סגור

התרחיש שמפחיד את התעשיינים: עובדים רבים יישלחו לבידוד וקווי ייצור ישותקו

טל קאופמן, המייסדת והבעלים של סימטל ננו–ציפויים שמעסיק 60 עובדות בצפון: "כבר עכשיו יש לי קו ייצור שלם שלא עובד"; ד"ר מוחמד זחאלקה, מנכ"ל אלפאגייט שמייצרת שתלים דנטליים: "החלטנו לחזור לעבודה בקפסולות ולצמצם מגעים ככל שניתן"

דאגה בתעשייה מהמשך התפשטות וריאנט האומיקרון ומהאפשרות שעובדים רבים במפעלים ובאתרי ייצור יישלחו לבידוד, באופן שישפיע על האספקה השוטפת של מוצרים למשק: "אנחנו מתקרבים לפיק גדול של הקורונה ואחת הבעיות היא כיצד לעבוד תחת הגל החמישי שיהיה שונה מכל גל אחר", אמר היום (ב') נשיא התאחדות התעשיינים ויו"ר נשיאות ארגון המעסיקים והעסקים, רון תומר. לדבריו "אני מקיים קשר רציף עם משרדי הממשלה כדי למצוא את הפתרונות שיאפשרו לנו להמשיך לפעול גם במהלך הגל החמישי, להבטיח מדפים מלאים ואספקה שוטפת למשק".


החשש המרכזי של התעשיינים הוא מפני גל של תחלואה ובידודים של עובדים רבים, באופן שישתק קווי ייצור שלמים. חשש זה גובר בשל הנחיית משרד הבריאות שלפיה גם מחוסנים לקורונה או מחלימים שנחשפו לאדם שנדבק באומיקרון – נדרשים לבידוד.
2 צפייה בגלריה
רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים כנס תחזיות
רון תומר נשיא התאחדות התעשיינים כנס תחזיות
רון תומר, נשיא התאחדות התעשיינים
(צילום: דנה קופל)
בניסיון להפחית הידבקויות, תעשיינים רבים דיווחו בימים האחרונים על מעבר לעבודה בקפסולות, על הקפדה יתרה בעטיית מסכות והגבלת התקהלויות של עובדים בחדרי אוכל: "כבר עכשיו יש לי קו ייצור שלם שלא עובד", אמרה בשיחה עם "כלכליסט" טל קאופמן, המייסדת והבעלים של סימטל ננו–ציפויים שפועל מבית זרזיר, מעסיק כ-60 עובדות ועוסק בציפוי של רכיבים לתעשיית האלקטרוניקה, לתעשיות הביטחוניות, לחברות הרפואה ועוד: "חסרות לי לפחות 30 עובדות באופן קבוע ואני תמיד מנסה לגייס עוד. ועדיין, הבוקר שלחתי הביתה שש עובדות שלא התחסנו ולא היו להן בדיקות PCR עדכניות. מי שלא רוצה להתחסן חייבת להציג מדי 72 שעות בדיקת PCR שלילית. אני לא רוצה להגיע למצב של תחלואה במפעל ומתפללת שלא נגיע לבידודים. גם כך חסרות לי כאן ידיים עובדות".

2 צפייה בגלריה
טל קאופמן מפעל סימטל-ננו ציפויים
טל קאופמן מפעל סימטל-ננו ציפויים
טל קאופמן. "אני לא רוצה להגיע למצב של תחלואה במפעל ומתפללת שלא נגיע לבידודים. גם כך חסרות לי כאן ידיים עובדות"
(צילום: סימטל-ננו ציפויים)
קאופמן תעביר בקרוב את פעילות הייצור של סימטל מבית זרזיר לאזור התעשייה ציפורית שליד נוף הגליל (לשעבר נצרת עילית י.א): "גם אם יהיה סגר, את המפעל שלי לא יסגרו כי זה מפעל חיוני למשק. הבעיה הגדולה תהיה אם לא יהיו לי עובדות: רוב העבודה שנעשית כאן היא עבודה עדינה, ברכיבים קטנים מאוד, מתחת למיקרוסקופ והיא מתאימה במיוחד לנשים. יש הרבה ביקוש למוצרים שלנו בענפי תעשייה רבים וחיוניים ואני עושה את המקסימום כדי להבטיח את רציפות הייצור. כבר הצטיידתי מראש במלאים גדולים במיוחד של חומרי גלם וזאת כדי לצלוח את הקשיים בשרשרות האספקה", אמרה.
גם ד"ר מוחמד זחאלקה, מנכ"ל אלפאגייט שמייצרת שתלים דנטליים, מוטרד מתרחיש שבו רבים מעובדיו יידרשו לבידוד באופן שיפגע בשגרת הפעילות במפעל שלו, שנמצא באזור התעשייה מבוא דותן: "החלטנו לחזור לעבודה בקפסולות ולצמצם מגעים ככל שניתן ובכל מקרה, אנחנו מנסים לגייס עוד עובדים כדי שיהיה לנו כיצד למלא את השורות אם יהיה מצב שבו עובדים יישלחו לבידוד. יש לי 46 עובדים וכולם מחוסנים", אמר.
לדבריו, "כבר הזמנו מלאים, מחשש שניתקע בלי חומרי גלם בשל קשיי האספקה, ואנחנו מתקשרים כל הזמן עם ספקים מהארץ ומחו"ל כדי להצטייד במה שניתן. אני מקווה שנעבור את הגל הזה בלי זעזועים מיוחדים. אני מקווה מאד שלא יחזירו את העובדים במשק לחל"ת אבל אם זה אכן יקרה, אני מקווה שהממשלה תעשה את זה בהתבסס על המודל הגרמני: מוטב שהעובדים יקבלו את השכר דרך המעסיקים שלהם וכך לפחות יישמר הקשר הרציף בין המעסיק לבין העובד ובתום ההגבלות – העובד יחזור למקום העבודה שלו".
התאחדות התעשיינים הפיצה ביומיים האחרונים הנחיות מפורטות למפעלים על דרכי פעולה מומלצות כדי להפחתת מגעים בין עובדים. ההנחיות כוללות מינוי של ממונה פנים-ארגוני לענייני קורונה שיהיה אמון על שמירת כללי הריחוק החברתי ועל היגיינה; הגבלת כניסה של עובדים וגורמי חוץ לשטח המפעל בכפוף להצגת תו ירוק או בדיקת קורונה שלילית עד 36 שעות ולחלופין – לעשות להם בדיקת אנטיגן מהירה בשער המפעל; מעבר לעבודה בקפסולות קטנות ככל שניתן ויצירת שתי קפסולות נפרדות לכל משימה; צמצום מגעים בין עובדי מטה לעובדי ייצור ועידוד מעבר לעבודה מרחוק של עובדים.