סגור
אמיר ירון פרופסור נגיד בנק ישראל
פרופ' אמיר ירון. יוריד את הריבית? (צילום: עמית שעל)

בלעדי
ג'יי.פי מורגן וסיטי: "בנק ישראל יוריד את הריבית ב-0.25% כבר בעוד שבועיים"

שני בנקי ההשקעות הגדולים בעולם צופים הורדת ריבית של 0.25% בישראל. "אנו צופים שבנק ישראל יתחיל את מחזור ההקלה עם הפחתה של 0.25% במפגש הקרוב ולא בפברואר", כתבו כלכלני ג'יי.פי מורגן

שני בנקי ההשקעות הגדולים בעולם, ג'יי.פי מורגן וסיטי, צופים הורדת ריבית של 0.25% בישראל כבר בעוד שבועיים, במפגש הבא של הוועדה המוניטרית של בנק ישראל שיתקיים ב־1 בינואר. כך עולה משתי סקירות מיוחדות שפרסמו אתמול שני הבנקים, שמהוות איתות משמעותי ביותר לנגיד אמיר ירון. "אנו צופים שבנק ישראל יתחיל את מחזור ההקלה (המוניטרית, כלומר הפחתת ריבית - א"פ) עם הפחתה של 0.25% במפגש הקרוב ולא בפברואר", כתבו כלכלני ג'יי.פי מורגן.
"אנו צופים כי שיעור הפחתת הריבית המצטברת יגיע ב־2024 ל־1% ולא ל־0.75% (כפי שהעריכו בעבר), כשתחזית הפחתות הריבית בארה"ב היא הסיבה העיקרית לשינוי בהסתכלות על הריבית הסופית (בישראל)". בבנק הוסיפו כי מה שעלול לעכב הורדות ריבית משמעותיות הוא מצב שבו הממשלה תאבד את רסן התקציב. "מדיניות תקציבית מקלה מדי תגביל את המרחב להקלה מוניטרית אגרסיבית יותר על ידי בנק ישראל בשנה הבאה", נכתב בסקירה.
בסיטי הסבירו כי "גם נתוני מדד המחירים לצרכן וגם נתוני התמ"ג הפתיעו לרעה", והתכוונו לכך ששניהם היו מתחת לציפיות ושיקפו האטה חריפה מהחזוי בפעילות במשק. "ההפתעות השליליות הללו מעידות על כך שבנק ישראל עשוי בהחלט להתחיל להוריד את הריבית בינואר". לפי סיטי, הורדת הריבית המצטברת ב־2024 תהיה 1.5%, "באמצעות הורדות רבות של רבע אחוז כל אחת".