סגור

הישג לילי ראשון לקואליציה: אישרה את חוק מסגרות התקציב

הכנסת החלה להצביע הערב על חוקי התקציב וההסדרים. הקואליציה עברה את המשוכה הראשונה כשהעבירה את חוק מסגרות התקציב ברוב של 62 נגד 58 ח"כים. שר האוצר ליברמן, "העובדה שלא היה פה תקציב במשך 3 שנים היא בגלל איש אחד שהעדיף את האינטרס האישי שלו"; נתניהו: "הממשלה מדרדרת את ישראל בכל התחומים"

מליאת הכנסת החלה להצביע הערב על חוקי התקציב וההסדרים. החוק הראשון שהועלה להצבעה הוא חוק מסגרות התקציב. הקואליציה עברה את המשוכה הראשונה כשהצליחה להעביר בקריאה השנייה והשלישית את חוק מסגרות התקציב לשנים 2021-22. האופוזיציה ביקשה לקיים הצבעה שמית ולהכריז עליה כהצעת אי אמון בממשלה. בעד האמון הצביעו 62 ח"כים ונגד 58 ח"כים - כך שהצעת האי אמון נפלה והחוק עבר.
אחרי זמן קצר התברר שח"כ אופיר אקוניס (ליכוד) התבלבל והצביע בקריאה השלישית על חוק מסגרות התקציב בעד במקום נגד. כך הושג בעד החוק רוב של 62 ח"כים מול 58.
בכנסת נערכים ל"לילה לבן" ולהצבעות מרתוניות שימשכו עד יום שישי בצהריים, אלא אם תושג הסכמה להקדים את אישור החוקים.
לפני כן נשאו נאומים ראש הממשלה נפתלי בנט, שר החוץ ורה"מ החליפי יאיר לפיד, שר האוצר אביגדור ליברמן וראש האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו.
"הגענו לרגע החשוב ביותר מאז הוקמה הממשלה - העברת התקציב. זו שעה חשובה, ליציבות המדינה ולחיים הכלכליים שלה", כך פתח הערב (ד') ראש הממשלה נפתלי בנט את נאומו במליאת הכנסת לקראת ההצבעות על תקציב המדינה.
6 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת תקציב 3.11.21
מליאת הכנסת תקציב 3.11.21
מליאת הכנסת הערב
(עמית שאבי)
"לאחר 3.5 שנים של בלגן, ניהול כושל ושיתוק מערכות, שבהן המדינה היתה כלי במשחק אישי, שנים של 4 מערכות בחירות עם מבוי סתום הקשבנו לקולם של אזרחי ישראל - אלה שחששו באמת לגורל המדינה. אנו מנהלים את הקורונה והיא לא מנהלת אותנו. העברת התקציב תבטיח יציבות ותשדר לאזרחים ולעולם שכלכלת ישראל איתנה וצומחת. יש מי שרוצה את ישראל יציבה ויש מי שרוצה שתהיה בתוהו ובוהו תמידי.
"מול האגף הימני בממשלה יש קמפיין מופרע של דה-לגיטימציה ופייק. דוגמה למכונת השקרים שאנו מתמודדים מולה: פתאום יש היגד חדש באוויר. מכל מקום שומעים שממשלת ישראל מעבירה את כספי המסים שלנו לחמאס. מאיפה זה הגיע? מישהו באיזה עמותה קיבל אישור להיכנס לעזה והוא פגש מישהו מחמאס. כל האירוע מתרחש בזמן כהונתו של נתניהו כרה"מ. זה לא קשור אלינו בשום דרך. אין שקל אחד שמשלם המסים הישראלי שמתוקצב לעמותה הזו העזה. זה פייק מוחלט.
6 צפייה בגלריה
רה"מ נפתלי בנט בכנסת, הערב
רה"מ נפתלי בנט בכנסת, הערב
רה"מ נפתלי בנט בכנסת, הערב
(ערוץ הכנסת)
"נתניהו הוא שהמציא את מזוודות הכסף לחמאס. אין מה לחפש היגיון פה. זה אתה ביבי זה המודל העסקי שלו. כל הקיום של נתניהו זה לפלג ולהגיד הטובים והרעים. אם יש אחדות אין ביבי ואם בשביל לפלג צריך לשקר שמדינת ישראל מממנת את חמאס אז אומרים, לא משנה שזה לא נכון. שקר שחוזרים מספיר פעמים היא מכונת רעל. בניתם מכונה טובה וזה מתחיל להתקבע. אין כסף לחמאס.
"הבעייה היחידה האמיתית של נתניהו ושלכם שביבי לא עומד בראש הממשלה עם רע"מ. אם זה היה הוא הכל היה בסדר. היה פה הרבה דיבור: אותה מכונה שעושה קמפיין השחרה לממשלה עם רע"מ היא אותה מדינה שהכשירה את רע"מ כשזה התאים לביבי. כשאבו יאיר חשב שהדרך היחידה להמשיך את שלטונו זה להכניס את רע"מ- כל החבורה נרתמה להסביר וקיבלנו פוסטים ורעיונות על החברה הערבית. ביבי הצטלם על שטיח אצל הבדואים שותה קפה איזה יופי. ביבי מיתג את מנסור עבאס כ'מאמי הלאומי'". אמר בנט.
ליברמן: "סוף סוף ישראל הופכת למדינה נורמלית"
"סוף סוף ישראל הופכת למדינה נורמלית עם תקציב. אנו מביאים את התקציב הכי חברתי, מביאים עסקת חבילה, ותוכנית דיור הכי מרשימה. השנה נעבור 80 אלף שיווקים של יחידות דיור ו-55 אלף התחלות בנייה. זה שיא של כל הזמנים", כך אמר הערב (ד') שר האוצר אביגדור ליברמן במליאת הכנסת. במליאה יחלו הערב ההצבעות על חוקי התקציב וההסדרים לקראת אישורם בקריאה השנייה והשלישית ביום שישי בצהריים.
6 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן תקציב 3.11.21
אביגדור ליברמן תקציב 3.11.21
אביגדור ליברמן נואם במליאה
(עמית שאבי)
הכנסת נדרשת לאשר את התקציב לשנת 2021 עד ה-14 בנובמבר אחרת היא תתפזר והבחירות יערכו בתוך 90 ימים.
הדיון בתקציב החל אתמול בשעה 09:00 ונמשך ברציפות. מראש סוכם שההצבעות יחלו ביום רביעי בערב. לנוכח 7,000 ההסתייגויות שהוגשו לתקציב סוכם על צמצום ההצבעות ל-600 ובהן הצבעות שמיות. בקואליציה נערכים להצבעות וכל ח"כ שירצה לצאת מהאולם, לשירותים למשל ילווה על ידי נציג המפלגה כדי לוודא שיחזור להצביע.
ליברמן הוסיף כי "הממשלה הזו קמה לפני 143 ימים, ואז תחזיות צמיחה היו 5.1% והערכות הגירעון 6.8% מהתוצר. היום אנו בצמיחה שנתית של 7.1% מהגבוהים בעולם וגירעון של 5% מהתוצר. זה לא קרה מעצמו אלא בגלל 3 החלטות דרמטיות שקיבלה הממשלה ולא פופולריות: לבטל את החל"ת, לא להיכנס יותר לסגרים, ולרוץ ראשונים לחיסון השלישי. היום זה נמשע מאוד פשוט ואני יודע איזה לבטים ואיזה היסוסים היו למקבלי ההחלטות בחדרים הכי סגורים. ממשלה שמסוגלת לקבל החלטות מהסוג הזה תדאג להצעיד את המדינה הרבה יותר רחוק ממה שחלמנו".
"העובדה שלא היה פה תקציב במשך 3 שנים היא בגלל איש אחד שהעדיף את האינטרס האישי שלו. בליכוד לא מכירים את המושג 'הדר בית"רי'. בן אדם היה מוכן לעשות רוטציה עם בני גנץ, נפתלי בנט וגדעון סער אך לא מוכן לוותר על המקום שלו מתוך הליכוד. אילו היה זז הצידה הליכוד היה מרכיב את הממשלה". ליברמן, שהתכוון לבנימין נתניהו, לא הזכיר את שמו.
"אני שומע שכל אגף התקציבים הגיע לכפר קאסם לפגוש את מנסור עבאס. קודם כל רק 2 אנשים הגיעו ומי שהיה אז (בשלטון) רה"מ בנימין נתניהו ושר האוצר ישראל כץ". ח"כ דודי אמסלם (ליכוד) שהירבה להתפרץ לדברי ליברמן הוצא מהאולם.
6 צפייה בגלריה
יאיר לפיד בני גנץ תקציב 3.11.21
יאיר לפיד בני גנץ תקציב 3.11.21
יאיר לפיד ובני גנץ הערב במליאה
(צילום: עמית שאבי)
לפיד: "הלילה המדינה חוזרת למקום שהיא עובדת בשביל האזרחים"
רה"מ חליפי ושר החוץ יאיר לפיד אמר כי "האנשים ששלחו אותנו למקום הזה הם שונים אבל ברוב המקרים הם רוצים אותו דבר עמו עתיד טיוב לילדים שלהם. הם רוצים לעבוד, להרוויח משכורת הוגנת ושלילדים שלהם יהיו חיים טובים. ואם הם חולים יחכו להם אחיות ואחיות מסורים ואם יוצאים מהבית לא יחששו מאלימות. הלילה אנו מתחילים לתת להם את התשובה לכל השאלות הללו.
"הלילה המדינה כבר לא בממתינה אלא חוזרת למקום שהיא עובדת בשביל האזרחים. רוב האנשים רוצים מגינה חכמה ואיכפתית שתיתן להם הזדמנות לעבוד ולהצליח. התקציב אומר לאזרחים בשביל אנו פה- אנו עובדים בשבילכם", אמר לפיד.
נתניהו: "הממשלה מדרדרת את ישראל בכל התחומים"
יו"ר האופוזיציה ח"כ בנימין נתניהו (ליכוד) אמר בדיון: "אמש בכיכר הבימה בתל אביב התקבצו אלפי ישראלים אוהבי העם והמדינה פטריוטים ציוניים שהגיעו מכל קצות הארץ למפגן דמוקרטי עוצמתי. הם זעקו את כאבם העמוק על מדיניות הממשלה הנוכחית שמדרדרת את ישראל בכל התחומים. היה שם רגע אחד מאוד מרגש – המפגינים הניפו מעלה את הטלפונים הניידים המוארים והם שרו כאיש אחד- באנו חושך לגרש.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו על בימת הכנסת על התקציב 3.11.21
בנימין נתניהו על בימת הכנסת על התקציב 3.11.21
בנימין נתניהו נואם במליאה
(עמית שאבי)
"במקום שנוכל לברך על הנסים ערב חודש כסליו אנו מקבלים בתקציב הזה 'על המסים' העלאות מסים וגזרות קשות. ממשל השקר עושה מיד את ההיפך הגמור ממה שהבטיחה. בנט הבטיח ליישם את תוכנית סינגפור והיא גוועה בקול ענות חלושה. הוא הבטיח שהממשלה תפחית מסים והמזל שכולנו שאין מס על ההבטחות של בנט הרי כלכלת ישראל היתה קורסת לדורות. לא רק שלא הורידו מסים אלא הממשלה העלתה מסים על שתייה ממותקת, כלים חד-פעמיים, מס על הפריפריה שקיבל שם מכובס מס הגודש. הם מסים שיוצרים אפלייה חמורה נגד השכבות החלשות ונגד החברה החרדית והפריפריה. יש כאן אטימות לב שאין מאחוריה שום דרך כלכלית והיגיון לאומי. אגרת הגודש - מי שגר בפריפריה ומגיע לתל אביב הוא ישלם מי שגר בתל אביב פטור.
"אשר לנתוני הצמיחה, כל אחד יודע שהצמיחה היא תוצאה של הכלכלה המצוינת שאנו עשינו ולא מ-4 חודשים של הממשלה הזו ולא מהתקציב הרע הזה.
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו תקציב 3.11.21
בנימין נתניהו תקציב 3.11.21
בנימין נתניהו
(עמית שאבי)
"המשפחות החלשות ישלמו הרבה יותר עבור כלים חד-פעמיים ושתייה קלה. בניגוד אליהם מי כן מרוויח - העשירים. הם יוכלו להמשיך לצרוך כרגיל כי המס הזה בלאוו הכי לא מזיז להם כי הוא אחוז קטנטן מההכנסות שלהם. דווקא לעשירים דאגתם באופן מיוחד והנהגתם רפורמה שתאפשר להם לפצל דירות ולהקים עוד יחידות דיור במגרשי הוילות שלהם. לחיילים ששומרים עלינו יומם ולילה אותם השלכתם הצידה. הפרתם עוד הבטחה של בנט שאמר שיעלה את שכר החיילים. בעוד שאנו העלנו את שכר החיילים ב-50% אתם לא העליתם אותו אפילו בשקל אחד. ממשלת השקרים הבטיחה שתוריד מחירים ובפועל אתם מעלים מחירים: דלק, חשמל, תחבורה ציבורית, ירקות ופירות. הכל מתייקר הכל עולה חוץ מהמנדטים של בנט.
"אבל השקרים שלכם לא נעצרים כאן. לפיד יצא במלחמת חורמה נגד הכספים הקואליציוניים ולא רק שאלה לא בוטלו אלא הכפילו אותם ועם הכסף אתם קונים קולות של חברי כנסת שיודעים שהתקציב רע לאזרחים ורע למדינה? לפיד הוא ראש הממשלה חליפי שהתנגד (אשתקד) לראש הממשלה החליפי. לפיד תקף את החוק הנורבגי ואמר שמשמעותו עוד ג'ובים, לשכות, נהגים ותקציבים והיום לפיד ובנט שברו שיא. יש להם הישג גינס במספר חברי הכנסת הנורבגים. בכנסת בונים לשכות לאכלס את עשרות הנורבגים. לפיד גם תקף את קק"ל ואמר שהיא רק צינור שמעביר עשרות אלפי שקלים למפלגות, אבל זה לא מנע ממנו למנות את גיסתו כדירקטורית בקק"ל. אין הנחתום מעיד על גיסתו.
"אפילו אני לא העליתי בדעתי שהכסף של אזרחי ישראל יעבור דרך רע"מ לעמותות של התנועה האיסלמית. מה פלא שהחמאס רוצה שהתקציב יעבור וגם אבו מאזן. דווקא משום כך הממשלה חייבת ליפול כי הפלסטינים יודעים שמבנט ולפיד הם יקבלו כל מה שהם רוצים.
"הממשלה הגרועה הזאת היא הכלאה מוזרה בין חתונה ממבט ראשון והישרדות. קבוצת אנשים שאין בינה שום קשר אמיתי, שכולם יודעים שהם לא יחזיקו זמן, ושהדבר היחיד שמחזיק אותם זה הרצון ל15 דקות של תהילה כוזבת וחולפת", אמר נתניהו.



--