סגור
אשר גרוניס
אשר גרוניס (צילום: עומר מסינגר)

הממשלה תאשר: נשיא ביהמ"ש העליון לשעבר גרוניס ימונה ליו"ר הוועדה המייעצת למינויי בכירים

בוועדה חברים: נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, פרופ' טליה איינהורן, ומשה טרי. הוועדה תתבקש לאשר בהקדם את מינויו של קובי יעקבי לנציב שירות בתי הסוהר וכן את המינוי של מפכ"ל חדש

הממשלה תאשר בצהריים (יום שלישי) את מינויו של נשיא בית המשפט העליון לשעבר אשר גרוניס כיו"ר הוועדה המייעצת למינויי בכירים. כהונת חברי הוועדה תקוצר מ-8 ל-6 שנים.
תפקידה של הוועדה המייעצת לתת חוות דעת לגבי טוהר המידות של מועמדים ל-7 תפקידים בכירים: רמטכ"ל, מפכ"ל, ראש השב"כ, ראש המוסד, נציב שירות בתי הסוהר, נגיד בנק ישראל, והמשנה לנגיד. הוועדה אמורה לספק חוות דעתה לממשלה האם המינויים המוצעים ראויים מבחינת התאמת המועמד לתפקיד ועוד. בוועדה חברים: נציב שירות המדינה דניאל הרשקוביץ, פרופ' טליה איינהורן, ומשה טרי.
הוועדה תתבקש לאשר את מינויו של קובי יעקבי לנציב שירות בתי הסוהר. יעקבי משמש כממלא מקום נציב שב"ס לאחר פרישתה בתחילת 2024 של הנציבה הקודמת קטי פרי. בשבוע שעבר האריכה הממשלה את כהונתו של יעקבי כממלא מקום עד תחילת יוני 2024. יעקבי הוצע לתפקיד על ידי השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר.
מינוי נוסף שיועלה בקרוב לאישור הוועדה הוא של מפכ"ל חדש למשטרת ישראל. זאת לאחר הארכת כהונתו של המפכ"ל היוצא קובי שבתאי בחצי שנה עד ה-17 ביולי 2024. בתוך כך, נוכח התפטרותו הצפויה של הרמטכ"ל הרצי הלוי, ככל הנראה במהלך 2024 , יוגש מינוי מחליפו לאישור הועדה. גם ראש השב"כ רונן בר צפוי להתפטר בעקבות מחדל ה-7 באוקטובר ומינוי המחליף יועלה לדיון בוועדה.
משרת יו"ר קבוע של הוועדה למינויי בכירים לא מאויישת מאז אוגוסט 2022. הממשלה דאז בראשותו של יאיר לפיד, שכבר שימשה כממשלת מעבר אישרה את מינויו לתפקיד של שופט בית המשפט העליון מני מזוז לתקופה של 8 שנים. בעקבות עתירה לבג"ץ, הציע בג"ץ להפוך את מינויו של מזוז לזמני, אך הוא סירב. בעקבות כך, מונה כיו"ר זמני של הועדה השופט בדימוס אליקים רובינשטיין.