סגור
מלחמת עזה תחנת משטרה שרופה בשדרות
תחנת המשטרה בשדרות שנשרפה ב-7 באוקטובר (צילום: AP)

המשטרה לקצינים: לא לשתף פעולה עם צה"ל בתחקירו על 7 באוקטובר

על פי המכתב, שנשלח היום מלשכת מפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן, ההנחיה לא להעביר שום חומר, מסמך או מידע בעל פה או בכתב לצה"ל הגיעה ממבקר המדינה. המבקר: ביקשנו לא להעביר רק מסמכים שדרשנו לביקורת, לא כל מסמך; משטרת ישראל: "ישנו שיתוף פעולה מלא בין כלל הגופים"

לשכת מפקד מחוז דרום במשטרה, ניצב אמיר כהן, הנחתה את הקצינים והשוטרים במחוז שפעלו באירועי הטבח בעוטף עזה ב-7 באוקטובר לא לשתף פעולה עם צה"ל בתחקירים הפנימיים שהוא מבצע. כך עולה ממכתב שהפיצה היום (א') לשכת המחוז.
במסמך נטען כי האיסור על שיתוף פעולה של המשטרה עם צה"ל בתחקירו הוא לאור הנחיית מבקר המדינה, מתניהו אנגלמן, בנושא. "חל איסור מוחלט לקיים מפגשי ניתוח/אירועים וכו' עם נציגי הצבא ללא אישור מראש של מבקר המדינה, ועדכון לשכת מפקד המחוז ורפרנט מחוזי", נכתב לקצינים ולשוטרים.
1 צפייה בגלריה
מכתב מפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן משטרה משטרת ישראל
מכתב מפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן משטרה משטרת ישראל
המכתב שנשלח לשוטרים
עם זאת, גורם הבקיא בתחום הביקורת, וכך גם עולה מתגובת המבקר (ראו בהמשך), אומר כי למבקר אין בכלל סמכות לבקש שלא להעביר את כלל המסמכים של המשטרה לאחר - ולכן דבר זה לא התבקש. מה שביקש המבקר הוא לא להעביר חומרים שקשורים אך ורק באינטראקציה בין המבקר למשטרה. מסמכים אחרים שלא ביקש – ניתן להעביר.
"בחודשים האחרונים מנהל מבקר המדינה בדיקת עומק לגופים השונים במדינה, אודות תפקודם טרום ובמהלך מלחמת חרבות ברזל", נכתב במסמך. "מחוז דרום אסף חומרים, החל לנתח את אירועיו ולהפיק תובנות מבצעיות עוד בתחילת המלחמה. לאחר דרישת המבקר, כלל החומרים שבידנו הועברו לעינו, נקבעו עשרות מפגשים עם נציגיו השונים וניתן מענה לכל דרישה ושאלה".
במכתב נכתב עוד כי "לאחרונה החל צה"ל לתחקר את אירועי השבעה באוקטובר. לאור הנחיית המבקר - אין להעביר שום חומר, מסמך או מידע - בעל פה או בכתב או בכל דרך שהיא, לאף גורם שאינו מטעם מבקר המדינה. יש להעביר הנחייה זו לכלל השוטרים והקצינים!".
ממבקר המדינה נמסר: "ההחלטה בדבר העברת חומרים של המשטרה לצה"ל לצורך התחקירים שצה"ל מסר כי החל לבצע באחרונה, נתונה לגורמי המשטרה - הן לגבי עצם העברת מסמכים של המשטרה לצה"ל, והן לגבי השאלה אלו מסמכים יועברו, שכן למול החובה להמציא כל מסמך למבקר הנובעת מכח חוק, המענה לפניית צה"ל מצריך את בחינת המשטרה ואת שיקול דעתה.
"עם זאת נבהיר כי המשטרה לא תוכל להעביר כל מסמך שהתקבל אצלה מהביקורת או נוצר בקשר לביקורות שמבצע משרד מבקר המדינה, ובכלל זה פניות ובהן דרישת חומרים שנשלחו על ידי גורמי משרד מבקר המדינה; מסמכים הכוללים שאלות שהועברו ממשרד מבקר המדינה לגורמי המשטרה; תרשומות של פגישות עם עובדי משרד מבקר המדינה; עיבודים שנעשו לבקשת צוותי מבקר המדינה והוכנו בעקבות בקשת צוותי הביקורת; וכן כל מסמך אחר שנוצר בזיקה ישירה להליך הביקורת שמבצע בעת הזו משרד מבקר המדינה ולבקשת משרדנו". מהמשטרה טרם נמסרה תגובה. דובר צה"ל ביקש לא להגיב לידיעה.
ממשטרת ישראל נמסר: "ישנו שיתוף פעולה מלא, בשקיפות, ערכיות ובמקצועיות בין כלל הגופים. לגורמי המבקר הועברו ע"י המשטרה כלל החומרים בפגישות המתקיימות מזה מספר חודשים, בתחנות המשטרה במרחבים ובקרב המפקדים במחוז הדרומי. כחלק ממאמצי הלמידה תוך מלחמה נפגש מפקד המחוז עם תת אלוף בצה"ל שמונה לתחקר את אירועי 7 באוקטובר באוגדת עזה. בפגישה סוכם על שיתוף פעולה ויכולת גישה לכלל החומרים לרבות צוות מחוזי שילווה באופן קבוע את הצוותים המתחקרים של הצבא. המשטרה ביקשה את עמדת המבקר לשתף פעולה עם הצבא, מתוך תחושת אחריות לשימור הליך נקי ללא רבב למול המבקר וסוכם כי ניתן להמשיך את ההליך עם צה"ל. כל ניסיון לייצר תמונה אחרת חוטא לאמת".