סגור
ראש הממשלה יאיר לפיד ו נשיא לבנון מישל עאון חותמים בנפרד על הסכם הגבול הימי הסכם הגז
ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא לבנון מישל עאון חותמים בנפרד על הסכם הגבול הימי (עמוס בן גרשום לע"מ, AFP )

אחרי האישור בממשלה: ישראל ולבנון חתמו על הסכם הגבול הימי

ראש הממשלה לפיד ונשיא לבנון מישל עאון חתמו היום בנפרד על ההסכם - שהועבר לאו"ם; לאחר מכן התקיים טקס רשמי בהשתתפות המשלחות בבסיס יוניפיל בנאקורה

ראש הממשלה יאיר לפיד ונשיא לבנון מישל עאון חתמו היום, בנפרד, על הסכם הגבול הימי בין המדינות. ההסכם הועבר למתווך האמריקאי עמוס הוכשטיין, וטקס החתימה הרשמי התקיים בבסיס יוניפי"ל בנאקורה, בהשתתפות צוותי המשא ומתן הישראלים והלבנוניים.
הטקס נפתח בנאום של הוכשטיין, לאחר שלאוהל במפקדת האו"ם נכנסו ארבעת המשלחות: הישראלית, הלבנונית, האמריקנית, וזו של האו"ם, כאשר הישראלים ישבו מול הלבנונים. הנציג הלבנוני נאם בהמשך ואחריו מנכ"ל משרד האנרגיה ליאור שילת. לאחר מכן הצדדים הגישו את המסמכים להוכשטיין, שחתם עליהם. בשלב הזה הפקידו את הקוארדינטות באו"ם, הוכשטיין הכריז כי "יש לנו גבול ימי", וכל הנוכחים באוהל מחאו כפיים. לאחר הטקס יגיע הוכשטיין לישראל לפגישה עם ראש הממשלה יאיר לפיד.
מוקדם יותר היום אישרה הממשלה את ההסכם. אישור ההסכם מגיע לאחר שבג"ץ דחה את ארבע העתירות שהוגשו כנגד העברת ההסכם. העתירות עסקו בחוקיות ההסכם בתקופת ממשלת מעבר ובאופן העברתו ללא הצבעה בכנסת. האופן שנבחר להעברת ההסכם, באישור היועצת המשפטית לממשלה, היה הנחתו בכנסת לשבועיים, ובסיומם אישור בממשלה, כפי שקרה היום.
1 צפייה בגלריה
שיירת האו"ם בדרך לטקס החתימה על הסכם הגבול הימי בין לבנון לישראל בנאקורה
שיירת האו"ם בדרך לטקס החתימה על הסכם הגבול הימי בין לבנון לישראל בנאקורה
שיירת האו"ם בדרך לטקס החתימה על הסכם הגבול הימי בין לבנון לישראל בנאקורה
(רויטרס)
על פי ההסכם, ישראל תוותר על דרישותיה במים הכלכליים מול לבנון לכל אורך הגבול מלבד חמישה ק"מ הקרובים לחוף ("קו המצופים"), על פי דרישת מערכת הביטחון. קו המצופים נקבע באופן חד צדדי על ידי צה"ל לאחר הנסיגה מלבנון, וההסכם מוביל להכרה בינלאומית בקו. סעיף נוסף בהסכם עוסק בפיתוח מאגר צידון/קאנא הנמצא בשטח שתי המדינות. על פי הערכות ראשוניות, כ-17% משטח המאגר נמצאים במים הכלכליים של ישראל. על מנת שיהיה ניתן לפתח את המאגר, יפצו החברות המחזיקות את הזיכיון הלבנוני לפיתוח המאגר, ובראשן חברת טוטאל הצרפתית, את ישראל.
אתמול החלה הזרמת הגז ממאגר כריש, הנמצא כולו בשטח ישראל, אך בסמוך לגבול הימי בין המדינות. ראש ארגון חיזבאללה, חסן נסראללה, הצהיר מספר פעמים כי לא יאפשר את תחילת הפקת הגז ממאגר כריש לפני שייקבע הסכם המאפשר הוצאת גז מחופי לבנון. בחודש יולי האחרון שיגר ארגון חיזבאללה כטב"מים לעבר האסדה שיורטו על ידי כוחות צה"ל.
מנכ"ל משרד האנרגיה, ליאור שילת, אמר לאחר החתימה: "הוכחנו שגם בין מדינות אויב, אינטרס אנרגטי משותף יכול לבנות קשרים בין מדינות".