סגור
מימין השרה מירי רגב  יגאל עמדי יו"ר נת"י ו מיכל רוזנבוים מנהלת רשות החברות
מימין השרה מירי רגב, יגאל עמדי יו"ר נת"י ומיכל רוזנבוים מנהלת רשות החברות (צילומים: אוראל כהן, אלכס קולומויסקי, אלעד מלכה)

פרסום ראשון
סמנכ"לית הכספים בנתיבי ישראל שהתנגדה למינוי האחיין של ברדוגו התפטרה

נועה כהן יוצר הודיעה שתסיים את תפקידה בחודשים הקרובים. ל"כלכליסט" נודע שהצעד נעשה בעקבות ההתנהלות הבעייתית של נתיבי ישראל בשנתיים וחצי האחרונות והתנגדותה למהלכים שנעשו בחברה תחת היו"ר יגאל עמדי. כעת עמדי ומנכ"ל החברה ניסים פרץ יוכלו למנות במקומה מחליף נוח יותר עבורם

סמנכ"לית הכספים של החברה הממשלתית נתיבי ישראל, נועה כהן יוצר, הודיעה כי בכוונתה לסיים את תפקידה בחודשים הקרובים. ל"כלכליסט" נודע כי העזיבה נעשתה בין השאר על רקע רצון לעזוב את השירות הציבורי בעקבות התנהלות החברה בשנתיים וחצי האחרונות וכי היא עתידה לעבור למגזר הפרטי.
כהן יוצר התנגדה בשנים האחרונות למהלכים שנעשו בחברה תחת היו"ר יגאל עמדי. בין השאר, היא התנגדה לניסיון המינוי של עו"ד אלעד ברדוגו, פוקד ליכוד ואחיינו של הפרשן יעקב ברדוגו, לתפקיד יועמ"ש החברה. כהן יוצר התנגדה גם להליך ההתקשרות הבעייתי עם חברת רציונל ולמינויו של יוסף שפירא לתפקיד יועץ "לא משפטי" בחברה. כעת, עמדי ומנכ"ל החברה ניסים פרץ יוכלו למנות לה מחליף נוח יותר. גם הדירקטורית לינדה בן שושן, יו"ר ועדת הכספים בחברה – התפטרה לאחר ניסיון המינוי של ברדוגו.
לנתיבי ישראל, מע"צ לשעבר, יש היסטוריה ארוכה של פרשיות שחיתות ובכירים שהסתבכו בפלילים ואף ישבו בכלא. בחודש מרץ נחשפה ב"כלכליסט" טיוטת דו"ח שנכתבה על ידי רואה חשבון לבקשת רשות החברות, שמאשרת אי סדרים שנעשו בנת"י מאז מונה עמדי ליו"ר החברה. טיוטת הדו"ח הצביעה על שתי התקשרויות מול חברת רציונל ומול מבקר המדינה לשעבר יוסף שפירא שמהן עולה חשש לניסיון תפירת מכרז וניגוד עניינים. בטיוטת הדו"ח מופיעים פרוטוקולים המראים כי כהן יוצר התנגדה להליכים הללו.
ההתפתחות הנוספת היתה ניסיון המינוי של אלעד ברדוגו לתפקיד, שגם אליו התנגדה כהן יוצר. לאחר שלפני חמישה חודשים דירקטוריון חברת נת"י מינה את עו"ד אלעד ברדוגו לתפקיד יועמ"ש החברה, המינוי נפסל על ידי רשות החברות שמצאה בו "פגמים משמעותיים חמורים".
רשות החברות שלחה בשבוע שעבר מכתב לחברת נתיבי ישראל שפוסל באופן סופי את מינוי ברדוגו (שכבר עובד בעבודה אחרת), ובמכתב זה מתואר כיצד ברדוגו הוקפץ מהמקום ה-18 למקום התשיעי מבין המועמדים, לאחר מכן למקום השלישי, ובסופו של דבר נבחר לתפקיד.
מנהלת רשות החברות מיכל רוזנבוים כתבה כי "בהליך האיתור נפלו פגמים מהותיים היורדים לשורשו של ההליך באופן שפוגם בתוקפו ומעלה חשש ממשי לפגיעה בשוויון בין המועמדים לתפקיד". עוד נכתב כי פגמים אלו כללו קריטריונים ששונו בדיעבד, וכי ניתן ניקוד "על פי אמות מידה שונות" ביחס לאותם קריטריונים עבור מועמדים שונים. עוד כתבה רוזנבוים כי החלטות הוועדה הושפעו מהתערבותם של גורמים שמחוץ לוועדה, ועדת האיתור פעלה שלא לפי הנוהל הסדור של רשות החברות, והליך האיתור נעשה ללא ייעוץ משפטי. בנוסף, לא היתה התייחסות למתן ביטוי הולם לייצוגן של נשים.
ברשות החברות אף האשימו את ועדת האיתור - שהורכבה ממנכ"ל החברה ניסים פרץ, סמנכ"ל המשאבים אריה דהן, סמנכ"ל התפעול ארז סיקסיק וסמנכ"לית הכספים נועה כהן יוצר - בכך שהסתירה מרשות החברות מכתב מטעם השופט בדימוס שהשקיף על הליך האיתור והתריע כי שאלת הזיקה הפוליטית של ברדוגו לא נבחנה ואף כתב כי "הדברים מקבלים משנה תוקף אם מביאים בחשבון את העובדה שלמעשה המועמד שנבחר לא היה הבחירה הראשונה של כלל חברי ועדת האיתור ואף לא הבחירה השנייה". ל"כלכליסט" נודע כעת כי המכתב גם הוסתר מחלק מחברי הוועדה, ביניהם כהן יוצר.