סגור
מימין : תחנת ה כח רידינג ב תל אביב
תחנת הכח רדינג בתל אביב (צילום: צביקה טישלר)

התוכנית לעתיד רדינג: משרד האנרגיה בחר באופציה היקרה לציבור

לכלכליסט נודע כי המשרד בחר בהקמת יחידות ייצור חשמל חדשות וזמניות, על אף שהחלופה לשיפוץ התחנה היה מוזיל את העלות בכ-80 מיליון שקל. התחנה מושבתת מאז 2022, בשל הצורך לפינוי האסבסט

משרד האנרגיה בראשות ישראל כ"ץ הוציא מתווה לעתידה של תחנת רדינג בתל אביב ובחר בהקמת יחידות ייצור חשמל חדשות וזמניות, על אף העלות שגבוהה בכ-80 מיליון שקל לעומת החלופה השנייה שהיא שיפוץ התחנה, כך נודע לכלכליסט.
לפניית כלכליסט מדוע המשרד בחר באופציה היקרה יותר לציבור, בחרו שלא להגיב, אך לאחר מכן הוציאו הודעה רשמית שלא כוללת את העלויות של החלופה שבה בחרו. ההמלצות הן של צוות בין-משרדי בראשות מנכ"ל משרד האנרגיה קובי בליטשטיין, רשות החשמל, משרד האוצר ומנהל התכנון.
תחנת רדינג כוללת שתי יחידות ייצור חשמל בהספק של 428 מגה וואט ומושבתת מ-2022, בשל הצורך לפינוי האסבסט מהתחנה. התחנה צפויה לחזור לפעילות בשנת 2026, על מנת להבטיח את אספקת החשמל לגוש דן.
עד 2032 צפויה להיות מושלמת "חלופת ההולכה", הכוללת תחנות השנאה שיאפשרו הולכת חשמל ללב תל אביב וגוש דן, ללא ייצור חשמל בתחנת רדינג. עם זאת, בין השנים 2026-2032 יש פער בו אספקת החשמל לגוש דן מחייבת את המשך הייצור בתחנה.
לכן, נבחנו שתי אפשרויות: הראשונה הקמת יחידות ייצור חשמל זמניות פיקריות (מזהמות ויקרות להפעלה), או לחילופין שיפוץ התחנה והפעלתה מחדש. הפער בין ההצעות עומד על כ-150 מיליון שקל, ובכל זאת הצוות בחר באופציה היקרה. מכיוון שלא בטוח שיעמדו בזמני ההקמה, יבחנו גם קידום של שיפוץ התחנה במקביל. על פי המלצת הצוות, התחנות הזמניות יוקמו על ידי המגזר הפרטי ולא חברת החשמל.