופש, שזו דמוקרטיה במובן העמוק.
"ויש דברים שאין לי מושג איך מתחילים להתווכח עליהם. איך מתווכחים עם מישהו שחושב שאפשר לקחת תקציב של שידור ציבורי ולפזר אותו בין גופי שידור מסחריים כדי להוריד חסמים? לא מדובר במכונות פופקורן לפיזור ברחבי הארץ, אלא בתכנים שנבנו מאפס על ידי אנשים עם רוח, מחשבה ויצירה. אנחנו יודעים שיש דברים שבשבילם קיים השידור הציבורי, והנס ששמו התאגיד מגשים את הייעוד הזה. אני לא יודעת איך אפשר להתחיל להתווכח עם רעיון האוויל של סגירת המקום שבו מבעבעת בשנים האחרונות יצירה תוססת. אפשר להפיק את קופה ראשית במימון של יצרניות אבקת כביסה וקפה נמס, אבל אז זו לא תהיה קופה ראשית. מי שרוצה להשמיד את כאן, אולי לא רוצה להכיר את המציאות. מאוד קשה להתווכח עם מישהו כזה, אבל אפשר לומר לו שכולנו כאן".
יגאל גואטה, עיתונאי כאן 11 ולשעבר ח"כ מטעם ש"ס, הזכיר שכאשר כיהן בכנסת ה-20, היה היחיד מבין חברי הקואליציה שהתנגד לסגירת התאגיד. "הבנתי שהם רוצים להרוג את הילד הלא ממושמע שהם ילדו", הוא אמר, והמשיך בציטוט מתהילים: "'הִנֵּה לֹא-יָנוּם, וְלֹא יִישָׁן – שׁוֹמֵר, יִשְׂרָאֵל'. שר התקשורת, שומר ישראל זה תאגיד השידור הציבורי. זה מטורף, ברור שאתה רוצה להעביר כספי ציבור מהתאגיד אל בעלי ההון. אם תפגעו באלפי משפחות של עובדים בשביל להשתיק את יגאל גואטה זה לא יעזור לכם, כי לא תוכלו לומר אחרי זה ידינו לא שפכו את הדם הזה. אתה רוצה לפגוע בי? בוא תפגע בי בבקשה, תלחם אתי. אבל אתה יודע למה אתה לא יכול להלחם אתי? אני אדבר בשפה שלכם, אדון שלמה קרעי, שיהיה לך ברור: אם תנסה להשתיק אותנו ותסגור את הדלת נכנס מהחלון, ואם תסגר את החלון ננפץ את התקרה".
בסיום הכנס יצאו כמה עשרות עיתונאים לצעדת מחאה לכיוון כיכר רבין, בסיומה חסמו לכמה דקות את צומת הרחובות אבן גבירול וצייטלין. בארגון העיתונאים והעיתונאיות, שיזם את כנס החירום, הבטיחו שמדובר רק בשלב הראשון של מחאה נרחבת שתתנהל עד שתיסוג הממשלה מתוכניותיה לפגוע בפעילות התאגיד.