סגור

דעה
"חוק ברקת": הארנק הנכון גדול מנתניהו

משמעותו של החוק להגבלת ההוצאה הפרטית רחבה מההסתכלות על בנימין נתניהו, ומן הראוי לסגור את הארנק הפרטי הפתוח של הח"כים הטייקונים ולאפשר לכולם להוציא סכום סביר לקידומם הפוליטי

ועדת השרים לחקיקה צפויה לדון מחר (ב') ב”חוק ברקת”, הצעה להגביל ל־100 אלף שקל בשנה את הסכום שחבר כנסת רשאי להוציא מכיסו הפרטי לקידום פעילותו הפוליטית.
הצעת החוק, שהוגשה על ידי דודי אמסלם, מקורבו של בנימין נתניהו, נועדה לחסום ולעצור את איש ההייטק לשעבר, ח”כ ניר ברקת, מהמתמודדים הבולטים לרשת את נתניהו בראשות הליכוד, שנוהג להיעזר בכספו לצורך אירוח מתפקדי המפלגה כמו גם לשכירת עוזרים ויועצים מעבר למה שממומן על ידי המדינה. אישורה של הצעת החוק יחסום את ההוצאות הפרטיות גם של ח"כ יולי אדלשטיין (הליכוד), הנשוי לאירנה נבזלין, בתו של האוליגרך ליאוניד נבזלין. אלדשטיין כבר הודיע על התמודדותו מול נתניהו. גם איש ההייטק אראל מרגלית (עבודה) העסיק כשהיה ח”כ יועצים על חשבונו.
הצעת החוק זוכה לתמיכה של ח”כים רבים בקואליציה, שלא רוצים שמחוקק שהוא גם איל הון יוכל לשפוך כספים לצורך חיזוק סיכוייו בפריימריז. אפילו חכים שבמפלגותיהם אין פריימריז תומכים בחוק. אולי בסוף גם במפלגותיהם יונהגו פריימריז והם יישארו מאחור?
1 צפייה בגלריה
ניר ברקת
ניר ברקת
ניר ברקת
(צילום: אלכס קולומויסקי)
יו"ר ועדת השרים לחקיקה, שר המשפטים גדעון סער (תקווה חדשה), אמנם הודיע על תמיכתו בחוק, אלא שבקואליציה הנוכחית זה לא מספיק. בימינה, בראשות ראש הממשלה נפתלי בנט, יש התנגדות ל"חוקים פרסונליים", והחוק הזה נדמה תפור למידותיהם של ברקת ואדלשטיין. במפלגת העבודה יש תמיכה עקרונית בחוק אבל אומרים שהוסכם עם הקמת הממשלה שחוקי בחירות יקודמו בתיאום עם צוות מיוחד, שטרם הוקם. גם שרת האנרגיה קארין אלהרר, חברת הוועדה, הודיעה שתתמוך בחוק.
השאלה היא עד כמה החשבונות האישיים עם נתניהו ישפיעו על ההחלטה של השרים. אלא שמשמעותו של החוק רחבה מההסתכלות על נתניהו, ומן הראוי לסגור את הארנק הפרטי הפתוח של הח"כים הטייקונים ולאפשר לכולם להוציא סכום סביר לקידומם הפוליטי. אם לא יסגרו את הפרצה הזו, טייקונים שיתנדבו ל"שירות מילואים" בפוליטיקה יוכלו להשתלט עליה בעזרת ממונם.