סגור
הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3
ההפגנה בת"א, הערב (רויטרס)

מעל 250 אלף הפגינו ברחבי הארץ; נתיבי איילון נחסמו לשעתיים

גבעתיים: צעיר נעצר לאחר שנכנס עם אופנוע בין המפגינים; הרצליה: מפגן נדרס ונפצע קל; מפגינים בדואים הניפו דגלי ישראל בנגב; מכת"זית פינתה מוחים שחסמו את צומת כרכור; באור עקיבא תומכי ליכוד קיללו וזרקו ביצים

הקואליציה דחתה את "מתווה העם" של הנשיא יצחק הרצוג וממשיכה לקדם את חוקי המהפכה המשפטית, והמחאה נגדה תמשיך גם הערב עם הפגנות ברחבסי הארץ זו השבת ה-11 ברצף. הפגנות צפויות בכ-120 מוקדים ברחבי הארץ, כשהמרכזית שבהן תהיה כמדי שבוע בקפלן בתל אביב. הפגנות גדולות צפויות גם בחיפה, באר שבע, ירושלים, נתניה וערים נוספות. הפגנה מתארגנת לראשונה הערב גם באור עקיבא. בהפגנה המרכזית ברחוב קפלן ינאם בין השאר נגיד בנק ישראל לשעבר יעקב פרנקל. את ההפגנה תפתח בשירת התקווה אליענה חיוט, תלמידה בת 13 מעמוקה שהופעתה בוטלה בגלל נוכחות של חרדי בקהל.
מארגני המחאות נגד המהפכה המשפטית הודיעו במקביל על "יום שיתוק לאומי" ביום חמישי הקרוב, שבו צפוי ראש הממשלה בנימין נתניהו להמריא ללונדון. לטענת גורם שהשתתף בישיבות של ראשי המחאה, "אפקט איילון עשה את שלו - והפעם אנחנו עולים שלב". המארגנים שוקלים כמה אפשרויות, כשעל הפרק גם חסימה של עורקי תחבורה ציבורית - בין היתר רכבות, אוטובוסים ומוניות. לצד כל אלה צפויים המפגינים גם לנסות לשבש את התנועה בנמל התעופה בן גוריון בזמן הגעתו של נתניהו.
23:00 - אחרי כמעט שעתיים של חסימה, המשטרה הודיעה כי נתיבי איילון פונו מכל המפגינים שפרצו לכביש ונפתחו מחדש לתנועה. בסך הכול עצרה המשטרה עשרה מפגינים על הכביש.
יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי, גינתה גם היא את האלימות נגד מפגינים באור עקיבא ובהרצליה, ומסרה: "אלימות ברוטלית נגד המפגינים באור עקיבא, ניסיון דריסה בהפגנה בהרצליה, המיליציות של נתניהו יצאו לרחובות. נתניהו גינה? מישהו מחברי הליכוד גינה? מישהו מהקואליציה גינה? כלום. נאדה. גורנישט. תזכורת לפעם הבאה שפוליטיקאים במחנה רצים לגנות ולהתנער מאיזה קשקוש, שכלל לא ברור מי ריסס אותו".


13 צפייה בגלריה
פינוי מפגינים מאיילון מחאה הפגנות הפיכה משטרית 18.3
פינוי מפגינים מאיילון מחאה הפגנות הפיכה משטרית 18.3
פינוי מפגינים מאיילון
(EPA)

13 צפייה בגלריה
מפגינים בנתיבי איילון מחאה הפגנה הפגנות הפיכה משטרית 18.3
מפגינים בנתיבי איילון מחאה הפגנה הפגנות הפיכה משטרית 18.3
מפגינים בנתיבי איילון
(EPA)


22:28 - נתיבי איילון עדיין חסומים לתנועה בשני הכיוונים, כבר שעה שלמה. המפגינים צועדים על איילון צפון בשתי נקודות שונות, ובמקביל קבוצה נוספת ירדה לאיילון דרום. המשטרה הורידה לכביש מכת"זית ופרשים, וניסתה לחסום את דרכם.
22:00 - כ-50 מפגינים נגד המהפכה המשפטית ירדו לאיילון צפון. התנועה נחסמה לשני הכיוונים, והמשטרה נערכת לפיזור המפגינים מהכביש. שני מפגינים נעצרו בחשד להפרת סדר.
האלוף במיל' אורי שגיא נאם הערב בעצרת מחאה בצפון. לדבריו, "ביבי נתניהו, אני מדבר אליך. על שלושה פשעים ועל ארבעה לא אשיבנו: על מרמה, הפרת אמונים ושוחד - ידון בית המשפט. על הפלגנות, השנאה, העריצות, הכוחניות והכנסת כל החברה הישראלית לכאוס – לא יסולח לך.
"ביבי, פתחת פה תיבת פנדורה. לכאורה רפורמה משפטית, למעשה הפיכה משטרית. עוררת שדים ויצרים שיצאו מהבקבוק אבל גם הערת חלק נכבד מהחברה הישראלית. זה החלק שנושא בנטל ומחזיק את בטחון המדינה וכלכלתה על כתפיו. אנחנו נאבק על זהותה של מדינת ישראל כמדינה יהודית ודמוקרטית.
"ביבי, הייתי במרחק 20 מטר מאחיך יוני כשנפל באנטבה. היינו שם עשרות לוחמים 'אנרכיסטים', 'טרוריסטים', 'מוגלה', שהלכנו 'לעזאזל' כדי לחלץ 103 בני ערובה ישראלים. לוחמים שהיום מסובבים אליך את גבם.
"40 שנה הייתי בשירות המדינה, באהבה רבה, כי זו המדינה שלנו. מעולם לא בדקנו מי אשכנזי ומי מזרחי, מי דתי ומי חילוני מי מההתיישבות העובדת מי עירוני ומי מהפריפריה. איבדנו חברים רבים ובני משפחה אבל מעולם לא פקפקנו שאנחנו עושים כמיטב יכולתנו לביטחונה של מדינת ישראל.
"ביבי, לדבריך שכחתי מה זה להיות יהודי. ובכן, לידיעתך, אני, דור שביעי בארץ, דור רביעי לעובדי אדמה כאן בארץ ישראל. לא אתה, לא סמוטריץ' ולא הרבנים המסיתים תלמדו אותי מהי יהדות ואהבת הארץ".
21:45 - כעשרת אלפים בני אדם מפגינים נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט מחוץ לבית הנשיא בירושלים.

21:20 - עימות בין מפגינים לבין תומכי המהפכה המשפטית נרשם גם בתל אביב, בהפגנה נגדית שערכו פעילי ימין בצומת הרחובות דרך השלום-יגאל אלון. פעילי הימין הניפו שלטים שעליהם נכתב בין היתר "שמאלנים בוגדים" ו"המיעוט השמאלני לא יקבע לישראל". בהפגנה שלהם הונף גם דגל של תנועת "כך" של הרב מאיר כהנא. המפגינים מנגד, אלו שמתנגדים למהפכה המשפטית, צעקו: "ביבי הביתה! ביבי הביתה!". המשטרה חוצצת בין הצדדים כדי למנוע אלימות.

21:00 - לפי הערכת חברת Crowd Solutions, שפורסמה ברשת 13, ברחבי הארץ הפגינו יותר מ-250 אלף ישראלים. לא מדובר בנתונים מכל המחאות ברחבי הארץ, כך שהמספר הזה הוא כנראה חלקי. ברחוב קפלן בתל אביב הפגינו כ-175 אלף; ברמת השרון כ-2,800 איש; בחולון כאלף איש; בהרצליה כ-11,500 איש; בכפר סבא כ-18 אלף; בחיפה כ-20 אלף; בנתניה כ-4,000; באשדוד כ-4,000; בצומת כרכור כ-4,000, באור עקיבא כ-380 איש; בצומת כרמיאל כאלף איש; בקריית ביאליק כ-3,000.
נהג דרס עם רכבו את רגלו של מפגין שהשתתף בצעדה ברחוב בן גוריון בהרצליה. לדברי המוחים לאחר מכן הנהג יצא מרכבו - ותקף את המפגינים. המשטרה עיכבה אותו לחקירה. המפגין שנדרס נפצע קל ופונה על ידי מד"א.
20:30 - כ-6,000 בני אדם מפגינים בבאר שבע נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט. המשטרה מפרידה בין המוחים לבין עשרות שמפגינים בעד המהפכה המשפטית.
המשטרה עצרה 7 מפגינים נגד המהפכה המשפטית בצומת כרכור בכביש 65 בחשד להפרת הסדר הציבורי. הכביש שנחסם לפני כשעה וחצי נפתח לתנועה.
המשטרה עצרה צעיר בן 24 מגבעתיים בחשד לתקיפה ואיומים, לאחר שנכנס עם אופנוע בין המפגינים נגד המהפכה המשפטית ברחוב ויצמן בעיר.


13 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3
הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3
ההפגנה בתל אביב, הערב
(רויטרס)

20:00 - רבבות מפגינים בצומת חורב בחיפה, ולפי המארגנים הערכת המשטרה היא שהמספר שם עומד על כ-50 אלף. הם מניפים דגלי ישראל ודגלי גאווה, שלטים ומרעישים עם מאות זמבורות שחילקו להם המארגנים. בהפגנה נאם הרמטכ"ל לשעבר דן חלוץ, ובקריאה לחרדים אמר: "כדאי שתתחילו ללמוד לימודי ליבה - כי מטוסי F-16 זה רק באנגלית". הוא קרא למפגינים להביא עמם עוד אנשים למחאות כדי להרחיב אותן: "זו מלחמת השחרור של מדינת ישראל. וכמו שאנחנו ניצחנו במלחמת השחרור הראשונה אתם תנצחו במלחמת השחרור השנייה".

13 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3
הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3
תל אביב
(EPA)

13 צפייה בגלריה
הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3
הפגנה בתל אביב מחאה הפיכה משטרית 18.3
מפגינים בתל אביב
(EPA)


13 צפייה בגלריה
הפגנה באור עקיבא מחאה הפיכה משטרית 18.3
הפגנה באור עקיבא מחאה הפיכה משטרית 18.3
מפגינים באור עקיבא
(איתן גליקמן)
19:35 - תומכי ליכוד שמוחים בעד המהפכה המשפטית באור עקיבא זרקו ביצים לעבר מפגינים נגד תוכנית נתניהו-לוין לשינויים במערכת המשפט, וצעקו "אנרכיסטים, רק ביבי". המשטרה עצרה שלושה שהתפרעו ורצו לעבר המפגינים נגד המהפכה המשפטית.
בהרצליה נאם בין היתר פרופ' אוריאל רייכמן, הנשיא המייסד ויו"ר הדירקטוריון של אוניברסיטת רייכמן. "המהפכה הציונית הייתה מהפכה כנגד שלטון הרבנים וכנגד ההשלמה עם הגורל היהודי עד בוא המשיח. מדינת ישראל לא קמה בידי שמיים אלא מכוח המעשה ומכוח מסירות הרבים עד כלות. מדינת ישראל כמדינה יהודית לאומית ומוסרית, ועל-פי הגדרתה העצמית בהכרזת העצמאות הגיעה להישגי ענק", אמר רייכמן.
"כל ההישגים האלה מאוימים היום על ידי מהפכת נגד, הנישאת על גבי אידיאולוגיה רבנית משיחית. מנהיגיה פועלים באסטרטגיה דמוית פשיטה צבאית, ומטרתם לכונן דמוקטטורה נוסח אורבן בהונגריה, וסופה בסוג מדינת הלכה נוסח ארדואן בטורקיה. שלא יהיה ספק, במסע הזה ישראל לא תשרוד. אנחנו עומדים כאן היום לצד רבבות מאזרחי המדינה, כחומה אחרונה המגנה על מהותה המקורית ודרכה הדמוקרטית של מדינת היהודים. נעשה כל מה שמתחייב, לא נוותר ולא נרפה, עד שתוסר מאיתנו חרפת תוכנית הממשלה הנוכחית".
13 צפייה בגלריה
הפגנה בהרצליה מחאה הפיכה משטרית 18.3
הפגנה בהרצליה מחאה הפיכה משטרית 18.3
מפגינים בהרצליה
(חגי דקל)

13 צפייה בגלריה
הפגנה בחורה מחאה הפיכה משטרית 18.3
הפגנה בחורה מחאה הפיכה משטרית 18.3
ההפגנה בחורה

13 צפייה בגלריה
הפגנה באור עקיבא מחאה הפיכה משטרית 18.3
הפגנה באור עקיבא מחאה הפיכה משטרית 18.3
אור עקיבא
(איתן גליקמן)

13 צפייה בגלריה
הפגנה בחולון מחאה הפיכה משטרית 18.3
הפגנה בחולון מחאה הפיכה משטרית 18.3
חולון
(קובי קואנקס)

13 צפייה בגלריה
מפגינים מול ביתו של בנימין נתניהו בקיסריה הפגנה מחאה הפיכה משטרית
מפגינים מול ביתו של בנימין נתניהו בקיסריה הפגנה מחאה הפיכה משטרית
מפגינים מול ביתו של בנימין נתניהו בקיסריה
(עידו ארז)
19:30 - יותר מ-20 אלף מפגינים נגד המהפכה המשפטית מוחים בנתניה, כעשרים אלף נוספים מפגינים ברחבת העירייה בהרצליה וברחבת יד לבנים ברעננה. חברת הכנסת מיכל שיר (יש עתיד) תקפה את חברי הקואליציה ואמרה "בביביסטאן, טייסים גיבורים הם אנרכיסטים. הייטקיסטים מצליחים הם טרוריסטים והנשיא של כולנו הוא בעצם בוגד". היא הוסיפה: "מורשע בטרור מקבל אחריות על המשטרה, מיזוגן הומופוב מקבל אחריות על חינוך ילדינו ותומך טרור נוסף מקבל את המפתחות של משרד האוצר וחצי משרד ביטחון
19:20 - בהפגנה באור עקיבא נגד המהפכה המשפטית התאספו בסביבות 600 בני אדם. מדובר בעיר שנחשבת לתומכת מובהקת של הליכוד, וכ-150 מתומכי המהפכה המשפטית התאספו מולם והפגינו עם דגלי מפלגת השלטון. התומכים צעקו וגידפו את המפגינים, ובין היתר קראו להם "אנרכיסטים". אחד מהם קילל: "טפו יא מנאייק, יא בן שרמוטה". בשלב מסוים שני פעילים, מקבוצת התומכים במהפכה המשפטית, רצו לעבר מפגיני המחאה - ונעצרו על ידי השוטרים.

19:05 - אלפים מפגינים בשעה זו בצומת חורב בחיפה. הם מניפים דגלי ישראל ודגלי גאווה, שלטים ומרעישים עם מאות זמבורות שחילקו להם המארגנים. לצומת חורב הגיעו המפגינים בצעדה משדרות מוריה על רכס הכרמל, ועל השלטים נכתב בין השאר "פשיזם לא יעבור". בהפגנה יישאו דברים, בין היתר הרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף במיל' דן חלוץ, סגן הרמטכ"ל וחבר הכנסת לשעבר יאיר גולן וח"כ אורנה ברביבאי.
המשטרה הפעילה מכת"זית נגד מפגינים שחסמו את צומת כרכור בכביש 65.
18:45 - לראשונה נערכה גם הפגנה נגד המהפכה המשפטית של בדואים בנגב. המפגינים בצומת חורה הניפו דגלי ישראל ושלטים שעליהם נכתב, בין היתר: "ועכשיו: חוקה", "שוויון מלא, ולא פחות" וכן "זה הבית של כולנו".
לראשונה מאז תחילת ההפגנות נערכת הערב מחאה גם באור עקיבא - עיר "ליכודניקית" מובהקת. כוחות גדולים של משטרה ומג"ב נפרסו מבעוד מועד באזור ההפגנה, ובהמשך הגיעו למקום עשרות מפגינים שהניפו דגלי ישראל מאחורי גדר שעליה נתלה שלט עם הכיתוב: "ימנים ושמאלנים מסרבים להיות אויבים".
לצד המפגינים נגד המהפכה המשפטית, גם פעילי ליכוד הגיעו לשם כדי להפגין בעד התוכנית. הם צעקו: "רק ביבי, רק ביבי, הוא ראש הממשלה שלי. שמאלנים מסכנים, לא ניתן לבית המשפט העליון לנהל אותנו - ניצחנו אתכם. הגיע עת למשול, תבינו כבר הפסדתם בבחירות".
18:20 - המשטרה עיכבה לחקירה תושב מודיעין בשנות ה-60 לחייו בחשד לריסוס כתובת הנאצה "לוין - אויב העם" על חומת ביתו של שר המשפטים יריב לוין בעיר. מהמשטרה נמסר כי החשוד זוהה בעקבות תיעוד וממצאים פורנזיים שנאספו בזירה.
ממש במקביל הודיעה המשטרה כי עיכבה לחקירה גבר כבן 70 מאזור השרון, בחשד כי איים על ראש הממשלה בנימין נתניהו בסרטון שבו התבטא נגדו ברשתות החברתיות. הוא שוחרר בתום החקירה למעצר בית.
18:00 - עוד לפני תחילת המחאות הנרחבות בצאת השבת, אלפים הפגינו אחר הצהריים בפארק המדע ברחובות. לטענת המארגנים כ-6,000 השתתפו במחאה שם, שבה בין היתר נשא דברים חבר הכנסת מאיר כהן (יש עתיד). אחת המפגינות הייתה קשישה על כיסא גלגלים, ועל השלט שהוצמד לכיסא נכתב: "אני בת 100 ואני עצובה להשאיר כך את המדינה".
במקביל נערכו הפגנות של נשים מחופשות לשפחות מ"סיפורה של שפחה", ואלו תועדו משלבות ידיים במה שתואר כ"מעגלי זיכרון" סביב כיכר בערד וכן סביב אנדרטת אלכסנדר זייד באזור בית שערים בגליל התחתון וכן בבית השיטה.