סגור
מל"ט מתאבד הארופ התעשייה האווירית
מל"ט מתאבד של התעשייה האווירית (צילום: התעשייה האווירית)

תע"א: "מדינות באירופה עצרו אספקת רכיבים לתעשיות הביטחוניות בישראל"

התעשייה האווירית סיכמה את 2023 עם תוצאות שיא - צמיחה של 7% במכירות ל-5.3 מיליארד דולר וזינוק של 49% ברווח הנקי; החברה הביטחונית הממשלתית ציינה שהמעמד שלה עשוי להיות מושפע מההתייחסות הפוליטית הבינלאומית לישראל

התעשייה האווירית הציגה ביצועים חזקים בשנת 2023 והגיעה לתוצאות שיא, עם צמיחה בהכנסות וברווח ועלייה משמעותית בצבר ההזמנות.
החברה הביטחונית שבבעלות המדינה סיכמה את השנה עם צמיחה של 7% במכירות שעלו ל-5.3 מיליארד דולר. הרווח הנקי קפץ ב-49% לעומת השנה הקודמת ל-318 מיליון דולר שמהווים 6% מהמכירות. גם צבר ההזמנות של תע"א האמיר משמעותית ביחס לסוף 2022, כשזינק ב-19% ונאמד כעת על כ-18 מיליארד דולר.
ב-2023 התע"א הגדילה במעט את חלק המכירות שלה לשוק הישראלי, ל-29% לעומת 27% בשנת 2022. מכירותיה לשוק המקומי הושפעו ברבעון האחרון מהמלחמה בעזה, שהובילה לגל של הזמנות מצד משרד הביטחון מהתעשיות הביטחוניות שהגדילו את קצב הייצור שלהן, לצד עמידה באספקת חימושים ומערכות נשק ללקוחותיהן בעולם.
ברבעון הרביעי של השנה המכירות גדלו ב-6% לעומת הרבעון המקביל ב-2022 והסתכמו ב-1.5 מיליארד דולר. הרווח הנקי ברבעון זינק פי 7.2 והסתכם ב-79 מיליון דולר.
בד בבד, תע"א האיצה פיתוח של מערכות ומסרה אותן לשימוש מבצעי בצה"ל, בהן גם מערכות אוטונומיות המשמשות את יחידות הצבא במסגרת תמרון הנרחב ברחבי הרצועה.
"הדוחות משקפים היטב שנה של עשייה משמעותית ורחבת היקף שבה הרבעון האחרון כולו היה במלחמה", אמר הערב (ד') מנכ"ל תע"א בועז לוי. "התגייסנו כולנו לפעילות מאומצת ורחבת היקף עבור מערכת הביטחון הישראלית ולא פחות מכך, פעילות למען לקוחותינו בחו"ל שהובילו לתוצאות פורצות דרך בשנה המאתגרת הזאת".
הדוחות הכספיים שפרסמה הערב תע"א ל-2023 כוללים לראשונה הכנסות ראשונות מהסכם המכירה של מערכת ההגנה מפני טילים, חץ 3, לגרמניה בהיקף כולל של 14 מיליארד שקל.
במסגרת הדוחות היא התייחסה לראשונה להשפעת יחסי החוץ של המדינה על פעילותה העסקית וזאת, כשברקע המלחמה המתמשכת בעזה זה החודש החמישי.
לפי החברה, "מעמדה של החברה, בהיותה חברה ממשלתית, עלול להיות מושפע ממיצובה הפוליטי של ישראל בעולם. במועד זה מושפע מיצובה הבינלאומי של המדינה ממלחמת חרבות ברזל ומההליכים המתנהלים בבית הדין הבינלאומי בהאג.
"בין היתר, מדינות מסוימות באירופה פרסמו על עצירת אספקות לישראל של רכיבים המיועדים לתעשיות הביטחוניות".
החברה הוסיפה וציינה כי קיבלה בחודשים האחרונים הודעות מחברות ביטוח זרות על צמצום היקף הכיסוי הביטוחי שלה או הסרתו בגין נזקי מלחמה וטרור. לפי תע"א, ברשותה כיסויים חלופיים, גם אם בהיקף קטן יותר, וקיימת תשתית רגולטורית לקבלת פיצויים במצב של נזק באמצעות חוק מס רכוש וקרן הפיצויים.
גם במהלך 2023 וביתר שאת ברבעון האחרון שלה, נמשכו השיבושים בשרשרת האספקה שנובעים מהמלחמה בין רוסיה לאוקראינה ובעקבות המלחמה בעזה – בשל הפגיעה של החות'ים מתימן בנתיבי שיט וצמצום משמעותי בפעילות חברות התעופה הבינלאומית בישראל. לפי תע"א, לקשיים אלה מתווספת גם עצירת האספקות לישראל של רכיבים המיועדים לתעשיות הביטחוניות מצד חלק ממדינות אירופה.
החברה ציינה כי מצב זה עשוי לייקר את מחיר חומרי הגלם ואת עלויות השינוע, לגרום להתארכות זמני האספקות ולהיווצרות של חוסרים במלאי של חלק מהם. לפי תע"א מצב זה עלול להשפיע על מספר קווי ייצור בחטיבת התעופה שלה ועל החטיבות הצבאיות.