סגור

משפט נתניהו
אחרי העלבונות, פילבר ובן צור מצאו מטרה משותפת: להוכיח שהתודעה "זוהמה"

מנכ"ל משרד התקשורת לשעבר המשיך היום בעדותו במשפט נתניהו; סנגורו של ראש הממשלה דיבר על "תודעה של תום לב, שיקולים מקצועיים בלבד", ופילבר השלים: "מישהו זיהם לי את שיקול הדעת מבלי שידעתי על מה ולמה"

היום התקיים יום העדות האחרון לשבוע זה של שלמה פילבר, במשפטו של בנימין נתניהו. הדיון נפתח בשאלת ראש ההרכב רבקה פרידמן-פלדמן לעד המדינה: "איך אתה מרגיש היום"? וזאת לאחר שאתמול חש ברע, פעמיים, מה שקיצר במעט את יום הדיונים. לא ברור האם החולשה הזמנית שאחזה אתמול בפילבר נבעה מווירוס או מהאגרסיביות של החוקר, עו"ד בעז בן צור, סניגורו של ראש הממשלה לשעבר, שלא מחמיץ הזדמנות לעלוב בו. היום המגמה הייתה הפוכה. בן צור ופילבר התאחדו סביב מטרה משותפת: לשבח את המקצועיות ותום הלב של עד המדינה, להציף את תודעתו האותנטית בשנים 2015-16 לפני שחוקרי המשטרה זיהמו תודעת זו והשליטו עליה את נתניהו.


1. היום חזרה לאולם ההפרדה המבנית, החלום הרטוב של בזק, קן תפילותיה הבלתי נידחות – בקשתה מהרגולטור לאפשר לה לשווק את הסלולר, האינטרנט, הטלוויזיה והטלפוניה בחבילה אחת, באמצעות תרנגולת אחת שתטיל ביצת זהב אחת גדולה במקום ארבע שיש לתחזק במקביל. בסופו של דבר, היא לא קיבלה את מבוקשה, כי שר התקשורת צחי הנגבי שנכנס למשרד ביולי 2016 התנה בשימוע, כי מבקר המדינה ביקר, כי זה התאים לחיים סבן, כי האוצר טרפד בחוק ההסדרים ונתניהו לא נקף אצבע.
פרטנר הייתה חשופה אז לחוב של 400 מיליון שקל וביקשה לסכל את תוכניות משרד התקשורת לחייב אותה להשקיע בתשתיות כדי לא להיכנס להוצאות נוספות. למשימה נשלח נציג סבן בישראל, יו"ר פרטנר אדם צ׳סנוב. וכך תיאר פילבר את המפגש: "צרחות אימים, הוא מאיים עלי איומים אישיים, אתה הולך לנו על הראש, אתה הורס לנו את החברה". לא פחות. ובהמשך: "הם הלכו לאלי גרונר, מנכ"ל משרד ראש הממשלה, להלשין על מומו שמשתולל במשרד התקשורת".
2. "ההלשנה עלתה לנתניהו שזימן את פילבר למפגש יחד עם חיים סבן. אחרי 45 דקות של שיחה מדינית (סבן הוא מקורב להילרי קלינטון, ונתניהו חשש מבחירתה לנשיאה) הוזמן פילבר להצטרף. פילבר מבין שאסור להרגיז את סבן, מתקפל קצת ומרגיע את הטייקון המודאג: "סיכמנו שלמרות חילוקי הדעות, לא נפתיע אותם בעניין ההפרדה המבנית". ואכן, הם לא הופתעו. ההפרדה הופרדה לבסוף מסדר היום. בגלל הנגבי, בגלל מבקר המדינה, ואולי גם בגלל חיים סבן ונתניהו בעצמו שמנע בסופו של יום מבזק את הגביע הקדוש.

2 צפייה בגלריה
שלמה פילבר דיון בבית המשפט אתמול
שלמה פילבר דיון בבית המשפט אתמול
שלמה פילבר דיון בבית המשפט
(צילום: יוסי זמיר, גלובס)
3. מה מבקשת ההגנה להבהיר באמצעות הסיפור הזה? ראשית, פילבר לא היה מעולם בפגישה משולשת עם נתניהו ואלוביץ, כמו שסבן זכה לה.
שנית, נתניהו לא מתערב אישית. כמו במקרה אלוביץ שהתלונן על המחירים הוא מעביר לדרג המקצועי לטפל.
שלישית, הזיכרון של פילבר לגבי אפיזודת סבן הוא חד כתער ומדויק להפליא, להבדיל מזכרונו המתעתע בכל הקשור לאפיזודת נתניהו-אלוביץ.
רביעית, כשסבן מגיע להתלונן אצל נתניהו, זה האחרון שולח את מנכ"ל משרדו אלי גרונר ״להשגיח״ על פילבר ולמסמס בין היתר את ההטבה המשמעותית ביותר לבזק. כנראה שבין שתי האופציות – להרגיז את סבן או להיטיב עם אלוביץ׳ – העדיפות נטתה לסבן, שלא כדאי היה להרגיז אותו כדברי פילבר.
אגב, גם השוק הבין את המציאות הזו. "מאז שהגעתי למשרד, המניה של בזק עולה ב-16% בלבד לעומת סלקום ופרטנר שעולות בכ-140%, סיפר פילבר. "עם כל הכבוד לעיתונאים הכלכליים שרדפו אותי, השוק חכם יותר". כלומר, הבורסה להבדיל מהתקשורת לא ממש חשבה שאני מיטיב עם בזק.
4. עיקר הדיון הוקדש לסיכולה של רפורמת פילבר בידי האוצר. ההפרדה המבנית נועדה, מבחינתו, לרתום את בזק לרפורמת הסיבים האופטיים, ספינת הדגל של האג׳נדה המקצועית שלו. והנה האוצר, בחוק ההסדרים, מסכל לו את הרפורמה באמצעות הטבות להוט ול-IBC - חברה בת של חברת חשמל בתחום ההולכה.
בן צור הוליך את פילבר במסע אל ״בית הקלפים״ – ביטוי שגם פילבר השתמש בו כדי להראות עד כמה הפוליטיקה הישראלית נגועה בניגודי עניינים ושיקולים זרים בעולם הטלקום: סבן ופרטנר נגד בזק. לשכת שר האוצר כחלון נרתמה לטובת הוט כאשר אחותו של השר היא מספר שתיים בהוט. ראש אגף תקציבים אמיר לוי, לטענתם, "בשליחות ישירה או עקיפה של גולן טלקום". לוי ואחרים מלשכת השר עברו לעבוד ב-IBC. אפילו דנה נויפלד, היועמ"שית של משרד התקשורת, מנועה מלטפל ב-IBC.

2 צפייה בגלריה
 בועז בן צור דיון בבית המשפט אתמול
 בועז בן צור דיון בבית המשפט אתמול
עו"ד בן צור
(צילום: יוסי זמיר, גלובס)
"האוצר הלך על הראש שלי זה היה או אני או הם", העיד פילבר. "סרסו את המתווה שלי שבנוי על גזרים ומקלות. בנו מסלול עוקף רגולטור שמאפשר להוט ו-IBC לקבל בלי לתת. כחלון סידר להוט הטבה חקיקתית של מיליארד שקל".
ונתניהו לא הושיע, לא התערב לטובת בזק? "לנתניהו במלחמה על התקציב היו אז עניינים כבדים מול האוצר והוא לא היה פנוי לעשות את המלחמה של מומו. זה לא עניין אותו. נשארתי לבד. הבנתי שאת הקרב הזה אני הולך להפסיד. במיוחד כשהמעמד שלי התערער אז כי נתניהו שקל לפטר אותי בגלל שלא הבאתי את הסחורה בתחום המדיה".
5. בן צור גלגל קדימה את האירועים. "הרפורמה שלך מקרטעת, מובסת. אתה עדיין מתעקש, אבל תלוי בשיתוף הפעולה של בזק – לקבל ממנה את הנדוניה ששווה מיליארדים לציבור הישראלי (רפורמת הסיבים האופטיים). בתמורה דורשת ממך סטלה הנדלר ודאות רגולטורית להפרדה המבנית כי היא לא הייתה בטוחה שתוכל לשכנע את הדירקטוריון".
מכתב הכוונות הזה העלה את פילבר על הגריל הפלילי ברשות ניירות ערך. הוא מודה שטעה בניסיון שלו להציל ולהאיץ את המהלך באמצעות "ציר סודי" שנבנה מול בכירי בזק ולא עבר דרך הייעוץ המשפטי. "משרד האוצר האוצר מכריח אותך להרוג את הרפורמה שלך, ואתה ששרוי במיצר מנסה להגיב כפעולת תגמול", מציע בן צור את המניע, אבל מקפיד לכל אורך החקירה למסמר את פילבר לתודעה האותנטית שלו בשנים 2015-2016 – ״תודעה של תום לב, של שיקולים מקצועיים בלבד". "ומישהו זיהם לי את שיקול הדעת מבלי שידעתי על מה ולמה", השלים פילבר, מתכוון לתקשורת, למתדרכי האוצר, לאופוזיציה שלו במשרד התקשורת ובהמשך לחוקרים שסימנו אותו כמוציא לפועל של הנחיית נתניהו להיטיב עם אלוביץ ובזק.
את תסכולו פרק בהתכתבות עם יואב הורביץ שניחם אותו: "בובי נייט מאמן הכדורסל האגדי מהמכללות אמר שאם היה צדק בני אדם היו עפים מעל הציפורים ומחרבנים להם על הראש ולא להיפך. אנחנו משתדלים להיות גם צודקים וגם חכמים".