סגור
רדאר מערכת כיפת ברזל ב מפעל אלתא ב אשדוד
רדאר של כיפת ברזל במפעל אלתא באשדוד (צילום: צפריר אביוב)

בלעדי
עסקה נוספת לתע"א בצ'כיה: תספק שירותי תחזוקה למכ"מים בכ-110 מיליון דולר

מדובר בהמשך לעסקה מ-2019, במסגרתה רכשה צ'כיה מאלתא, החברה הבת של תע"א, 8 מערכות מכ"ם רב-משימתיות מסוג MMR שפותחו עבור סוללות ההגנה כיפת ברזל תמורת 125 מיליון דולר. כעת תספק אלתא שירותי תחזוקה לאותם מכ"מים. מתוקף ההסכם, אלתא תשתף פעולה עם החברות הצ'כיות RETIA ו-VTU שיהיו קבלניות משנה שלה

ברקע הקריאות מצד חלק ממדינות באירופה להגביל יצוא נשק ורכיבים המשמשים לייצורו לישראל בעקבות המלחמה בעזה, התעשייה האווירית ומשרד ההגנה של צ'כיה מהדקים יחסים. בימים האחרונים הם חתמו על הסכם בהיקף של כ-110 מיליון דולר לפיו החברה הבת של תע"א, אלתא מערכות, תספק שירותי תחזוקה למכ"מים שמשרד ההגנה הצ'כי רכש ממנה למשך 20 שנה.
ההסכם החדש מהווה עסקת המשך לעסקה מסוף 2019, במסגרתה רכשה צ'כיה מאלתא שמונה מערכות מכ"ם רב-משימתיות מסוג MMR שפותחו עבור סוללות ההגנה כיפת ברזל תמורת 125 מיליון דולר. צבא צ'כיה אמנם לא מפעיל את כיפת ברזל, אך משתמש במכ"מים שלה לצרכי מודיעין ובקרה אווירית לצרכיו המבצעיים ולצרכי מדינות שחברות בברית נאט"ו. אלתא סיפקה לו את המכ"מים במהלך השנתיים האחרונות ופריסתם המבצעית תושלם עד הסוף השנה. מתוקף ההסכם הנוכחי, אלתא תשתף פעולה עם החברות הצ'כיות RETIA ו-VTU שיהיו קבלניות משנה שלה.
פרט לשתי העסקות עם אלתא, בשנה הקרובה תחל מסירתם של ארבעה מכ"מים נוספים מאותו הסוג לשימוש צבא צ'כיה וזאת במסגרת עסקה אחרת שהוא עשה ב-2020 עם חברת רפאל, ובמרכזה מערכות הגנה אוויריות מסוג ספיידר.
במהלך השנים האחרונות אלתא סיפקה למדינות ברחבי העולם כ-200 מערכות של מכ"מים מסוג MMR שמתאפיינים ביכולת לבצע מגוון רחב של משימות כמו הגנה אווירית וגילוי כלי טיס עוינים, טיווח של ארטילריה נגד מטרות אויב, זיהוי ומיקום אש רקטות, ארטילריה ומרגמות שיורה האויב ועוד. "המכ"מים שסופקו לצ'כיה מסוגלים לזהות ולסווג מאות מטרות בו זמנית, בהם גם פלטפורמות לא מאוישות, מטחי טילים ואיומים חדשים יחסית שמופיעים בזירות לחימה", אמר לכלכליסט מנהל מפעל של אלתא, אייל שפירא. הוא הוסיף כי במהלך השנים הקרובות צבאות במדינות אירופה עתידים להפעיל בסך הכל כ-30 מכ"מי MMR ובהם גם צבאות סלובקיה, הונגריה וגרמניה.
ב- 2023 מכירותיה של אלתא הסתכמו ב-1.66 מיליארד דולר. באותה השנה המכירות של חברת האם התעשייה האווירית גדלו ב-7% והסתכמו ב-5.3 מיליארד דולר. החברה הציגה בסוף השבוע שעבר גם עלייה של כ-50% ברווח הנקי שהסתכם ב-318 מיליון דולר וצבר הזמנות של כ-18 מיליארד דולר.
בתוך כך, בשבועות האחרונים תע"א דיווחה כי קיבלה ממשרד הביטחון הזמנה בהיקף של כ-1.6 מיליארד שקל לאספקת מערכות חימוש במהלך השנתיים הקרובות. ההתקשרות נעשתה עם חטיבת מערכות טילים וחלל של החברה, ושם לא מפרטים אודות מערכות החימוש שיימסרו לשימוש מערכת הביטחון.
בימים אלה תע"א מקיימת הליך למינוי מנכ"ל חדש לאלתא, לאחר שהמנכ"ל שלה בשמונה השנים האחרונות, יואב תורג'מן, מונה לתפקיד מנכ"ל החברה המתחרה, רפאל.